Tronsonul 2 al DX12 Craiova Pitești, între Balș și Slatina, aproape de finalizare
Tronsonul 2 al DX12 Craiova Pitești, între Balș și Slatina, este aproape de finalizare, stadiul lucrărilor în acest moment fiind de 87%. Oficialii ministerului Transporturilor se așteaptă ca circulația pe acest sector de drum expres să fie deschisă în toamna acestui an.
Primul drum expres din România va fi inaugurat în toamna acestui an, ne asigură Horațiu Cosma, secretar de stat la Ministerul Transporturilor. Este vorba de lotul 2 al DX12 Craiova – Pitești, care leagă Balș de Slatina, având o lungime de 40 de kilometri. Antreprenorul UMB lucrează aici cu peste 1.700 de oameni, iar stadiul lucrărilor este foarte avansat. Mai exact, două din cele trei straturi de asfalt sunt deja așternute pe 30 de kilometri.
„Pe sectorul de 40 de km, ajuns la stadiul fizic de 87%, constructorul român muncește cu 1.700 de oameni în fiecare colț al șantierului:
- se lucrează la podul peste Olt de la Slatina cu o lungime de 1,7 km, unde peste 200 de muncitori armează și betonează placa podului, montează grinda parapet și execută hidroizolația;
- se montează tablierul metalic al podului peste Olteț de la Balș;
- se asfaltează la foc automat (2-3 mii de tone zilnic), fiind așternute primele 2 straturi pe circa 30 de km din tronson;
- se avansează consistent la sistemul de scurgere a apelor (2-3 km de șanțuri betonate zilnic), la spațiile de servicii, dar și la cele 4 noduri rutiere de la Balș, Piatra Olt și Slatina;
- se apropie de finalizarea lucrărilor de săpătură și umplutură.
Mobilizarea rămâne excelentă aici, așa că promisiunea constructorului că va termina lucrarea anul acesta rămâne în picioare și, astfel vor dispărea ambuteiajele din zona Balș-Slatina”, a anunțat secretarul de stat Horaţiu Cosma pe Facebook.
Drumul expres DX12 Balș – Slatina, aproape de finalizare. Ce se întâmplă pe lotul 1?
Dacă pe lotul 2, unde lucrează românii de la UMB, lucrările se desfășoară în ritm rapid, pe lotul 1 se bate pasul pe loc. Acest segment are numai 17 kilometri, între Craiova și Balș, și a fost adjudecat de italienii de la Tirrena Scavi. Potrivit Asociației Pro Infrastructură, pe acest sector lucrările se desfășoară „în ritm de melc”.
„În trecut italienii de la Tirrena Scavi au demonstrat capacitatea de a livra autostrăzi la timp, de exemplu pe A3 (Gilău) și A1 (Timișoara-Lugoj), dar pe acest șantier evoluția este dezamăgitoare. Ieri (luni, 9 iunie – n.r.) a fost semnată și ultima autorizație de construire, aproximativ 3,3 km din totalul de 17. Fiindcă întreg lotul este acum autorizat, cerem antreprenorului ca în cel mai scurt timp posibil să-și mărească mobilizarea semnificativ”, au scris pe Facebook cei de la API.
Spre deosebire de o autostradă unde există bandă de urgenţă, iar benzile de circulaţie au 3,75 metri, pe Drumul Expres nu există bandă de urgenţă clasică, ci doar un acostament consolidat de 2 metri şi 0,75 metri spaţiu de încadrare, iar lăţimea benzii de circulaţie este de 3,5 metri. De asemenea, razele şi curbele sunt diferite. Viteza proiectată pentru drumul expres este de 100 km/h la câmpie spre deosebire de 140 km/h. în cazul autostrăzii.
Încă nu există niciun tronson de drum expres în circulaţie, iar Codul Rutier face referire doar la Drumuri Naţionale, Europene şi Autostrăzi. Prin urmare, legislația va trebui adaptată pentru a reglementa circulația pe drumurile expres care urmează să fie construite în perioada următoare. În mod special, viteza maximă de circulaţie urmează să fie stabilită în comisii comune drumari-poliţie rutieră.