De la camionetele sale elegante şi până la aspectul avangardist
al tuturor generaţiilor de autovehicule Corvette, trecând prin
automobile ca BelAir, care au marcat epoca în care acestea au fost
fabricate. Emblema mărcii, papionul auriu, a decorat unele modele
cu cele mai reprezentative designuri din industria auto. Unii
dintre designerii Chevrolet, cum ar fi Harley Earl şi Bill
Mitchell, au devenit la fel de legendari ca autovehiculele
pe care le-au schiţat.
Primul autovehicul Chevrolet, modelul Classic Six, din
1912, a fost admirat pentru eleganţă şi rafinament şi, un
secol mai târziu, marca a continuat să stârnească admiraţia
privitorilor, cu modele precum Volt sau Camaro, printre altele,
recunoscute pentru aspectul şi caracterul lor inovator. Deşi a
trecut deja în al doilea secol de existenţă, Chevrolet continuă să
se păstreze în frunte cu designul său futurist şi preţurile sale
accesibile.
Omul a cărui muncă de invidiat constă în a înscrie Chevrolet pe
această cale este Ed Welburn, vice-preşedintele de design
la nivel mondial al General Motors. Acesta a intrat în
pielea „eroilor săi absoluţi”, designerii GM Harley Earl şi Bill
Mitchell, în septembrie 2003, dar, în ciuda responsabilităţii
covârşitoare de a călca pe urmele celor care au intrat în legendă,
recunoaşte că „mă distrez mai mult acum decât în oricare alt moment
din cariera mea la GM”.
Născut în Philadelphia în anul 1950, tatăl lui Ed a fost
co-proprietarul unui atelier de tinichigerie. „În copilăria
mea, am fost înconjurat de autovehicule”, îşi aminteşte
el. Interesul viu purtat oricărui lucru care avea legătură cu lumea
auto l-a determinat ca, la 11 ani, să scrie o scrisoare adresată GM
pentru a solicita un post de designer auto. Un răspuns de
încurajare îi sugera că ar trebui mai întâi să studieze şi îi dădea
detalii despre stagiul de pregătire. Ed a reţinut toate acele
detalii şi şi-a câştigat un loc în program; după absolvirea
Universităţii Howard din Washington D.C., a fost angajat cu normă
întreagă la GM. De la începutul anilor ’70, a lucrat în mai multe
departamente de design ale GM.
Una dintre cele mai importante creaţii ale sale a fost Aerotech,
un autovehicul aerodinamic conceput exclusiv pentru viteză care a
atins viteza maximă de 417 km/h în anul 1987.
Acest lucru l-a făcut remarcat atât în interiorul, cât şi în
exteriorul GM. „Pentru mine, a fost unul dintre cele mai importante
proiecte. În cadrul acestui proiect, am lucrat nu doar alături de
ingineri, ci şi cu cei din departamentul marketing şi comunicaţii,
lucruri pe care nu le mai făcusem niciodată până atunci. Am rămas
de atunci cu pasiunea pentru aerodinamică.”
După experienţa Aerotech, ascensiunea ierarhică a lui Ed
în interiorul GM a fost rapidă şi impresionantă, culminând
cu numirea sa în funcţia de designer-şef al companiei la câţiva ani
după intrarea în secolul XXI.
În continuare, acesta priveşte în urmă către ceea ce consideră a
fi zece dintre cele mai însemnate şi reprezentative designuri care
au marcat istoria Chevrolet.
