Schimbarea treptelor de viteză la o cutie manuală se face în funcție de turația motorului, de viteza de deplasare sau de cuplul necesar. Însă această schimbare este decisă de șofer. Iată la ce viteză trebuie să treci într-o treaptă superioară astfel încât să protejezi și motorul și cutia de viteze.
La o mașină care are cutie de viteze automată, schimbarea treptelor de viteză este decisă de calculator.
În funcție de presiunea aplicată pedalei de accelerație sau de viteza setată, computerul decide trecerea într-o treaptă superioară sau inferioară.
În schimb, la o mașină cu transmisie manuală, șoferul este cel care decide schimbarea treptelor de viteză. Însă, este foarte important ca trecerea într-o treaptă de viteză superioară sau inferioară să se facă corect. Altfel, riști să strici cutia de viteze.
Teoretic, trecerea într-o treaptă de viteză superioară sau inferioară se face succesiv, de mic la mare și invers.
Astfel, plecarea de pe loc se face cu treapta întâi, apoi se trece într-a 2-a, apoi a 3-a și așa mai departe.
„Și retrogradarea treptelor este bine să se facă în ordine. De exemplu, dacă ești în treapta a 4-a, ar trebui să treci într-a 3-a și apoi în a 2-a. Dar, depinde și de viteza pe care o ai, de motor, de tipul de cutie de viteze. De exemplu, la motoarele sport, poți să cuplezi treapta a 2-a chiar și la peste 100 km/h, fără să cedeze cutia sau ambreiajul”, a explicat pentru ProMotor mecanicul Robert Marin.
Dar, dacă obișnuiești să pleci de pe loc cu treapta a 2-a, de exemplu, ambreiajul se va uza destul de repede. Iar această problemă poate să apară și în cazul în care nu turezi mașina suficient.
„De exemplu, dacă urci un deal, în general ar trebui să treci în treapta a 2-a sau a 3-a. Dar mulți rămân în a 4-a sau chiar a 5-a, chiar dacă mașina este mult subturată. Și continuă să meargă așa, la limită să nu „moară” motorul. Sau apasă la jumătate ambreiajul și supra-accelerează, în loc să treacă într-o treaptă inferioară”, a mai spus mecanicul.
Sau, la fel de grav, să treacă dintr-o treaptă superioară într-una inferioară, la o viteză mult prea mare.
Dacă retrogradezi într-o treaptă inferioară la viteza sau turația nepotrivită, riști să distrugi cutia de viteze.
„Trebuie să ai mare grijă la viteza mașinii și la turația motorului. De exemplu, dacă ești în treapta a 2-a și rulezi cu 40-50 km/h, și retrogradezi în treapta întâi, este foarte probabil să faci cutia de viteze praf. Sau dacă ai 100 km/h și treci din treapta a 5-a într-a 2-a”, a mai spus mecanicul.
Așadar, dacă ai o viteză mai mică de 20 km/h sau ești oprit, poți să retrogradezi din treapta a 2-a în treapta întâi. Dar, în oricare alte condiții, pericolul de a distruge cutia de viteze este foarte mare.
Recomandarea specialiștilor este ca schimbarea treptelor de viteză să se facă astfel:
„Mașinile moderne îți vor indica în bord când trebuie să treci într-o treaptă superioară sau inferioară. În general, trebuie să te uiți la turația motorului. La benzină, trebuie să treci într-o treaptă superioară când turometrul se apropie de 2.000 rotații pe minut. La motorină, schimbarea se face la peste 2.000 RPM. Iar retrogradarea se face, la fel, când turația scade sub această valoare”, a explicat pentru ProMotor instructorul auto Marian Croitoru.
Iar dacă mașina nu are turometru, te poți orienta în funcție de viteza de deplasare a mașinii.
„Putem să trecem într-o treaptă superioară la schimbarea „prefixului” vitezei de deplasare. Deci, cu treapta 1 putem accelera până la 19 km/h, apoi trecem într-a 2-a la peste 20 km/h, apoi a 3-a la 30 km/h, a 4-a la 40, și așa mai departe. Dar, cel mai bine e să schimbi treptele în funcție de turația motorului”, a mai explicat instructorul auto.
Așadar, schimbarea treptelor de viteză este indicat să se facă la o turație de peste 1.500-2.000 RPM. Iar selectarea treptei corecte se face în funcție de viteza de deplasare.