Top 20 maşini care au schimbat lumea. GALERIE FOTO
De la Beetle la Veyron, toate maşinile pe care le veţi vedea în galeria foto vă vor explica în câteva cuvinte cum a modificat fiecare peisajul domeniului auto. Lista cu cele 20 de maşini care au influenţat lumea auto a fost publicată de BBC.com cu ajutorul editorilor de la Top Gear. Iată care au fost maşinile alese:
1. Land Rover Defender – Pentru că este maşina cu care poţi ajunge oriunde
Indiferent de locul unde circulă, Defender se ”simte” ca acasă. La o fermă, în junglă, pe câmp la o partidă de vânătoare, acest model se descurcă excelent.
2. Audi R10 TDI – Pentru introducerea motorului diesel la cursele de anduranţă
Deşi la început nu i se dădea prea multe şanse motorul său diesel a fost atât puternic şi de silenţios (sunetul pe care îl proucea fiind mai mic faţă de cel produs de cauciuciri), încâ de la debutul său în 2006, motoarele diesel şi-au câstigat renumele la Le Mans.
3. Toyota Prius – Pentru că este maşina care a introdus sistemul hibrid
După lansarea în 1997 a primei generaţii Prius, Toyota a generat o adevarată revoluţie modernă în electrificarea auto. Pe atunci, lansarea Prius a uimit pe mulţi şi a dat naştere multor comentarii sceptice.
Cu toate acestea, inginerii şi conducerea Toyota au fost încrezători ca viziunea lor unica avea să învingă până la urmă.
4. Maşinuţele de jucărie – Pentru că a deschis apetitul copiilor pentru maşini
Mulţi ar putea crede că sedanurile sau pick up-urile sunt cele mai vândute maşini. Dar nu, maşinuţele de plastic care s-au vândut de-a lungul timpului au fost cu siguranţă mai multe decât maşinile adevărate, ele fiind responsabile şi pentru stârnirea pasiunii pentru maşini a multor copii. E cineva care nu a avut!? Întrebare retorică 🙂
5. Thrust SSC – Pentru că a spart bariera sunetului
În anul 1997, Thrust SSC (SuperSonic Car) a efectuat un test de viteză în deşertul Black Rock, din Nevada unde a atins viteza fenomenală de 1.228 de km/oră, fiind primul automobil care a spart bariera sunetului. Thrust SSC era doatat cu două motoare Rolls – Royce Spey 205, precum cele care dotează avioanele britanice de vânătoare F-4 Phantom II. Thrust SSC consuma 18 litri de combustibil pe secundă.
6. Volkswagen Beetle – Pentru că este una din cele mai populare maşini
Atunci când Adolf Hitler i-a cerut, sau, mai degrabă, i-a ordonat lui Ferdinand Porsche să proiecteze o maşină simplă şi accesibilă pentru germani, Beetle a fost răspunsul lui. Beetle a fost soluţia în privinţa transportului pe care o mare parte din germani au ales-o la acea vreme. Acest model a inspirat aspectul viitorului Porsche 911 care avea să apară mai târziu.
7. Bugatti Veyron – Pentru că este Concorde-ul maşinilor
Chiar era necesară crearea unei maşini de stradă care să atingă 400 de km/oră? Desigur că nu. Am putea pune întrebări similare şi în legătură cu mersul pe lună, dar aceste lucruri nu vin ca urmare a satisfacerii unei nevoi practice, ci este vorba de ridicarea ştachetei.
8. Nissan Qashqai – Pentru inventarea crossover-elor
A existat un timp când o berlină era o berlină şi un hatchback un hatchback, apoi a venit Qashqai şi deodată maşinile au început să arate altfel. Cu Qashqai cei de la Nissan au adus primul crossover urban. Acesta are capabilităţi offroad şi aspect de hatchback. Exteriorul compact, caroseria aerodinamică cu linii fluide, poziţia de condus înălţată – toate sunt adaptate stilului de condus urban.
9. Audi Quattro – Pentru că a introdus modul 4×4 la raliuri
Proiectul quattro a fost demarat în anii ’70. Ideea care a stat la bază era destul de simplă: pentru a evita instabilitatea maşinii la viteze mari, în special la curbe, în cazul tracţiunii fie ea pe spate, fie pe faţă, a fost introdusă transmisa puterii motorului către toate roţile. Astfel a fost introdus al doilea diferenţial pentru puntea spate şi al treilea, interaxial, ce distribuia cuplul motor în mod echitabil ambelor punţi.
10. Toyota Hilux – Pentru că este indestructibilă
Dacă veţi da o simplă căutare pe Google veţi vedea imagini care vă vor demonstra cât de înnebuniţi sunt teroriştii după acest model de camionetă. Fără îndoială, Hilux este una dintre cele mai rezistente vehicule din lume.
