Mașinile electrice, ca orice tehnologie nouă, evoluează rapid. Iar când vine vorba despre acestea, eficiența joacă un rol crucial. Cu cât o platformă este mai eficientă, cu atât autonomia este mai bună, iar Hyundai a avut fix acest scop când a creat Ioniq 6.
Vedem foarte multe SUV-uri electrice lansate în ultima perioadă. Piața dictează acest lucru, dar, într-o anumită măsură, este la îndemână pentru producători să creeze un astfel de vehicul, dat fiind spațiul pe care acest tip de caroserie îl oferă.
Tot această formă de SUV poate afecta eficiența aerodinamică, un aspect important care influențează în bine sau în rău valorile de consum și autonomie. Hyundai Ioniq 6 este o excepție în peisajul actual, grație designului său neconvențional, dar care are un scop bine definit în spate. Acest sedan electric se laudă cu un coeficient aerodinamic de doar 0,21, care se reflectă și în designul exterior.
Spre deosebire cu Ioniq 5, cu care împarte platforma tehnică, noul Hyundai Ioniq 6 are un design „alunecos”, cu suprafețe rotunjite și elemente care să elimine turbulențele, totul pentru a micșora rezistența la înaintare. Privit din anumite unghiuri, sedanul aproape că are formă de picătură, grație plafonului plonjat și caroseriei ce se îngustează în partea din spate.
În partea frontală vom regăsi flapsuri aerodinamice integrate în bara de protecție, care se închid și se deschid în funcție de nevoile de răcire ale mașinii. Pe laterale observăm un element care vine până aproape de anvelopă, pentru a nu permite aerului să pătrundă în pasajul roții. În plus, designul jantelor de 18 inch are același rol – să reducă rezistența la înaintare.
Tot pe laterale observăm și mânerele la nivel cu ușile, iar în partea din spate ne întâmpină un aer familiar. Încă de când am văzut primele poze cu Ioniq 6, un gând mi-a venit mereu în minte când priveam parte din spate: Porsche 911.
Forma, dar mai ales eleronul montat în prelungirea lunetei, îți dau impresia că te uiți la un 911 scos din Cyberpunk. La acest lucru contribuie și bara LED dominată de acest motiv al pixelilor. Același design îl regăsim și în luminile de rulare pe timp de zi, în al treilea stop de frână sau pe butonul de deschidere al portbagajului.
Din cauza formei aerodinamice a caroseriei, spațiul în portbagaj a avut puțin de suferit. Acesta oferă un volum de 401 litri. Totuși, chiar și în echiparea de bază, Ioniq 6 este echipat cu portbagaj cu acționare electrică.
Din fericire, lucrurile stau mai bine în habitaclu, deoarece există spațiu din belșug pentru pasageri. Ioniq 6 măsoară 4,85 metri lungime, 1,88 metri lățime și are un ampatament generos, de 2,95 metri. Grație acestuia, spațiul pentru pasagerii din spate este mai mult decât îndestulător, cel puțin pentru picioare.
Cei mai înalți dintre noi s-ar putea să aibă probleme cu spațiul pentru cap, un sacrificiu făcut de dragul eficienței. Totuși, cei mai mulți nu vor avea ceva de obiectat la acest capitol. În plus, în spate regăsim o cotieră, două porturi de încărcare USB-C, o priză de 220V – exact ca cele de acasă – și guri de ventilație.
Echiparea de bază în România, anume Premium, oferă tapițerie textilă pentru scaune, ceea ce nu mi se pare un lucru rău. Materialul folosit este plăcut la atingere, se simte de calitate, iar scaunele sunt mai moi decât cele din piele, scaune în care am avut ocazia să stau în urmă cu un an, într-un Ioniq 6 complet echipat.
De asemenea, oamenilor înalți nu le pot recomanda trapa, deoarece reduce spațiul la cap. Din fericire, mașina din testul nostru nu a fost dotată cu această opțiune, astfel că nu am întâmpinat probleme.
Nivelul de echipare premium pentru Ioniq 6 include și scaune, banchetă și volan încălzite, dar și reglaje electrice pentru scaunul șoferului. Este ușor să îți găsești poziția corectă la volan, mai ales că volanul are reglaje ample și o formă convențională, care nu obstrucționează în vreun fel instrumentarul de bord.
În standard, Ioniq 6 este echipat cu o suită completă de sisteme de asistență, precum: pilot automat adaptiv și frânare de urgență, monitorizarea unghiului mort, camere 360, iar mașina poate fi controlată din cheie atunci când vrem să o manevrăm în spații înguste.
Fiecare model este echipat cu blocuri optice full LED, oglinzi reglabile electric și încălzite, sistem de acces keyless și jante din aliaj cu diametru de 18 inch. În plus, jantele mai mici nu contribuie doar la o autonomie mai bună, dar și la confortul ocupanților, astfel că pe acestea le recomand.
Tot în standard sunt incluse și cele două ecrane de 12,3 inch fiecare. Unul este folosit pentru instrumentarul de bord, celălalt afișează interfața multimedia și sistemul de camere, care are o rezoluție surprinzător de bună.
Sistemul de infotainment este ușor de folosit, cu o interfață ușor lizibilă, include și navigație, dar cred că majoritatea oamenilor va apela la conectivitatea Android Auto sau Apple CarPlay. Mi-ar fi plăcut să găsesc conectivitate wireless cu telefonul, însă singura modalitate este să folosești un cablu. Sper să văd integrarea Android Auto și Apple CarPlay wireless la facelift.
