Prezentat oficial la începutul acestui an, noul Renault 5 îmbină designul iconic cu tehnologii moderne pentru a crea un model electric urban, plin de caracter.
Renault 5 a fost un model foarte important pentru producătorul francez, fiind comercializat în aproximativ 5,5 milioane de exemplare între 1972 și 1986. În 2024, Renault 5 renaște sub forma unui hatchback electric de oraș, un succesor pentru Zoe, care vrea să cucerească inimile clienților cu ajutorul designului inconfundabil.
Încadrat în segmentul B, noul model este un succesor spiritual pentru clasicul 5, dar unul direct pentru electrica Zoe. Renault 5 E-Tech electric își propune să „democratizeze” mașinile electrice către cât mai mulți posibili cumpărători, oferind în același timp și un design dezirabil, dar și maniere bune pe șosea, mai ales că vorbim despre o mașină de buget.
Conceptul ce a stat la baza acestei mașini a fost prezentat în luna ianuarie a anului 2021. Mașina care a ajuns în producția de serie păstrează foarte multe elemente de la acel concept, ceea ce îi conferă o prezență specială pe șosea. Am putut să vedem acest lucru foarte bine pe străzile din Nisa și Monaco, acolo unde oamenii nu sunt străini de modele exclusiviste, însă micul Renault 5 a fost în centrul atenției de această dată.
Designul ce evocă originalul Renault 5 și culorile aprinse te fac să întorci capul după acest model chiar și dacă nu știi nimic despre mașini. Aproape că îl pot compara cu un accesoriu pe care îl porți, ci nu cu un vehicul cu care se presupune că te deplasezi. Acest lucru amplificat de numeroasele opțiuni de personalizare pe care Renault le pune la dispoziția clienților, astfel că îți poți configura un exemplar exact așa cum ți-l dorești.
Mi-a plăcut să văd că noul Renault 5 nu are un design agresiv de dragul de-al avea, ci a fost desenat pentru a fi ușor de recunoscut. Profilul îl respectă pe cel al modelului original, dar mașina este clar mai lungă, măsurând 3,92 metri în lungime.
În plus, platforma AmpR Small folosită aici generează un ampatament generos, de 2,54 metri, ceea ce se transpune în mai mult spațiu pentru pasageri. Nici la capitolul practicalitate nu stă rău, dat fiind portbagajul de 326 de litri și bancheta fracționabilă 60/40, însă fratele său – Renault 4 – reprezintă o variantă mai versatilă a acestei platforme dedicată mașinilor electrice.
Iar cei ce vor lua loc la bordul noului Renault 5 vor fi întâmpinați de elemente ce aduc aminte de clasicul Renault 5 Turbo. Vorbim aici despre planșa de bord și scaunele cu aspect retro, finisate în așa fel încât să te transpună într-o altă perioadă a istoriei automobilului. De altfel, este surprinzător cât de confortabile sunt scaunele, în ciuda lobilor laterali pronunțați, care oferă suport lateral foarte bun pe viraje.
Îți poți găsi foarte rapid poziția la volan, cu toate că mi-ar fi plăcut să stau chiar mai jos. Volanul are reglaje ample atât pe înălțime, cât și pe adâncime, iar scaunele, care au doar reglaje manuale, se ajustează ușor și te susțin bine, fără să fie obositoare nici măcar după ce ai petrecut câteva ore în spatele volanului.
Designul retro se întâlnește cu tehnologia, deoarece Renault 5 E-Tech folosește cel mai nou sistem OpenR Link al producătorului. În standard, această interfață bazată pe Android Automotive rulează pe un ecran central de 10,1 inch, acompania de un instrumentar de bord de 7 inch. Echipările superioare primesc un instrumentar de bord mai mare, de 10 inch în diagonală.
Fiind un sistem ce are la bază Android, funcționează foarte similar cu ceea ce putem vedea pe un smartphone modern. Putem descărca aplicații prin intermediul Play Store, avem la dispoziție Google Maps ca navigație predefinită, iar acum avem și un asistent digital pe baza lui ChatGPT. Compania îl numește Reno și răspunde la comenzi vocale, dar poate fi și proactiv, sugerând spontan noi setări atunci când condițiile de conducere se schimbă. De asemenea, este programat să răspundă cu răspunsuri pre-programate la cele mai frecvente 200 de întrebări adresate de utilizatori referitoare la vehicul.
Construit pe noua platformă AmpR Small, Renault 5 E-Tech va fi disponibil cu mai multe tipuri de motoare și baterii. Vor exista trei nivele de echipare și patru configurații de motoare/baterii. Versiunea de bază va fi lansată în 2025 și va folosi un motor de 95 CP alimentat de o baterie de 40 kWh. De altfel va fi și cea mai ieftină, cu un preț de pornire de aproximativ 25.000 de euro, potrivit Renault.
Versiunile superioare de echipare (Evolution, Techno și Iconic 5) pot fi cumpărate și în alte configurații. Spre exemplu, există o motorizare intermediară, de 120 CP, care este alimentată de aceeași baterie de 40 kWh, oferind o autonomie de circa 310 km. Configurația de top, care constă într-un motor electric de 150 CP și o baterie de 52 kWh, poate fi cumpărată pe Evolution, Techno și Iconic 5, oferind până la 410 km autonomie cu o singură încărcare.
