În ciuda problemelor şi scandalurilor pe care le-a avut Toyota
de înfruntat anul trecut, anul 2010 reprezintă al treilea
an consecutiv în care concernul japonez rămâne pe prima
poziţie în clasamentul celor mai mari producători auto din
lume, devansând General Motos şi grupul Volkswagen.
Împreună cu divizia premium Lexus, cea de maşini de mic litraj
Daihatsu şi cea de maşini de transport Hino, Toyota Motor
Corp. a anunţat o evoluţie a vânzărilor faţă de 2009 cifrată la 8%,
corespunzător unui număr de 8,42 milioane de vehicule
vândute în 2010. Dintre acestea, 7.528.000 de maşini au fost Toyota
şi Lexus, 783.000 modele Daihatsu (care nu se va mai vinde în
Europa din 2013) şi 107.000 camioane Hino.
Chiar dacă pe piaţa SUA vânzările Toyota au scăzut cu 0,4%,
cifrându-se la 1,76 milioane de unităţi în 2010, avantajele au
venit din alte direcţii: creşteri de 19% în China, de 10%
în Japonia şi de circa 7% pe restul pieţelor importante de pe
glob. Prin urmare, şi acţiunile de la bursă au crescut cu
1,3%, ajungând la valoarea de 3.415 yeni.
Pe poziţia a doua se situează gigantul american General
Motors, care anunţă o creştere a vânzărilor în 2010 de
12%, mai bună procentual decât a rivalului japonez, ceea
ce înseamnă un număr total de aproape 8,4 milioane de maşini (cu
circa 30.000 unităţi mai puţin decât Toyota).
Marele boom al vânzărilor a fost înregistrat în China,
unde GM a fost primul producător de maşini străin care a depăşit
bariera celor 2 milioane de unităţi vândute, în 2010.
Celelalte pieţe pe care General Motors a evoluat susţinut au fost
SUA, Brazilia, Marea Britanie, Italia, Rusia şi Mexic. Şi în
Germania vânzările GM au fost bune, deşi mai mici cu 29,5% faţă de
2009.
Din totalul de 8.389.769 de maşini vândute de General Motors,
4,2 milioane au purtat sigla Chevrolet, 1,2 milioane au
fost Opel/Vauxhall, iar restul au fost maşini produse de
mărcile Wuling, Buick, GMC, Cadillac, Holden, Jiefang şi Daewoo
(care, din 2011, va dispărea din lumea auto, urmând a fi înlocuit
de brandul Chevrolet).
Pe a treia poziţie în 2010 regăsim grupul Volkswagen,
care a reuşit să progreseze cu 14% faţă de 2009, ajungând
la un număr de 7,14 milioane de unităţi vândute în 2010. Această
valoare nu ţine seama de vânzările de camioane Scania, firmă
deţinută de grupul german, ci doar de mărcile de autoturisme şi
autoutilitare din portofoliul grupului.
În ce priveşte prognozele pentru 2011, Toyota are ca
obiectiv atingerea unui număr de 8,6 milioane de unităţi
la finalul acestui an, ceea ce înseamnă o creştere de numai 2%.
Prin comparaţie, grupul Volkswagen şi-a anunţat intenţia de a-şi
creşte vânzările cel puţin cu 5% până la finalul lui 2011 (ceea ce
înseamnă atingerea unei valori de 7,5 milioane de unităţi), în timp
ce General Motors nu a anunţat, deocamdată, obiectivele de vânzări
pentru 2011.