Test Drive cu noua Mazda2 Hybrid – Alegerea ideală pentru mediul urban

Publicat: 15 05. 2024, 14:02
Actualizat: 01 07. 2024, 10:49

De multe ori cred că ne confruntăm cu întrebarea: „Oare de câtă mașina am nevoie?”. Pentru oraș, cel puțin, Mazda2 Hybrid s-ar putea să fie toată mașina de care vei avea nevoie. Rămâi cu mine să aflăm de ce este acesta cazul.

Mazda2 Hybrid s-a născut dintr-o colaborare dintre Mazda și Toyota. Prin acest parteneriat, Mazda își poate micșora emisiile, împrumutând de la Toyota noua generație Yaris Hybrid, cele două modele fiind aproape identice. În același timp, Toyota vinde originala Mazda2 în America de Nord, cu tratamentul estetic aferent, bineînțeles.

Designul a suferit câteva modificări pentru 2024

Până acum, marea diferență între cele două mașini era dată de siglă, dar, odată cu acest facelift, Mazda a decis să își pună amprenta asupra designului modelului de segment B. Mazda2 Hybrid rămâne o mașină mică, ce măsoară doar 3,94 metri în lungime și 1,74 metri lățime, dimensiuni ce o fac un partener ideal pentru viața urbană.

Noua Mazda2 se diferențiază de surata de la Toyota printr-o bară de protecție nouă în parte din față, care încorporează acum grila multifațetată a producătorului japonez. Schimbările continuă și în partea din spate, unde un element vopsit în culoarea caroserie unește cele două stopuri, iar siglele au fost schimbate. În funcție de echipare, jantele pornesc de la 15 inch și ajung până la 17 inch.

Am avut la dispoziție o mașină în echipare Homura, ceea ce a însemnat mai multe elemente negre, printre care și jantele cu design special, de 17 inch în diametru, cele mai mari disponibile pe Mazda2 Hybrid. În rest, mașinile sunt aproape identice, diferența fiind dată de schimbări subtile de design, Mazda reprezentând o prezență mai dinamică.

Interiorul este gândit pentru practicalitate

Interiorul noii Mazda2 Hybrid se axează pe funcționalitate. Astfel, chiar dacă nu impresionează prin design, cabina este presărată cu diferite spații de depozitare, iar ergonomia comenzilor este foarte bună. Find o mașină de clasă mică, portbagajul măsoară doar 286 de litri, dar este suficient pentru cumpărăturile obișnuite sau pentru o escapadă în doi într-un weekend.

Având la dispoziție versiunea Homura, mașina a venit dotată cu tabloul de bord digital și cu ecranul central de 9 inch. Mai există o versiune superioară, Homura Plus, care adaugă un instrumentar de bord digital mai complex, un ecran central mai mare, de 10,5 inch și un plafon panoramic.

Materialele sunt așa cum ne putem aștepta de la o mașină din această clasă. În marea lor majoritate sunt dure la atingere, excepție făcând partea superioară a bordului. În rest, fețele ușilor sunt realizate din materiale dure la atingere, dar robuste, calitatea asamblării fiind foarte bună. Cea mai mare plângere pe care i-o pot aduce este lipsa unui loc moale în care să îți poți ține cotul stâng. Există un suport pe ușă, care este capitonat cu material textil, dar nu are un burete moale dedesubt. Astfel, după un timp va apărea senzația de disconfort.

Texturile și combinația de materiale sporesc calitatea percepută, în timp ce scaunele sunt suficient de confortabile chiar și pentru călătorii mai lungi. Combinația de textil și piele ecologică se simte bine la atingere, iar tapițeria cu model în formă de romb de pe versiunea Homura pare adusă de pe o clasă superioară.

Mazda2 Hybrid se mândrește cu un propulsor economic

Indiferent de nivelul de echipare ales, noua Mazda2 Hybrid este disponibilă cu o singură motorizare. Este vorba despre un propulsor hibrid de 1,5 litri, în trei pistoane, care dezvoltă o putere totală de 116 CP. Motorul termic produce 92 CP și 120 Nm, fiind ajutat de un motor electric cu rol de starter/generator și de un alt motor electric, care produce 80 CP și 141 Nm. Întregul sistem hibrid este alimentat de o baterie cu o capacitate totală de 0,76 kWh. Puterea este suficientă pentru a propulsa mașina de la 0 la 100 km/h în 9,7 secunde, în timp ce viteza maximă este de 175 km/h.