În schimb, am apreciat că Hyundai a ales să păstreze separat etajul climatizării și să folosească butoane fizice pentru multe dintre comenzi. Legat de comenzi, va fi nevoie de puțin timp de acomodare cu butoanele geamurilor, care au fost mutate pe consola centrală.
Tot aici găsim și un pad de încărcare wireless, două suporturi de pahare și un spațiu generos de depozitare chiar la baza consolei. Este un compartiment binevenit, mai ales că cele din fețele ușilor sunt destul de mici, iar torpedoul nu este foarte încăpător la rândul său. Din fericire, această versiune cu un singur motor dispune și de un frunk ce mai adaugă 45 de litri la volumul total de depozitare.
Sedanul electric coreean folosește o arhitectură pe 800 de volți, iar în specificația de bază, Ioniq 6 este echipat cu un motor electric de 229 CP și 350 Nm. Acesta este alimentat de o baterie de 77,4 kWh brut/74 kWh net. Cei 229 CP sunt suficienți pentru a permite sedanului de două tone să accelereze de la 0 la 100 km/h în 7,4 secunde și să atingă o viteză maximă de 185 km/h.
Dacă nu este îndeajuns, există și o versiune cu două motoare electrice, care produc în total 325 CP și 605 Nm. Versiunea cu două motoare electrice folosește aceeași baterie de 77,4 kWh, însă poate sprinta de la 0 la 100 în 5,1 secunde. Viteza maximă rămâne aceeași.
Noi ne vom concentra pe versiunea Long Range a lui Ioniq 6, despre care Hyundai declară că poate parcurge până la 614 kilometri cu o singură încărcare. Iar mașina impresionează prin faptul că se poate apropia foarte mult de această valoare.
Am parcurs 470 de kilometri la bordul lui Ioniq 6 Long Range, distanță pe care am parcurs-o în oraș, pe drumuri naționale, dar și pe autostradă. Spre marea mea surprindere, am obținut un consum mediu de 12,9 kWh/100 km, o valoare mai mică decât consumul mediu declarat de Hyundai, care este de 14,3 kWh/100 km. La un calcul rapid, rezultă o autonomie posibilă de circa 570 km.
Dacă știi să te folosești de instrumentele pe care mașina ți le pune la dispoziție, poți obține autonomii de peste 500 km foarte ușor. Forma aerodinamică își spune cuvântul, în special în afara orașului. Cu un coeficient aerodinamic de doar 0,21, Ioniq 6 se numără printre cele mai aerodinamice mașini pe care le poți cumpăra. Un efect secundar al acestui fapt este acela că zgomotul de vânt este redus la minim, astfel că la viteze mari vei auzi în special zgomotul produs de anvelope.
Iar când va veni timpul să încarci baterie, Ioniq 6 dispune de încărcare AC la 11 kW și DC cu până la 233 kWh. Hyundai spune că, dacă este folosită o stație de încărcare ce poate livra 350 kWh, mașina se poate încărca de la 10 la 80 % în 18 minute.
Dincolo de faptul că este o mașină electrică eficientă, Ioniq 6 are bune maniere rutiere. Suspensia este bine calibrată, nu este zgomotoasă, iar jantele de 18 inch asigură un confort mai bun la rulare. De asemenea, centrul de greutate coborât dat de amplasarea bateriilor conferă mașinii o bună stabilitate pe viraje. Totuși, direcția nu prea oferă feedback prin volan, plus că modul Sport o întărește în mod artificial, ceea nu mi se pare un plus.
Modul Sport îmbunătățește și răspunsul accelerației, oferindu-ți reprize foarte bune pentru momentele în care vrei să faci o depășire, spre exemplu. De asemenea, indiferent de modul de rulare selectat – Eco, Normal sau Sport – în momentul în care pui pedala la podea, mașina îți va oferi toate resursele de care dispune.
Nu este o mașină sport, nici pe departe, însă știe să fie o mașină confortabilă la drum lung. Se simte bine și la viteze de autostradă, unde am înregistrat consumuri de 16-17 kWh/100 km la viteze de 130 km/h, dar și în oraș. Ce-i drept, rămâne o mașină lungă, dar pe care oricine o poate parca cu relativă ușurință grație sumedeniei de camere și senzori.
Așadar, cui i se adresează Hyundai Ioniq 6? Celor care sunt pregătiți să facă trecerea la o mașină electrică, aș spune eu. Deocamdată, mobilitatea electrică nu se potrivește oricui, însă Ioniq 6 este o mașină cu care se trăiește ușor.
Eficiența de care dă dovadă permite parcurgerea de distanțe considerabile între încărcări, iar atunci când vei fi nevoit să o încarci, nu vei avea prea mult de așteptat. Este o variantă atractivă, mai ales dacă locuiești la casă și o poți încărca peste noapte și este o alternativă de luat în calcul la Tesla Model 3, cu care concurează în mod direct.
Nu este una dintre acele electrice ce oferă accelerații bombastice, însă este o mașină confortabilă, tehnologizată și sigură. Însă toate aceste aspecte costă, iar prețurile pentru Hyundai Ioniq 6 pornesc în România de la 45.363 de euro, TVA inclus. Ținând cont de lista de dotări standard, de autonomia pe care este capabilă să o ofere și spațiul interior, este un preț competitiv în segmentul său, iar echiparea entry level oferă un pachet de dotări care îi va mulțumi pe cai mai mulți dintre clienți.