Chevrolet Classic Six, 1912
Modelul Classic Six a fost primul autovehicul care a purtat
numele Chevrolet, după ce William Durant şi Louis Chevrolet s-au
asociat pentru a pune bazele unei companii auto pentru care au ales
numele faimosului pilot elveţian de curse. Era un autovehicul mare,
luxos şi puternic, care se mândrea cu cea mai mare cilindree pe
care a avut-o un model Chevrolet până la apariţia lui „big-block”
V8 din 1958. Impunătorul autovehicul avea înscris pe etichetă
preţul de 2150 $, un preţ mult mai mare decât cel al majorităţii
autovehiculelor fabricate la acea vreme. În mare măsură
autovehiculul visurilor lui Louis Chevrolet, designul acestuia a
fost realizat în colaborare cu prietenul său, inginerul francez
Etienne Planche. Prezentat publicului în 1911, modelul a fost
lansat în 1912, dar nu a rămas pe piaţă decât până în 1914, când
interesul companiei s-a îndreptat către maşini cu preţuri mai
accesibile, fapt care a condus la demisia lui Louis Chevrolet în
urma neînţelegerilor avute cu Durant privind politica de marketing.
Au fost fabricate, în total, 5987 de exemplare. „Acesta a fost
primul Chevrolet, aşadar are o însemnătate mare”, afirmă Ed despre
modelul Classic Six. „Louis Chevrolet şi-a folosit întreaga
experienţă şi pricepere pentru a-l crea şi a scrie istorie.”
Chevrolet Deluxe Sport Coupe, 1932
Problemele conduc câteodată la rezultate valoroase, şi acesta a
fost şi cazul modelului Deluxe Sport Coupé, din 1932. Lansat în
plină criză economică, într-un an în care vânzările Chevrolet
scăzuseră cu 50% faţă de anul anterior, modelul sport a fost unul
dintre cele mai frumoase autovehicule Chevrolet dinaintea celui
de-al doilea război mondial – un model atrăgător şi compact, cu
partea din spate curbată, care şi-a câştigat renumele prin aspectul
şi performanţele sale sportive. Autovehiculul avea numai două
locuri… cel puţin în interior. Dacă doreai să transporţi mai
mulţi pasageri, aceştia se puteau mulţumi cu bancheta exterioară
din spate, din zona portbagajului. Distractiv pe vreme însorită, nu
foarte distractiv atunci când ploua. „Avea un design reuşit”, crede
Ed. „Spune atât de multe despre Chevrolet: multe dintre cuvintele
folosite pentru a descrie acest model s-ar aplica şi
autovehiculelor moderne. Avea personalitate, avea un preţ accesibil
şi un aspect modern. Clienţii au considerat că acest model merita
toţi banii, fapt care rămâne valabil până astăzi.”
Chevrolet Suburban, 1936
Modelul Suburban a fost un autovehicul reprezentativ nu numai
pentru Chevrolet, ci şi pentru întreaga industrie auto. Se poate
spune despre acesta că a fost primul model sport utilitar (SUV): un
autovehicul de transport robust, serios, a cărui caroserie
specifică unui model station wagon era montată pe un şasiu de
camion de dimensiuni reduse. Botezat, de fapt, Suburban Carryall
pentru că era capabil să transporte aproape orice, îşi revendica
originile de la un autovehicul cu o caroserie cu opt locuri, din
lemn, montată pe şasiul unui camion de o jumătate de tonă, creat în
1933 pentru dotarea Gărzii Naţionale şi a unităţilor incluse în
programul Civilian Conservation Corps. În momentul lansării pe
piaţă, caroseria sa era complet metalică, în ambele variante: cu
uşi spate sau cu hayon. „Au realizat un model cu caracteristicile
combinate ale unui autoturism şi ale unui camion”, spune Ed despre
autovehiculul cu cea mai longevivă denumire din istoria auto. „Şi
are şi un interior foarte plăcut, chiar ingenios. Poate fi
considerat ca fiind primul crossover şi are caracteristici destul
de asemănătoare cu modelul Captiva.”