11. Tesla Model S – Pentru că a perfecţionat maşinile electrice
Este primul automobil electric capabil de a parcurge distanţe lungi [430 km (EPA), 500 km (NEDC)] fără reîncărcarea bateriilor, conform Wikipedia. Este disponibil doar cu tracţiune pe patru roţi. Modelul dispune de Acumulator Li-ion (max 85 kWh) amplasat în podea, sub compartimentul pentru pasageri. Pentru acceleraţie la 100 km/h Model S are nevoie, în funcţie de acumulator, între 5,6 şi 6,2 Secunde. Modelul P85D (Performance) însă atinge 100 km/h în doar 2,8 Secunde, comparabil cu Lamborghini sau Ferrari.
12. Maşinile Google StreetView – Pentru că au ”desenat” harta lumii
La ultima numărătoare s-a stabilit că aceste maşini au acoperit peste cinci milioane de mile şi au colectat 20 petabytes de imagini. Ele au revoluţionat modul cum de planificăm traseul şi ne ajută să găsim cele mai bune drumuri, asta în ciuda faptului că unii tradiţionaliştii spun că nimic nu poate bate o hartă printată.
13. Jeep Cherokee – Pentru că este primul SUV în adevăratul sens al cuvântului
SUV-ul a existat ca un concept liber încă din anii `30, dar abia Cherokee din 1984 a îmbinat la perfecţie forma cu capacităţile de off-road ale unei maşini.
14. Austin Mini – Pentru că este mic şi bun
Maşinile mici nu erau un concept nou atunci când Mini a apărut, dar niciuna din maşinile acelei vremi nu era atât de ingenios construite atât din punct de vedere tehnic, cât şi estetic. Tracţiunea pe faţă şi motorul montat transversal erau excelent configurate pentru a oferi un spaţiu maxim în cabină. Ca să nu mai spunem că era carismatic foc.
15. G-Wiz – Pentru că ne-a ajutat să învăţăm din greşeli
Nu doar că era extrem de urâtă, prost făcută şi prost concepută, dar în cazul unui accident şansele de supravieţuire pentru cei din G-Wiz erau foarte mici. Cei de la Top Gear au făcut chiar un filmulţ în care un G-Wiz era pus să se întreacă cu o masă de lemn.
16. Ford Mustang – Pentru că a fost o frumuseşe ”accesibilă”
În primele sase luni de la lansarea care a avut loc în 1964, Ford Mustang a devenit cea mai vândută maşină din istorie, iar în18 luni au fost construite aproape un milion de exemplare.
17. Lunar Rover – Pentru că a circulat pe lună
Vehiculul lunar Lunar Roving Vehicle (LRV) a fost un autovehicul cu motor electric, conceput şi fabricat în SUA. El a fost folosit în trei misiuni spaţiale pe lună (Apollo 15, 16 şi 17), fiind îmbunătăţită treptat mobilitatea lui pe terenuri accidentate. Prima concepţie de fabricare a unui astfel de vehicul destinat astronauţilor a a durat 17 luni şi a început în anul 1969 la General Motors.
18. Cooper T43 – Pentru că a modificat istoria Formulei 1
Construit în 1957, Cooper T43 a fost prima maşină de curse care câştigat o cursa de campionat mondial în Marele Premiu din 1958. T43 a utilizat cutia de viteze ce a aparţinut modelului Citroën Traction Avant pentru a transfera puterea către roţile spate de la un motor de 2.0L în 4 cilindri montat în spatele soferului.
19. Ford GT40 – Pentru că a fost un Ferrari cu ”muşchi”
Dupa ce Enzo a blocat tranzacţia prin care Ford urma să cumpere Ferrari, Henry Ford al II-lea a ordonat diviziei sale de curse să construiască o maşină prin care ar putea să-i distrugă italienii în cursele de la Le Mans. În 1966 dorinţa lui s-a materializat.
Pe numele său complet Ford GT40 Gulf/Mirage Lightweight Racing Car, a participat cu succes la competiţii de raliuri precum cele organizate la Le Mans sau Daytona, pentru ca mai târziu să fie folosită la filmările filmului „Le Mans”. Trecutul glorios din lumea motosport este marcat pe caroseria Fordului GT40 de culoarea bleu a acesteia, aceeaşi ca a echipei de raliuri Gulf, precum şi de dunga aurie de pe capotă.
Ca performanţe, GT40 beneficiază de un motor V8 capabil să scoată 440 CP la 6.800 rpm, o cutie manuală în 5 trepte şi frâne pe discuri ventilate. De asemenea, GT40 se numără printre primele modele de raliuri pe care a fost implementată tehnologia componentelor din fibră de carbon cu scopul reducerii greutăţii.
20. Benz Patent Motorwagen 1886 – Pentru că ”ne-a dat jos de pe cai”
A fost primul autovehicul din lume. Karl Friederich Benz a brevetat în 1886, primul automobil funcţional din lume alimentat cu benzină. Autovehicului avea 2,7 metri lungime, 1,4 metri lăţime, 1,45 metri înălţime şi o greutate de 265 kilograme. Avea trei roţi (una în faţă şi două în spate), un motor în patru timpi cu piston montat în partea din spate, o capacitate cilindrică de 954 cc ce produceau 0,66 CP. Viteza maximă era de 16 km/oră.