Tractarea unei rulote sau a unei remorci poate afecta mașina? Care sunt regulile de remorcare

Publicat: 18 06. 2024, 09:00
Actualizat: 18 06. 2024, 09:39

Codul Rutier actualizat stabilește care sunt regulile de remorcare pe drumurile publice din România. Dar, în afară de respectarea regulilor rutiere, șoferii trebuie să se asigure că tractarea unei rulote sau a unei remorci nu afectează mașina.

Legea rutieră stabilește o serie de obligații suplimentare pentru șoferii care tractează o rulotă sau o remorcă.

Astfel, trebuie respectate mai multe reguli privind gabaritul și viteza de deplasare.

Care sunt regulile de remorcare

Pentru a putea tracta o rulotă sau remorcă, șoferii care au permis Categoria B, trebuie să îndeplinească mai multe condiții:

  • greutatea remorcii sau a rulotei să nu depășească 750 kg;
  • greutatea ansamblului (vehicul trăgător + utilaj tractat) să nu depășească 3.500 kg;
  • greutatea remorcii să nu depășească pe cea a vehiculului.

În cazul în care greutatea ansamblului depășește 3.500 kg, dar e până în 4.250 kg., e nevoie de categoria B „extins”.

Dar, dacă ansamblul are peste 4.25 tone sau ansamblul remorcat depășește greutatea de 750 kg, atunci șoferul va avea nevoie de permis pentru remorcă.

Cu ce viteză poți merge dacă tractezi o rulotă sau o remorcă

Viteza maximă admisă în afara localităților pentru autovehiculele care tractează remorci sau semiremorci este cu 10 km/h mai mică decât viteza maximă admisă pentru categoria din care face parte autovehiculul trăgător”, se precizează în legea circulației.

Ceea ce înseamnă că viteza maximă pentru cei care tractează o remorcă sau o rulotă este de:

  • 120 km/h pe autostradă;
  • 110 km/h pe drumurile expres;
  • 90 km/h pe drumurile naționale europene;
  • 80 km/h pe celelalte categorii de drumuri (naționale sau județene);
  • 50 km/h în localitate.

Tractarea unei rulote sau a unei remorci poate afecta mașina?

Tractarea unei rulote sau a unei remorci presupune un efort suplimentar pentru motor, în primul rând. Acesta va trebui să „tragă” o greutate mai mare decât pe cea a vehiculului.

Totodată, transmisia va fi solicitată mai mult. Iar frânele și anvelopele se vor uza mai puternic decât în mod normal.

Iar când greutatea tractată este mare, suspensiile mașinii vor resimți parte din această sarcină.

De aceea, este important ca greutatea tractată să nu fie mai mare decât sarcina maximă prevăzută prin construcție. Această informație se regăsește în talonul tuturor vehiculelor.

Probleme care pot să apară dacă tractezi o rulotă sau remorcă prea grele:

  • Daune la motor sau transmisie;
  • Daune la șasiul vehiculului;
  • Dezechilibrarea remorcii;
  • Ruperea sistemului de tractare;
  • Dificultăți în oprire;
  • Cedarea sistemului de frânare, etc.

Ai voie să remorchezi o mașină rămasă în pană?

Conform Art. 157 din legea 195/2002, remorcarea unui autovehicul se poate face cu respectarea următoarelor reguli:

  • șoferii ambelor autovehiculelor trebuie să posede permise de conducere valabile;
  • autovehiculul trăgător să nu remorcheze un autovehicul mai greu decât masa proprie;
  • ambele vehicule să folosească sistemele de tractare montate de producători;
  • autoturismul poate fi remorcat folosind o legătură flexibilă de 3-5 metri (șufă) doar dacă direcția și frânele nu sunt defecte. Altfel, tractarea se realizează prin intermediul unei bare metalice în lungime de cel mult 4 m;
  • dacă sistemul de iluminare și semnalizare nu funcționează, este interzisă remorcarea unui vehicul pe timpul nopții și în condiții de vizibilitate redusă, iar pe timpul zilei e obligatorie montarea unei inscripții „Fără semnalizare” în partea din spate, precum și indicatorul „Alte pericole”.
Însă, indicat este să apelați la ajutorul unei platforme pentru a tracta o mașină rămasă în pană.