“Eu am experiență, dom’ne, n-am avut niciun accident!” De câte ori ați auzit acest lucru de la șoferii imprudenți? Care sunt miturile în care cred șoferii?
Mulți șoferi au tendința de a se considera speciali. Ei conduc cel mai bine, ei parchează cel mai bine și nimic nu-i poate atinge. Mai ales când pleacă “doar până la piață” sau “până la colț”. În viziunea lor, accidentele sunt pentru ceilalți. Până la proba contrarie…
Ei trebuie să știe că România se află pe primul loc la numărul de accidente care au avut loc în 2018 în Uniunea Europeană, cu 96 de decese la un milion de locuitori, fiind urmată de Bulgaria (88) și de Letonia (78).
Purtarea centurii de siguranță este obligatorie prin lege, indiferent de locurile ocupate în mașină, cu o listă scurtă de excepții:
– cei care execută servicii de transport public de persoane, în regim de taxi, când transportă pasageri
– femeile gravide
– șoferii care staționează
– cei care execută manevra de mers înapoi
În cazul unui impact, cei care nu poartă centura riscă să iasă chiar prea repede din mașină: prin parbriz.
Pe vremea “ta” erau mai puține mașini și nu se circula la fel de haotic. În plus, legea îi obligă pe conducătorii auto să transporte copiii cu o înălțime sub 1,35 m în scaune speciale, pe bancheta din față sau pe scaunul din dreapta față, după ce airbag-ul a fost dezactivat.
Copiii cu o înălțime de peste 1,35 metri pot călători doar pe bancheta din spate, cu centura de siguranță cuplată.
Sunt șoferi convinși că pietonii au voie să traverseze pe trecerea de pietoni, dar nu au prioritate. Îi ocolesc, îi claxonează, îi grăbesc, stau cu piciorul pe accelerație așteptând momentul în care să se poată strecura perintre ei.
Aceștia trebuie să știe că neacordarea priorității la trecerile de pietoni se sancționează cu suspendarea permisului pe o perioadă de 30 de zile și cu o amendă din clasa a II-a de sancțiuni, 4 sau 5 puncte amendă, respectiv între 580 și 725 de lei.
Poți, dar este și sigur? Poziția corectă la volan presupune ca piciorul stâng să fie ușor flexat atunci când apasă ambreiajul, încheietura mâinii să ajungă pe volan în dreptul marcajului imaginar pentru ora 12.
În plus spătarul scaunului trebuie să fie reglat în așa fel încât distanța dintre pieptul șoferului și volan să fie de aproximativ 25-30 de centimetri, pentru ca airbag-ul să poată oferi protecție maximă.