Testul ambreiajului uzat. Care sunt simptomele unui ambreiaj defect
Ambreiajul este un sistem cu ajutorul căruia pot fi schimbate vitezele unei mașini, dar care, în timp, se uzează. Iată care sunt simptomele unui ambreiaj defect și cum poți testa uzura acestuia.
Ambreiajul este un sistem relativ simplu, compus în general din 4 piese esențiale: volanta, discul de ambreiaj, placa și rulmentul de presiune. Acest sistem face legătura între cutia de viteze și motor.
Practic, așa cum orice șofer care conduce o mașină cu transmisie manuală știe, pedala de ambreiaj trebuie apăsată de fiecare dată când se schimbă treapta de viteză. Prin această manevră, motorul este decuplat de transmisie. După ce a fost selectată treapta dorită și eliberează pedala de ambreiaj, cutia de viteze este recuplată la motor.
Același lucru se întâmplă și la o mașină cu transmisie automată. Numai că în acest caz, totul e făcut în mod autonom de computerul mașinii.
Care sunt simptomele unui ambreiaj defect
Pentru că acest sistem mecanic este foarte des utilizat, o dată la ceva timp trebuie înlocuit.
Simptomele unui ambreiaj defect sunt, în general:
- miros neplăcut
- accelerare lentă
- zgomote din zona transmisiei
- umezeală sub pedala de ambreiaj sau sub pompa hidraulică
- nu intră în viteză
- pedală de ambreiaj prea rigidă sau prea moale.
Mirosul neplăcut, asemănător cu cel de cauciuc ars, este primul semn că e posibil ca ambreiajul mașinii să se fi uzat. Acest miros poate fi generat, însă, și de o utilizare intensă a transmisiei. Dar dacă și accelerarea mașinii e lentă, atunci e foarte probabil să fie nevoie de un kit nou de ambreiaj.
Dacă sesizezi zgomote neobișnuite când schimbi treptele de viteză, atunci și acesta e un semn că ambreiajul e uzat. Și dacă observi sub pedala acestuia umezeală sau în zona pompei hidraulice, cu siguranță trebuie să ajungi cu mașina în service.
Uneori, când sistemul e uzat, va fi tot mai greu să schimbi vitezele, mai ales la temperaturi scăzute. Sau, poți constata că pedala de ambreiaj este ori foarte moale ori extrem de rigidă. În oricare dintre aceste situații, trebuie să apelezi la un mecanic sau service autorizat. Cel mai probabil, mașina ta va avea nevoie de un nou kit de ambreiaj.
Testul ambreiajului uzat
Acest test înseamnă, de fapt, să fim atenți la simptomele descrise mai devreme, când pornim de pe loc.
La mașinile cu transmisie manuală mai putem face, însă, câteva teste suplimentare.
Ne mai putem da seama că e uzat ambreiajul când urcăm o pantă, de exemplu, și constatăm că motorul se turează prea tare. Practic, așa cum mai spun unii mecanici, ambreiajul începe să patineze. Asta înseamnă că transmisia nu mai e cuplată corect la motor.
Un alt test pe care-l mai fac șoferii este cel din viteza a 5-a. Cu mașina staționată, motorul pornit și frâna de mână trasă, cuplați în treapta maximă a cutiei de viteze. Apoi, apeși ușor accelerația și ridici lent piciorul de pe ambreiaj. În mod normal, motorul va „muri” aproape imediat. Dar, cu cât ambreiajul este mai uzat, cu atât va dura mai mult până când motorul se va opri.
Un alt test este cel al vitezei de accelerație. Cu cât ambreiajul este mai uzat, cu atât accelerația va fi mai lentă. De exemplu, dacă în mod normal mașina atinge 60 km/h în 4-5 secunde, să zicem, când ambreiajul e uzat, această viteză va fi atinsă în 6-8 sau chiar 10 secunde.
Cum poți proteja ambreiajul mașinii
Dacă la transmisia automată se ocupă computerul mașinii de „protejarea” ambreiajului, în cazul mașinilor cu o cutie manuală de viteze, e de datoria șoferului să facă asta.
Astfel, pentru a prelungi viața ambreiajului, recomandările specialiștilor sunt:
- să apeși pedala de ambreiaj ținând călcâiul ridicat de pe podea, astfel încât pedala să fie împinsă în jos la maximum
- scoate mașina din viteză de câte ori stai pe loc și nu ține ambreiajul apăsat
- la plecarea de pe loc, folosește viteza 1
- nu tracta greutăți foarte mari
- evită, pe cât posibil, să urci cu mașina pante abrupte, mai ales dacă ai mai mulți pasageri.
Un kit de ambreiaj este destul de scump, la fel și manopera percepută de mecanici. De exemplu, pentru o Dacia Logan din 2022, prețul acestor piese pornește de la aproximativ 600 de lei. În timp ce pentru un VW Golf VIII ajunge la aproape 2.000 de lei. La acestea se adaugă și manopera, care variază, în general, între 500 și 1.000 de lei.