Mazda declară un consum mediu de 4,2 litri în regim WLTP, o valoare de care m-am apropiat foarte mult. După câteva sute de kilometri parcurși pe toate tipurile de drum și trafic, am obținut un consum final de 4,3 litri/100 km. Când vine vorba de situații individuale, în oraș am obținut un consum de 3,8 litri/100 km, pe DN am văzut valori apropiate de 3,5 litri/100 km, iar pe autostradă am înregistrat o valoare de 5,6 litri/100 km, exact cât declară producătorul. Chiar dacă rezervorul măsoară doar 36 de litri, cu o medie de consum atât de mică puteți atinge ușor autonomii de 700 de kilometri.

Transmisia eCVT se asigură că motorul termic se află în plaja optimă de turații, astfel că în timpul accelerațiilor mai hotărâte îl veți auzi din plin. Cu toate acestea, la viteze de oraș Mazda2 este o mașină foarte civilizată, mai ales că mare parte din timp veți rula în regim pur electric. Direcția este ușoară, iar comenzile se acționează ușor. În plus, dimensiunile compacte fac din parcări o joacă de copii.

Dinamica extraurbană nu lasă de dorit

Chiar dacă este o mașină care își va petrece o mare parte din timp pe străzile orașelor, Mazda2 Hybrid nu dă impresia de nesiguranță la drum lung. Mașina este suficient de stabilă chiar și la viteze de autostradă, cu toate că vei simți mai tare denivelările, date fiind masa redusă și ampatamentul scurt. Antifonarea este decentă, dar zgomotul de vânt se face auzit la viteze de autostradă.

Suspensia este permisivă și setată pentru confort, cu toate că nu aș recomanda jantele de 17 inch de pe această versiune. Setarea moale a suspensiei compensează pentru ampatamentul scurt al mașinii, astfel că nu te simți aruncat în toate direcțiile. La pachet vine și un pic de ruliu, dar nu este un comportament deranjant, ba chiar aș îndrăzni să spun că îți conferă un plus de feeling pe viraje.

Iar pe viraje mașina este distractivă. Nu impresionează prin cifre de accelerație, dar șasiul este bine setat și face din această mașină una agilă pe viraje, cu care te poți distra din când în când dacă întâlnești o porțiune de drum șerpuit. Totuși, direcția nu oferă foarte mult feedback, dar este precisă și te ajută să poziționezi corect mașina, care se încăpățânează să urmeze trasa pe care i-o impui.

Concluzii

Mazda2 Hybrid face parte dintr-un segment în care are de înfruntat rivali precum Renault Clio E-Tech Hybrid sau chiar pe surata sa, Toyota Yaris Hybrid. Dintre cele două este greu să alegem, dar pentru clientul final decizia finală va consta, cel mai probabil, în afinitatea pentru brand.

Nu este cea mai puternică mașină din segment, dat fiind faptul că nu primește noul propulsor de 130 CP de pe Toyota Yaris facelift, dar cu siguranță oferă un pachet testat și dovedit, care oferă o eficiență remarcabilă și o ușurință în exploatare care face din Mazda2 o mașină foarte ușor de folosit.

Dar pentru că suntem în anul de grație 2024 și prețurile mașinilor au crescut, iar Mazda2 nu face excepție. În România, prețurile pentru Mazda2 Hybrid facelift 2024 pornesc de la 22.190 de euro cu TVA inclus. Un exemplar precum cel din testul nostru, în echiparea Homura, va avea un preț de listă de 28.430 de euro cu TVA inclus. Nu este un preț mic, dar modul în care mașina se conduce, consumurile mici de carburant și garanția fiabilității s-ar putea să fie argumente suficient de puternice pentru clienții care caută o mașină pentru oraș.

VIDEO