Chevrolet Pick-Up, 1948
Camionetele (în sensul de autovehicul utilitar compact) şi
furgoanele joacă un rol important în istoria mărcii Chevrolet. Iar
gama lansată în 1948 a fost una dintre cele mai importante serii
produse de companie. Lansate pe piaţă în vara anului 1947, aceste
autovehicule au fost primele produse auto GM care propuneau un
design complet schimbat după război, fiind astfel unele dintre cele
mai moderne autovehicule apărute vreodată. S-au descurcat destul de
bine pentru nişte autovehicule concepute pentru a fi puse la muncă!
Cel mai performant model al gamei a fost o camionetă versatilă şi
practică, cu o greutate de 500 kg, care a fost utilizată peste tot
în lume. „Nu poţi decât să zâmbeşti atunci când te uiţi la una
dintre ele”, crede Ed despre această apariţie prietenoasă printre
vehiculele de transport de marfă. „Este o camionetă pe care te poţi
baza. Are nişte linii pur şi simplu minunate, dar, în acelaşi timp,
îşi făcea bine treaba. Onestă, simplă şi la un preţ accesibil.”
Chevrolet Corvette, 1953
„A fost primul model Corvette”, spune Ed despre modelul
Chevrolet care a devenit o adevărată legendă în industria auto.
Creat de la fel de legendarul şef de design de la GM, Harley Earl,
modelul Corvette sport cu două locuri din 1953 a avut ca scop atât
schimbarea imaginii Chevrolet, cât şi contracararea valului de
importuri de automobile sport europene, care împânziseră SUA. Una
dintre cele mai inedite caracteristici ale modelului a fost
realizarea caroseriei din fibră de sticlă. Iniţial, însă,
autovehiculul nu s-a vândut foarte bine, devenind un adevărat
succes abia după câteva schimbări de design aduse câţiva ani mai
târziu. „Este un design care nu mi-a spus mare lucru multă vreme”,
recunoaşte Ed. „Dar acum îmi place la nebunie. N-o să uit niciodată
primul modern Corvette pe care l-am văzut. Cred că aveam în jur de
şapte ani şi mergeam pe o stradă mărginită de copaci. A apărut unul
de după colţ şi a dispărut în trombă, într-un nor de frunze uscate.
Şi mi-am spus: «Uau, ce tare!»”
Chevrolet Bel Air, 1955
Chevrolet şi-a modernizat complet portofoliul de autovehiculele
în anul 1955, prin ceea ce a fost numit aspectul „Motoramic” al
celui mai performant model al gamei, Bel Air, lansând, în plus,
celebrul motor V8 compact. Performanţa entuziasmantă şi stilul
flamboaiant, plin de încredere şi de culoare au făcut ca versiunile
coupé, decapotabilele şi station wagon ale modelului Bel Air din
1955 să iasă în evidenţă. Automobilele General Motors fabricate în
perioada 1955-1957 erau atât de deosebite, încât şi-au câştigat
propria poreclă: „Tri5”. „După părerea mea, modelul Bel Air din
1955 este cel mai bun din seria Tri5”, afirmă Ed. „A fost atât de
diferit de stilul general al anului 1955, atât de proaspăt, atât de
modern. Era un autovehicul care părea mai scumpă decât costa în
realitate, fapt valabil şi pentru modelul Cruze de astăzi.”
Chevrolet Corvette Sting Ray, 1963
„Ce autovehicul extraordinar” spune Ed despre modelul Corvette
Sting Ray din 1963, care a dus gama Corvette la un nivel superior.
Bazat pe un prototip desenat de designerul şef al GM, Bill
Mitchell, modelul zvelt, cu unghiuri bine definite Sting Ray era
mai rafinat şi mai sofisticat decât modelele Corvette anterioare
şi, deşi în curs de maturizare, nu ignora faptul că principalul său
scop era acela de a stârni entuziasmul, atât al celor care îl
priveau, cât şi al celor care îl conduceau. Principalele
caracteristici ale autovehiculului – construit în continuare din
fibră de sticlă – erau farurile retractabile acţionate electric şi,
la modelul coupé, luneta despărţită în două secţiuni, care va
deveni motivul caracteristic al acestui design. „Am ţinut de multe
ori cursuri despre acest autovehicul”, spune Ed. „Totul era nou; de
fapt, totul era atât de nou încât a trebuit să inventeze şi un nume
nou pentru acest model – Sting Ray. Toate modelele Corvette de
atunci încolo au fost influenţate de acesta, chiar şi cele din
prezent. Interiorul cu două posturi de conducere face şi astăzi
parte din designul limbajul de design al modelului Corvette şi al
mărcii Chevrolet.”