Noi am avut la dispoziție doar configurația cu baterie mare și motorul de 150 CP, în echipările Techno și Iconic 5, singurele disponibile la momentul acestui test. Grație motorului mai puternic, această configurație poate accelera de la 0 la 100 km/h în 8 secunde, către o viteză maximă de 150 km/h. Iar când va trebui reîncărcată bateria, acumulatorul suportă viteze de încărcare de până la 100 kW DC și 11 kW AC. În plus, Renault 5 dispune de funcția Vehicle To Load, cu care putem alimenta diferite electronice cu energie electrică, dar și compatibilitate Vehicle To Grid.
Terenul de joacă al mașinii este, fără dar și poate, mediul urban. În oraș mașina se simte la ea acasă grație dimensiunilor compacte și razei de bracare foarte mică, de doar 10,3 metri. Ceea ce încă mă încurcă este selectorul transmisiei, care este amplasat fix deasupra manetei ștergătoarelor. Dacă nu ești atent sau te grăbești să faci o manevră în parcare s-ar putea să pornești accidental ștergătoarele. Din fericire, mașina compensează prin scaunele confortabile și suspensia bine calibrată, care nu este rigidă și trece cu suplețe peste denivelări.
Renault 5 este confortabil și la drum lung, în ciuda aparențelor, grație unui habitaclu bine insonorizat. În plus, sistemele de asistență te ajută pe parcursul călătoriilor lungi, în special pilotul automat adaptiv, foarte util pe autostradă. Renault 5 este dotat cu 26 de sisteme de asistență și, pentru a evita să fie nevoie să le resetezi de fiecare dată când te urci în mașină, există butonul My Safety Switch. Acesta poate fi folosit pentru a activa sau dezactiva cinci ADAS-uri, după ce le setați folosind ecranul multimedia. Astfel, putem să dezactivăm asistentul de părăsire a benzii sau avertizarea depășirii limitei de viteză.
Dar, odată ce părăsești orașul și găsești un drum virajat, Renault 5 nu te va dezamăgi. Am fost plăcut impresionat de caracterul dinamic al mașinii pe o serie de viraje. Centrul de greutate coborât și suspensia spate independentă joacă un rol important pentru ținuta de drum a mașinii. La un moment dat simți cum anvelopele cu rezistență redusă la înaintare încep să cedeze, dar te poți distra foarte bine cu noul Renault 5 dacă asta îți dorești.
Experiența de condus poate fi personalizată de pe volan, cu ajutorul butonului Multi-Sense, cu ajutorul căruia accesăm modurile de condus: Comfort, Sport, Eco și Perso. Fiecare mod combină diferite setări pentru a oferi o atmosferă și caracteristici de conducere diferite. Modul Eco înmoaie mașina, astfel că accelerația devine molatică, în timp ce modul Sport trezește toți cei 150 CP și întărește direcția, lucru care nu este neapărat pe gustul meu, deoarece simți că se întărește artificial și nu primești feedback suplimentar. În modul Perso poți configura diferite aspecte în mod individual pentru a crea o experiență care să se muleze preferințelor personale.
Renault a reușit că creeze o reinterpretare modernă a clasicului 5 și să o adapteze cerințelor consumatorilor, astfel că noul Renault 5 oferă cele mai noi tehnologii de care dispune producătorul și o platformă electrică eficientă, dovadă că ne-am apropiat de autonomia declarată în ciuda faptului că nu am menajat mașina. Condusă atent, autonomiile posibile se apropie foarte mult de ceea ce declară producătorul. Designul exterior este completat de motivele clasice de la interior, iar șasiul jucăuș este în ton cu restul mașinii: reușește să îți pună un zâmbet pe buze. Iar acest lucru se întâmplă fie că ești în spatele volanului sau că te afli în prejma mașinii și se întâmplă să o vezi trecând pe stradă.
Dimensiunile compacte o fac ideală pentru oraș, dar te poți aventura și în escapade de weekend cu ea, însă este clar că a fost creată cu mediul urban în minte și se simte cel mai bine acolo. Spațiul de la interior este comparabil cu cel din actualul Clio, însă șezutul banchetei spate este poziționat destul de jos, ceea ce poate crea disconfort pentru pasagerii cu picioare mai lungi. De asemenea, portbagajul are o margine de încărcare destul de mare, lucru adresat în cazul lui Renault 4.
Nu în ultimul rând, trebuie să vorbim despre prețuri, care vor începe de la circa 25.000 de euro pentru versiunea de bază, cu motor de 95 CP și bateria de 40 kW. Cei ce vor alege această configurație vor sacrifica încărcarea rapidă, deoarece cel mai ieftin Renault 5 va avea doar încărcare AC la 11 kW. În prezent, prețurile pentru noul Renault 5 pornesc de la 30.750 de euro în România. Atât costă versiunea Techno dotată cu bateria de 52 kWh și motorul de 150 CP. Din noiembrie se vor deschide comenzile și pentru versiunile cu bateria de 40 kWh și motorul de 120 CP, ale căror prețuri vor porni de la 26.890 de euro. Începând cu prima jumătate a anului viitor, clienții vor putea comanda și versiunea de bază, care va avea un preț de aproximativ 25.000 de euro.