Tot mai mulți șoferi riscă să rămână fără talon din cauza acestei piese

Autor: Radu Țuțulan 21 nov. 2023 Știri auto

Sunt tot mai mulți românii care acum riscă să rămână fără talon din cauza acestei piese auto la care au renunțat, fie pentru că e prea scumpă, fie e greu de găsit.

Filtrul de particule este o componentă esențială, menită să reducă emisia de noxe a mașinii.

Cu toate acestea, sunt tot mai mulți români care au renunțat la această piesă. Iar acum riscă, dacă sunt prinși de poliție, să le fie suspendat certificatul de înmatriculare al mașinii.

Ce rol are filtrul de particule?

Pentru a reduce emisiile de noxe, producătorii auto au montat pe mașini un filtru de particule.

Diesel Particulate Filter (DPF) e destinat motoarelor care funcționează cu motorină. Iar Gasoline Particulate Filter (GPF) e pentru mașinile pe benzină.

Aceste filtre sunt menite să rețină particulele de pana la 0.01 μm, rezultate din arderea combustibilului. Aceste reziduri sunt arse apoi, în interiorul DPF/GPF, datorită temperaturii mari a gazelor de eșapament.

Iar rezidurile micronice sunt eliminate prin presiunea generată de sistemul de evacuare. Dar, dacă nu folosești motorul la o turație corectă, filtrul de particule se poate înfunda.

Ce faci dacă ai înfundat filtrul de particule

Când filtrul de particule este înfundat, însă, nu vei mai putea tura motorul foarte mult. Iar mașina va scoate un fum dens și negru. În plus, va începe să consume foarte mult carburant și vor apărea defecțiuni la turbină și chiar la motor.

Acest sistem DPF este gândit să se regenereze. Practic, cu cât mergi mai mult și mai tare cu mașina, cu atât filtrul de particule va fi mai bine curățat.

Dacă faci un drum de 30-50 de kilometri, cu mașina în treapta a 3-a sau a 4-a, deci cu cel puțin 2.800-3.000 RPM, atunci poți regenera singur DPF. Practic, vei introduce mult aer fierbinte, care arde particulele, și totodată ai presiune pe evacuare, deci elimini rezidurile”, a explicat pentru ProMotor mecanicul Robert Marin.

Dacă nu se desfundă, atunci a doua variantă e să curățați filtrul de particule. Această operațiune costă, în general, de la 600 de lei în sus și presupune deplasarea la un service.

Dar când nici această variantă nu dă rezultat, atunci e nevoie de un filtru nou. Sau unul la mâna a doua, dar funcțional. Dar costul foarte mare îi face pe unii să renunțe de tot la această componentă.

Poți rămâne fără talon din cauza acestei piese auto

Pentru că un filtru de particule nou poate să coste chiar și peste 5.000 de lei, sunt mulți români care renunță definitiv la această piesă auto. Preferă să plătească la mecanic câteva sute de lei pentru a eliminat total DPF/GPS, decât să investească într-unul nou.

Din păcate, riscă astfel să rămână fără talon din cauza acestei piese auto. Pentru că la un control în trafic, efectuat de Registrul Auto Român, nivelul de noxe detectat va fi cu mult peste limita stabilită. Ceea ce va duce la reținerea certificatului de înmatriculare.

De asemenea, în momentul în care va fi efectuat ITP-ul, mașina nu va trece de teste. Deci, nu va primi drept de circulație pe drumurile publice.

În plus, dacă elimini sau anulezi filtrul de particule, autoritățile pot considera că ai adus o modificare neautorizată mașinii. Iar amenda poate ajunge la 10.000 de lei într-o astfel de situație.


Urmărește Promotor.ro pe Google News


Sursa foto: ProMotor


Radu Țuțulan
Radu Țuțulan
Radu Țuțulan este licențiat în Științe Politice, fiind absolvent al Școlii Naționale de Științe Politice și Administrative (SNSPA). Primii pași în jurnalism i-a făcut în 2005, când încă nu terminase liceul. S-a angajat întâi la o micuță redacție de știri tv din București, au ... citește mai mult

Comentarii
Inchide