Toyota a împlinit 75 de ani
Divizia auto a companiei japoneze Toyota sărbătoreşte anul acesta 75 de ani de la înfiinţare. În 1937, Kiichiro Toyoda, fiul lui Sakichi Toyoda – cunoscut drept Thomas Edison al Japoniei şi „regele inventatorilor” -, a înfiinţat Toyota Motor Company, care acum se numeşte Toyota Motor Corporation.
Înainte de a construi maşini pentru uz personal, familia Toyoda s-a ocupat de lucruri puţin mai diferite. În 1926, Sakichi Toyoda şi fiul său, Kiichiro Toyoda, au construit un război de ţesut automat pentru producţia industrială şi l-au denumit Toyoda G-type Automatic Loom.
Trei ani mai târziu, în 1929, cel mai mare producător de textile din lume la acea vreme, Platt Brothers & Co. Ltd., a devenit interesat de invenţia celor doi. Astfel, Kiichiro Toyoda a fost însărcinat cu încheierea unui acord de folosire a brevetului de invenţie de către cei de la Platt Brothers. El a plecat spre Marea Britanie via Statele Unite ale Americii, iar după ce a vizitat meleagurile americane şi-a impus un singur scop: să construiască el însuşi o maşină.
Anii 1930 au reprezentat o perioadă grea pentru oricine voia să se aventureze într-o industrie nouă, însă Kiichiro Toyoda a reuşit să-l convingă pe Risaburo Toyoda, care era preşedintele Toyoda Automatic Loom Works, să creeze un departament auto dedicat în cadrul companiei.
Dar planul lui Kiichiro Toyoda de a construi în serie maşini de stradă a fost amânat din cauza celui de-al Doilea Război Mondial, iar Guvernul japonez i-a cerut lui Toyoda să facă planurile pentru producţia de camioane. Astfel, în 1935, după mai puţin de şase luni de dezvoltare, camionul Model G1 a fost gata pentru producţie.
După ce construcţia de camioane a început, Kiichiro s-a întors să lucreze la scopul său suprem: producţia de maşini pentru uz personal. Un an mai târziu, în 1936, prototipul Model AA a fost finalizat, iar în urma unui concurs care a decis că numele noii mărci va fi Toyota, Model AA a devenit prima maşină care a purtat numele Toyota.
În 28 august 1937, Toyota Motor Company (astăzi Toyota Motor Corporation) a fost înfiinţată, iar Risaburo Toyoda a fost declarat preşedinte al companiei. Câteva luni mai târziu, în 3 noiembrie 1938, Toyota a deschis prima fabrică de maşini, în Koromo.
În 1947, Toyota a scos de pe linia de producţie prima maşină de pasageri postbelică a companiei – Model SA, echipată cu un motor Type S cu patru cilindri de 1.000 cmc care dezvoltă 27 de cai-putere. Acest model a primit porecla „Toyopet”, care a rămas valabilă pentru toate modelele mici ale companiei japoneze.
Prima maşină japoneză care a fost exportată în America de Nord a fost Toyota Crown, în 1957. Cu doar 288 de exemplare vândute în 1958, acest model nu a avut un succes răsunător în Statele Unite, însă a pus bazele reţelei de vânzări pentru Toyota pe continentul american.
În 1964, compania japoneză a deschis prima reprezentanţă europeană în Copenhaga, Danemarca. Cinci ani mai târziu, biroul a fost mutat la Bruxelles, Belgia şi a devenit ulterior Toyota Motor Europe.
Vânzările anuale ale Toyota în Europa au fost de aproximativ 290.000 de unităţi între 1982 şi 1984. La sfârşitul lui 1984, a fost pus în aplicare un plan care avea ca scop creşterea vânzărilor europene la 400.000 de maşini pe an. Modelele MR2 (1985), Supra (1986) şi Celica (1987) au fost introduse pe piaţa europeană şi au îndeplinit scopul companiei: vânzările au crescut la 422.000 de unităţi în 1986 şi la 440.000 în 1987.
În 1989, Toyota a intrat pe piaţa maşinilor premium cu marca Lexus. Modelul Lexus LS400, lansat la Salonul Auto Internaţional Detroit, a fost pus în vânzare în Europa în 1990.
16 ani mai târziu, în 2005, a doua generaţie a modelului hibrid Prius a primit premiul „Maşina anului în Europa”, iar vânzările Toyota pe piaţa europeană au atins pragul de un milion de unităţi pentru prima dată.
În prezent, compania japoneză are peste 300.000 de angajaţi în întreaga lume şi a produs peste 200 de milioane de vehicule. Se estimează că pe drumurile din Europa circulă aproximativ 13 milioane de modele Toyota şi Lexus.