Transfăgărăşanul va fi reabilitat şi modernizat pentru a fi deschis tot timpul anului
Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România a deschis procedura de licitaţie pentru realizarea expertizei tehnice şi a studiului de fezabilitate pentru reabilitarea şi modernizarea DN7C, pe toată lungimea acestuia (km 0+000 – km 151 +995). Transfăgărăşanul atrage din ce în ce mai mulţi turişti în fiecare an, mai ales de când a fost popularizat printre iubitorii de maşini din întreaga lume în cadrul emisiunii Top Gear de acum câţiva ani.
Vă mai amintiţi de Porsche Performance Drive prin România? A fost magnific
Problemele cu care se confruntă azi turiştii pe acest drum sunt foarte multe: în primul rând, porţiunea dinspre lacul Vidraru şi până la Bâlea Lac este plină de gropi astupate necorespunzător şi este afectată puternic, în fiecare an, de scurgerile de ape şi de căderile de pietre de pe versanţi, sunt puţine locuri de refugiu sau de parcare pentru autobuze şi autoturisme, iar zona Bâlea Lac este prost amenajată, nereuşind să facă faţă traficului turistic în plin sezon. Porţiunea care coboară spre Sibiu este, la rândul ei, lipsită de locuri de refugiu şi de belvedere pe o foarte lungă porţiune, orice accident sau problemă tehnică ce apare pe această zonă ducând la blocarea drumului.
În timpul sezonului, drumul este foarte aglomerat, în special din cauza lipsei locurilor de parcare şi a refugiilor
În plus, drumul este deschis în acest moment doar între lunile iunie şi noiembrie, fiind închis în restul anului din cauza căderilor mari de zăpadă care au loc în zona alpină. Tunelul primitiv de lângă Bâlea Lac este, la rândul său, o problemă, pentru că infiltraţiile de apă îngheaţă pe timpul iernii şi tunelul rămâne blocat mult timp chiar după ce sezonul rece s-a încheiat. O altă problemă este şi faptul că avalanşele de pe versanţi ajung des peste drum în timpul iernii, zăpada având astfel peste 2-3 metri timp de multe luni, pe anumite porţiuni din acesta.
Buclele de asfalt desenate pe munţii Făgăraşului i-au fermecat pe cei de la Top Gear şi de la EVO
Conform comunicatului CNADNR, Proiectul are ca scop principal reabilitarea şi modernizarea drumului existent pentru ca circulaţia să fie deschisă tot timpul anului şi pe secţiunea de drum cuprinsă între km 10+000 (Piscul Negru) şi km 130+800 (Cabana Bâlea Cascadă) prin adoptarea unor soluţii tehnice corespunzătoare. Valoarea estimată a contractului pentru realizarea studiului de fezabilitate este de 2.995.149,52 lei fără TVA, iar durata contractului este de 12 luni de la data de începere a contractului. Ofertele se vor deschide în luna septembrie, iar efectuarea propriu-zisă a studiului va fi finalizată în al patrulea trimestru din 2016, ceea ce ne lasă să sperăm că lucrările de reabilitare vor începe în 2017 şi vor fi terminate în 2019.
Pentru ca turiştii să poată aborda Transfăgărăşanul tot timpul anului, sunt necesare investiţii masive în modernizarea tunelului rutier de la Bâlea Lac, dar şi în realizarea de pasaje de trecere acoperite, care să nu fie afectate de căderile masive de zăpadă din timpul iernii.