Test drive Mercedes-Benz EQA 250 – Pachetul complet într-un SUV electric compact

Publicat: 06 03. 2023, 09:00
Actualizat: 08 03. 2023, 09:42

Mașinile electrice încep să câștige teren, iar dacă un astfel de concept este integrat într-un SUV, pachetul poate deveni și mai atractiv. Este cazul și lui Mercedes-Benz EQA, un SUV compact care ar trebuie să fie punctul de intrare în ecosistemul de mașini electrice al producătorului auto din Stuttgart.

EQA este cel mai mic model electric pe care îl poți cumpăra de la Mercedes-Benz și concurează cu modele precum BMW iX1 sau Volvo XC40 Recharge. La fel ca rivalii săi, EQA are omologi și în tabăra mașinilor termice și spun asta pentru că este un model care se înrudește cu SUV-ul GLA. Cea mai mare diferență între cele două mașini constă în trenul de rulare, dar vom vorbi și despre acesta.

Din punct de vedere mărime, EQA se încadrează în limitele clasei, având o lungime de 4.463 mm, o lățime de 1.834 și o înălțime de 1.624 mm, oferind destul de mult spațiu pentru un SUV compact.

Design inconfundabil Mercedes-Benz

EQA poate fi deosebit de fratele său cu motoare termice prin niște trăsături specifice. Designul părții frontale diferă, EQA are alte faruri, iar grila frontală nu prea există, fiind înlocuită de un panou din plastic negru lucios, iar între faruri există o bandă LED. De asemenea, există și o emblemă EQA pe fiecare dintre aripile frontale, chiar sub montantul A.

Din lateral nu sunt mari diferențe, cu excepția acelei embleme, dar spatele este evident specific lui EQA. Spre deosebire de GLA, acest model electric are o bară LED care se întinde pe toată lățimea părții din spate, oferind o semnătură luminoasă aparte, care diferențiază EQA de GLA. Bineînțeles, nu există guri de evacuare din moment ce nu există un motor termic, așa că bara are un aspect mai simplist.

Mașina testată era echipată și cu pachetul de design AMG, care conferă un aer ceva mai dinamic SUV-ului electric. Micile detalii din bara frontală și jantele AMG cu design aerodinamic contribuie la creionarea aspectului sportiv.

Interiorul combină eleganța cu tehnologia

Chiar dacă Mercedes-Benz EQA este cel mai accesibil SUV electric din gamă, interiorul rămâne unul frumos desenat, cu materiale în general bune și cu tehnologii moderne.

În mare parte, spațiul interior este identic cu ceea ce vom întâlni pe GLA. Designul a rămas același, dar nu este un lucru rău. Planșa de bord este dominată de cele două ecrane de câte 10 inch fiecare. Au o rezoluție foarte bună, răspund bine, iar sistemul MBUX este ușor de înțeles, putând fi controlat chiar și cu un touch pad montat pe consola centrală.

Tabloul de bord este foarte configurabil și dispune de foarte multe afișaje și opțiuni pentru ce content dorești să vizualizezi. O funcție interesantă este navigația cu realitate augmentată. Există o cameră care filmează ce se întâmplă în fața mașinii, iar sistemul de navigație va afișa indicații în timp real peste imaginile captate. Dacă nu doriți să folosiți navigația mașinii, există posibilitatea de a conecta telefonul mobil prin intermediul Android Auto sau Apple CarPlay.

Tot acest aer de modernitate este acompaniat și de luminile ambientale foarte inteligent amplasate. Există benzi pe planșa de bord, pe uși și pentru zonele inferioare ale bordului. Există o paletă foarte largă de culori din care se poate alege. De asemenea, există și opțiunea de a se schimba în mod constant.

