Te-ai gândit vreodată ce dotări inutile ai găsit în mașina personală? Mașinile de azi sunt înțesate cu tehnologie și dotări inovative, care fac viața la bord mai simplă și mai sigură. În același timp, însă, producătorii auto au fost deosebit de creativi în a oferi și dotări lipsite de utilitate, care nu aduc niciun beneficiu pasagerilor sau celui de la volan.
Sigur, dacă întrebăm producătorii au deja argumentele pregătite, dar noi nu vedem niciun sens în a dota mașina cu browser web, aplicații de social media sunet de evacuare sintetizat electronic. De aceea, am întocmit un top al celor mai inutile dotări din mașinile de azi.
Rotirea unui buton pentru a da muzica mai tare sau a regla temperatura sistemului de climatizare au devenit, aparent, activități extenuante, așa că producătorii au decis că e momentul pentru ceva nou – controlul prin gesturi. Imprecise de cele mai multe ori, gesturile vor să înlocuiască acțiunile tactile, simple și precise pe care cei mai mulți le executăm mecanic atunci când rotim un buton clasic. Oricât ar părea de trendy, această tendință nu aduce niciun avantaj în ceea ce privește confortul sau siguranța. Și, dincolo de momentul impresionării prietenilor, nu ne imaginăm că cineva folosește controlul prin gesturi în locul butoanelor clasice.
De ce ai pune un al treilea rând de scaune în spațiul de bagaje deja foarte limitat al unui SUV compact? Motivul ține mai mult de marketing. În felul acesta poți pretinde că modelul este o mașină de familie cu șapte locuri, chiar dacă nicio persoană în toate mințile nu ar vrea să petreacă mai mult de două minute pe cele două „scaune de tortură”.
Este o dotare introdusă cu un scop nobil, menită să crească siguranța. Din păcate, implementările actuale sunt mai degrabă prilej de frustrare, chiar dacă tehnologia este cizelată de ani de zile. Dacă se întâmplă să vorbești una dintre cele câteva limbi înțelese de sistemul multimedia vei avea cu siguranță probleme în a te face înțeles, mai ales dacă limba respectivă nu este cea în care vorbești zilnic. Cine nu crede nu are decât să caute pe internet două cuvinte: „call baby”. Eroul clipului este, aparent, magician, iar dacă un magician nu a reușit, ce șanse crezi că ai tu?
Rolul unui volan este, desigur, cel de a controla direcția. Mai nou însă, volanul unei mașini obișnuite arată aproape ca unul de gaming, unele având și 14 butoane. Nu contestăm utilitatea unui buton de volum pentru sistemul audio pe volan (atât timp cât este pe partea stângă a volanului, nota bene), dar să avem buton pe volan pentru fiecare funcție a mașinii este prea mult. La urma urmei, nu toți suntem piloți de Formula 1.
Ce e în neregulă cu butoanele clasice? Acestea sunt printre cele mai folosite (și folositoare) comenzi ale unei mașini și, cu toate acestea, unii producători și-au pus în minte să le elimine din mașină. Nimeni nu știe cine a declarat război butoanelor fizice, dar noi spunem că acea persoană trebuie condamnată să facă la nesfârșit slalom printre jaloane în timp ce manevrează sistemul multimedia. Prin intermediul ecranului tactil, desigur.
Controlul stabilității și al tracțiunii sunt invenții minunate, care au salvat mii de vieți pe șosele – e suficient să urmărești clipurile cu accidente din Rusia pentru a vedea ce ușor se moare într-o mașină fără ESP. Totuși, atunci când aceste ajutoare devin atotputernice și nu pot fi dezactivate ne simțim ca și când am pierdut controlul. Șoferul trebuie să poată controla fiecare aspect al mașinii sale indiferent de condițiile de drum, acest aspect nu ar trebui să fie negociabil.
Camerele video pentru mersul înapoi, ca și cele pentru vederea la 360 de grade, ajută enorm la efectuarea în siguranță a manevrelor delicate. În special în cazul în care conduci un SUV sau o mașină sport, cu unghiuri moarte mari, camerele video sunt esențiale. Totuși, producătorii auto se încăpățânează să ofere camere de slabă calitate, cu rezoluții demne de televizoarele cu tub catodic de odinioară, într-o vreme în care camerele 4K au devenit extrem de accesibile. De ce aleg să facă asta, mai ales că mașinile lor nu sunt deloc ieftine, rămâne un mister la fel de mare ca și Triunghiul Bermudelor.
Ați văzut cheile de acces ale mașinilor moderne, în special cele de la BMW sau Tesla? Acele chestii enorme, care seamănă cu un telefon mobil din anii 2000 și care sunt imposibil de purtat confortabil în buzunar încep să devină norma industriei. Inexplicabil, pentru că au aceeași funcționalitate cu cheile cu telecomandă obișnuite – deschizi ușa, pornești motorul. Din fericire, sistemele NFC contactless au început deja să apară, iar asta va duce inevitabil la dispariția acestor monstruozități.
Sunt relicvele unei culturi auto a anilor ’80 care ar trebui interzise pe vecie. De câte ori nu ai auzit alarma unei mașini și singurul lucru la care te-ai gândit a fost să înceteze cât mai repede? Adevărul este că nimeni nu mai acordă azi atenție unei alarme de mașină decât atunci când sunetul devine insuportabil. Iar hoții de regulă dispar înainte ca proprietarul să apuce măcar să dea perdeaua la o parte. Există numeroase măsuri de securitate mult mai bune, care nu implică sirene, claxoane și lumini pulsatile care să ne spună că o mașină este mult prea sensibilă la poluarea fonică.
Acestea sunt printre cele mai ofensatoare accesorii pe care le găsim pe mașinile de azi. Să compromiți designul unei mașini cu evacuări false este pur și simplu de neiertat. Indiferent dacă vor să lase impresia unui motor puternic sau a unor performanțe sportive, eșuează lamentabil la oricare dintre aceste sarcini. Departe de a impresiona, poate fi comparată cu un bărbat îmbrăcat foarte elegant dar care poartă la mână un Rolex chinezesc.