Traficul din București s-a schimbat dramatic în perioada de pandemie. Cu toate acestea, reducerea nu este uniformă pentru zonele. Este concluzia unui studiu realizat de D&D Research, care arată cum a evoluat traficul din București în perioada de pandemie.
Studiul are la bază datele colectate de compania de panotaj electronic Phoenix Media. În caz că nu știați, toate panourile electronice care afișează reclame în intersecții sunt dotate cu camere video. Acestea înregistrează și numără, secundă cu secundă, 24 de ore din 24, fiecare mașină sau pieton care trece prin fața lor. Interpretarea acestui calup uriaș de date poate scoate în evidență tendințe interesante, așa cum este și cel prezentat mai jos.
Potrivit datelor furnizate de Phoenix Media și interpretate de D&D Research, traficul a scăzut semnificativ pe durata restricțiilor de circulație impuse în București în perioada de pandemie. Nu este nicio surpriză aici – scăderea a fost în medie de 36% în cursul săptămânii și cu 54% în weekend. Există însă zone în care a scăzut dramatic – spre exemplu cele din nordul Bucureștiului, în timp ce în zona de sud, spre exemplu, scăderea este abia sesizabilă.
Potrivit autorilor studiului, Zona Centrală scade puternic în weekend pentru că nu este zonă rezidențială și nu mai beneficiază de traficul adus de restaurante și cafenele (horeca), activități culturale și de entertainment (inclusiv parcuri). Un exemplu în acest sens îl reprezintă scăderea majoră a valorilor de trafic în weekend din zona Universitate (cu 70%), zonă iconică a centrului capitalei, hub de trafic către locații culturale sau de educație (Universitatea București) sau zona de restaurante și cafenele din centrul vechi al capitalei.
Zona de Nord are o scădere mai mare în zilele lucrătoare pentru că aici este concentrată noua economie deservită de oamenii care desfășoară activități care au putut fi mai ușor mutate on line, fără prezență fizică.
Reducerile semnificativ mai mici ale valorilor de trafic din zilele de lucru din Zonele de Sud și de Vest ale capitalei poate fi explicată prin faptul că sunt zone rezidențiale cu densitate mare a populației, iar o bună parte a acesteia are meserii care nu și-au putut muta activitatea în on line/la distanță.
Se observă clar efectul închiderii mall-urilor din capitală asupra valorilor de trafic. Spre exemplu Aleea Privighetorilor (una din direcțiile de acces în Mall Băneasa) înregistrează o scădere de 60% a valorilor de trafic în zilele din cursul săptămânii (60%) și în cele din weekend (68%).
Arterele rutiere cu cea mai mare scădere de trafic sunt situate în zonele Radu Beller, Aleea Privighetorilor, Romaero Băneasa, Buzești și Universitate. Măsurile cu cel mai mare impact în scăderea traficului în capitală au fost reducerea la maxim 3 a numărului de persoane care puteau călători împreună pe stradă și interdicțiile suplimentare de circulație pentru seniori.
Scăderea traficului din București a fost evidențiată și de statisticile folosirii aplicației Waze. Informațiile nu sunt însă la fel de concludente, pentru că nu toți automobiliștii folosesc Waze la deplasarea în București. În schimb, devine clar că mașina personală devine mijlocul de transport favorit, ceea ce ar putea duce în viitorul apropiat la creșterea valorilor de trafic în București.