Traficul cu mașini second hand va fi controlat mai strict
Traficul cu mașini second hand va fi controlat mai strict, dacă recomandarea ONU va fi luată în considerare. Mașinile second hand sunt responsabile de o mare parte din poluarea din țările sărace. În plus, acestea nu respectă normele actuale de siguranță, punând în pericol pe cei care le folosesc.
Pe măsură ce țările dezvoltate renunță la mașinile poluante, acestea sunt exportate ca mașini second hand în țările mai sărace ale lumii. Acest fenomen s-a accentuat după scandalul Dieselgate și renunțarea la mașinile cu motoare diesel.
Ţările dezvoltate din vestul Europei, care sunt responsabile pentru mai mult de jumătate din exporturile mondiale de automobile second-hand (trei milioane de autoturisme pe an între 2015 şi 2018), îşi trimit vechile autovehicule în special spre estul Europei, dar şi spre Nigeria şi Libia. O altă țară dezvoltată, Japonia, îşi trimite automobilele second-hand spre Orientul Mijlociu şi sudul Africii, iar SUA, spre Mexic şi Emiratele Arabe Unite.
În cele mai multe cazuri, este vorba de mașini vechi, poluante și chiar periculoase pentru cei care le conduc. Cu prilejul unei inspecţii efectuate în portul Amsterdam de autorităţile olandeze la finele lui 2019, s-a descoperit că vechimea medie a vehiculelor care aşteptau să fie exportate era de 18 ani. 93% dintre ele erau conforme doar cu normele Euro 3 sau chiar inferioare. O parte dintre vehicule nu mai funcţionau, iar unele aveau catalizatorul spart.
UNEP: Traficul cu mașini second hand trebuie controlat mai strict
În condiţiile în care numărul de autovehicule ar putea să se dubleze până în 2050, pentru a ajunge la două miliarde de unităţi la nivelul planetei, a devenit o urgenţă ca exporturile de automobile second-hand să fie mai bine controlate, subliniază UNEP (Programului Naţiunilor Unite pentru Mediu). Aceasta cu atât mai mult cu cât China, care până în 2019 a interzis exporturile de automobile de ocazie, ar putea deveni rapid un pion important pe această piaţă.
Două treimi dintre cele 146 de state studiate de Programul Naţiunilor Unite pentru Mediu au reguli slabe sau foarte slabe în ceea ce priveşte importurile de vehicule. De exemplu, Republica Democratică Congo impune o limită de vârstă de 20 de ani şi nicio regulă în ceea ce priveşte emisiile poluante. Georgia nu taxează aceste importuri decât în funcţie de capacitatea cilindrică a autovehiculelor şi are una dintre cele mai îmbătrânite flote din lume.
Potrivit raportului UNEP, între 2015 şi 2018, aproximativ 14 milioane autovehicule uşoare de ocazie au fost exportate la nivel mondial şi aproximativ 80% au mers spre ţările cu venituri mici şi medii. În perioada analizată, ţările africane au importat cel mai mare număr de vehicule second-hand (40% din total), urmate de ţările din Europa de Est (24%), Asia-Pacific (15%), Orientul Mijociu (12%) şi America Latină (9%).
sursa: Agerpres