Există și câteva inconveniente

Materialele sunt destul de bune și plăcute la atingere. Există unele locuri unde poate că mi-aș fi dorit o mai mare atenție la detalii, dar sunt lucruri care pot fi trecute cu vederea și probabil că mare parte dintre clienți nu se vor apuca să caute în fiecare colțișor al interiorului. Scaunele sunt confortabile, iar microfibra te ține foarte bine în loc și este și un material mai bun din punct de vedere termic. Pielea Artico cu cusături roșii îmbracă atât o parte din scaune, cât și planșa de bord și fețele ușilor. Ornamentele din lemn sunt și ele frumos integrate în liniile interiorului.

Ceea ce ar putea fi deranjant este faptul că podeaua a fost înălțată față de un GLA cu motor termic. Acest lucru a fost făcut pentru a acomoda pachetul de baterii, dar are și un efect advers. Podeaua mai înaltă afectează în special pasagerii din spate. Cei cu picioare ceva mai lungi vor avea cel mai mult de suferit, deoarece nu vor beneficia de un suport prea bun pentru șezut și vor sta cu genunchii destul de sus. Cel puțin spațiul pentru cap sau picioare este îndestulător pentru ca patru pasageri să călătorească într-un mod confortabil.

Un alt compromis este portbagajul, care este mai mic decât la versiunea termică. La EQA, volumul total este de 340 de litri, în timp ce GLA are un portbagaj de 420 de litri. Chiar și așa, este un spațiu utilizabil, cu o deschidere largă, în care se pot depozita suficiente bagaje.

Experiența de condus este foarte lină

Odată ce ai pus selectorul în poziția Drive, mașina se mișcă fără efort, în liniștea cu care ne-au obișnuit modelele electrice. Exemplarul pe care l-am testat avea motorizarea de bază, fiind un EQA 250. Ce înseamnă acest lucru? Înseamnă că există un singur motor electric montat pe puntea față. Acesta dezvoltă 190 CP și 375 Nm cuplu maxim și propulsează mașina de la 0 la 100 km/h în 8,9 secunde. Ținând cont că mașina cântărește 2.040 kg, este o accelerație suficientă pentru traficul de zi cu zi.

Masa mai mare este cauzată de bateria mașinii, un pachet de baterii care are o capacitate de 66,5 kWh. Autonomia declarată este de 420 de kilometri, dar într-o zi puțin mai răcoroasă am reușit să obțin o autonomie teoretică de aproximativ 35o de kilometri. Probabil că în niște condiții ceva mai calde, cu un stil de condus foarte cuminte, este posibilă o autonomie și mai mare. Dar în condiții normale de mers, cu depășiri și ceva trafic, 350 de kilometri se pot face destul de ușor cu un plin de baterii.

Masa mare se face resimțită, iar EQA nu se vrea o mașină sportivă. Este un SUV confortabil, cu o direcție moale și o suspensie bine setată, care reușește să ascundă, în mare parte, masa mai mare a mașinii. Un comportament ușor neplăcut apare din cauza configurației cu tracțiune față. Din cauza cuplului mare al motorului electric, roțile față pot pierde aderență sub accelerații mai puternice fie cu start de pe loc, fie de la viteze mici. Lipsa te aderență se simte în volan, dar variantele cu tracțiune integrală ar trebui să combată acest efect neplăcut.

Mercedes-Benz EQA – Concluzii

Mercedes-Benz își îndreaptă atenția către un viitor electric cu ajutorul gamei EQ, iar SUV-ul EQA este un punct de intrare bun în această gamă. Mașina păstrează calitățile cu care marca ne-a obișnuit: calitate, confort și o imagine greu de confundat. Este un pachet complet, bine echilibrat, dar care face câteva compromisuri.

Cel mai mare „defect” al acestei mașini este prețul, dacă putem spune așa. Exemplarul pe care l-am testat are un preț de 58.832 de euro cu TVA inclus. Se poate ajunge și mai sus prin pachete opționale, așa că o configurație echilibrată, dotată cu opțiunile necesare, ar putea fi sweet spot-ul pentru EQA.

 

VIDEO