Chevrolet Pick-Up, 1967
Mare, robustă şi pusă pe treabă, noua generaţie Chevrolet de
camionete din 1967 includea autovehicule puternice, concepute
pentru a duce treaba la bun sfârşit. Solide şi practice, cu un
design simplu, serios, acestea erau comercializate ca autovehicule
de transport general, dar şi ca autovehicule utilitare, fapt care
le-a schiţat un portret mai atrăgător pe piaţă. „Este un design
specific american”, crede Ed. „Priveşti camioneta şi te aştepţi să
vezi lângă ea un tip în blue jeans şi o trusă de scule în spate!
Multe dintre caracteristicile pe care le-am amintit pentru
camionetele de mai devreme sunt valabile şi pentru aceasta.”
Chevrolet Pick-Up, 1989
Camionetele aveau încă o importanţă destul de mare în
portofoliul de produse Chevrolet la sfârşitul secolului XX, iar cea
de-a patra generaţie a modelului C/K – cu tăietura pătrată a
farurilor din faţă, robustă – a fost aproape o celebrare a acestei
importanţe. Normal, principala lor utilitate era aceea de a
transporta diverse încărcături. Totuşi, cererea nou apărută şi din
ce în ce mai răspândită pentru utilizarea lor ca automobile ce
definesc un anumit stil de viaţă a determinat marca Chevrolet să
ofere şi un pachet Sport, fapt care a contribuit la o creştere
impresionantă a cifrei de vânzări pentru aceste modele. Perfecte
pentru livrări rapide, dar ideale pentru a face pur şi simplu
impresie pe şosele. „Un design curat, care continuă să arate modern
şi în zilele noastre”, spune Ed. „S-au vândut într-un număr
incredibil de unităţi. În prezent, lucrăm la viitoarele modele de
camionete Chevrolet, iar băieţii din echipă au pus pe pereţi,
pentru a se inspira, fotografii cu aceasta.”
Chevrolet Camaro, 2010
Ed este pasionat de toate autovehiculele Camaro şi chiar deţine
un model clasic, din 1969. „Dar am decis să trec modelul Camaro din
2010 pe listă înaintea celui din 1969. A impresionat oameni din
toată lumea. Când am prezentat conceptul, am văzut apărând lacrimi
în ochii unor bărbaţi şi femei în toată firea. Este apreciat peste
tot în lume.” Pe când Ed şi echipa sa lucrau la noul Camaro, „l-am
adus pe al meu în atelierul de creaţie, ca sursă de inspiraţie.
Le-am spus atunci: «Vreau să văd ceva mai bun de atât!»” Deşi
designul modern, puternic al modelului actual aminteşte de cel al
primelor modele Camaro din 1967-1969, cum ar fi panta marginii
inferioare a ferestrelor din spate, Ed se grăbeşte să sublinieze că
modelul din 2010 nu are „un design învechit, ci unul foarte
avangardist. Mă gândesc întotdeauna la viitor, dar, cu Chevrolet,
avem parte de un trecut minunat. Trebuie să ne folosim de el pentru
a construi ceva nou; nu mi-aş dori să creez un Camaro retro.” El
defineşte designul plin de încredere şi optimist al noului Camaro
ca fiind „un semn pozitiv pentru clienţii şi angajaţii GM. A aprins
o flacără în interiorul companiei.”