Top 5 motive pentru care se strică o cutie de viteze automată

Publicat: 28 12. 2024, 07:00

Cutia de viteze automată este un ansamblu foarte robust, conceput să reziste sute de mii, chiar milioane de kilometri. Dacă e folosită și întreținută corect! Iată un TOP 5 motive pentru care se strică o cutie de viteze automată și cum poți preveni aceste avarii.

Ca orice piesă mecanică, și transmisia automată se defectează în timp. Dar, dacă nu este exploatată corect, atunci aceasta se poate uza mult mai repede.

De aceea, e indicat să știi care sunt primele semne ce semnalează probleme la cutia de viteze automată.

Top 5 motive pentru care se strică o cutie de viteze automată

Conform specialiștilor, în aproape toate situațiile, transmisia automată se strică din cauza utilizării incorecte. Sau a nerespectării calendarului de revizii și utilizării de produse necorespunzătoare.

Top 5 motive pentru care se strică o cutie de viteze automată:

  • Pierderea de ulei;
  • Schimbarea incorectă între P-R-N-D;
  • Amânarea reviziilor;
  • Folosirea incorectă a kick down-ului (apăsarea bruscă a pedalei de accelerație);
  • Pătrunderea apei în interiorul cutiei de viteze.

Pătrunderea apei în cutia de viteze se produce, în general, atunci când mașina e inundată. De aceea, dacă ai intrat cu mașina într-o apă sau zona în care ai parcat-o a fost inundată, ar fi bine să mergi la service pentru o verificare.

Celelalte probleme sunt, în general, mai ușor de identificat și de rezolvat. De exemplu, martorii de bord și senzorii vor indica scăderea nivelului de ulei. Dacă nu, poți observa diverse scurgeri de fluide sau poți auzi zgomote care avertizează că transmisia nu funcționează corect.

Cum îți dai seama când cutia de viteze automată pierde de ulei?

Atunci când observi o pată de sub mașină, poate fi un semn că există scurgeri. Pentru a observa mai bine unde e scurgerea, puneți câteva cartoane sub vehicul.

Dacă provine de la cutia de viteze, atunci trebuie să ajungeți în cel mai scurt timp la mecanic.

Scurgerile de ulei din cutia de viteze pot apărea din cauza unor garnituri uzate sau componente deteriorate.

Recomandarea mecanicilor este ca, odată cu schimbarea filtrului de ulei, să fie înlocuite și elementele de etanșare ale cutiei automate.

Folosirea unui ulei hidraulic diferit de cel indicat de către producător

Folosirea unui ulei hidraulic diferit de cel indicat de către producător poate duce la supraîncălzirea cutiei de viteze. Sau la funcționarea incorectă a acesteia, din cauza lubrifierii incorecte a componentelor.

Atunci când se simte o smucitură sau că trece greu între trepte de viteză, înseamnă că e o problemă la transmisie.

Acest lucru poate fi cauzat de uzura componentelor interne, de uleiul folosit, de senzori sau de alte probleme mecanice.

Atunci când identificați aceste probleme ale transmisiei automate, trebuie să duceți mașina obligatoriu în service. Dacă remedierea lor este amânată, aceste probleme se vor agrava și vor duce la avarii mult mai serioase.

Cum se conduce corect o mașină cu transmisie automată

Pentru a evita uzura prematură a cutiei de viteze automată, ar trebui să ții cont de anumite aspecte.

Astfel, este indicat să folosești doar piciorul drept pentru a frâna sau accelera.

De asemenea, nu trebuie activat modul Parking (P) înainte ca mașina să se oprească total. Și nici nu trebuie lăsată mașina în modul Neutru (N) cât timp aceasta se află în mișcare.

După activarea modului Drive (D), treapta de viteză nu ar mai trebui schimbată decât la destinație. Adică, la semafor sau când sunt blocaje în trafic, iar timpul de oprire e scurt, ar fi bine ca mașina să rămână în D.

Trecerea incorectă între P-R-N-D duce la uzura prematură a cutiei automate și pot apărea defecțiuni care să necesite chiar înlocuirea totală a acesteia.

În momentul în care apar primele semne de patinare a ambreiajului, ar trebui înlocuit întregul kit.

Atenție cum folosești și kick down! Atunci când apeși puternic accelerația, cutia de viteze automată este supusă unui stres mecanic foarte mare. Ceea ce poate duce, în timp, la deteriorarea diferitelor componente din interiorul acesteia.

Așadar, accelerarea ar trebui să se facă progresiv, fără a supra-solicita transmisia, pentru a evita șocurile mecanice.