Tesla Model 3 a fost cea mai vândută mașină din Europa în septembrie, devansând alte modele cu combustie internă, printre care Volkswagen Golf și Dacia Sandero. Momentul reprezintă unul important pentru adoptarea pe scară largă a mașinilor electrice.
Este pentru prima dată în istorie când o mașină electrică reușește să depășească cifrele de vânzări ale modelelor cu sistem de propulsie tradiționale. Potrivit JATO Dynamics, Tesla Model 3 a înregistrat o cotă de 2,6% din piaţa auto europeană în luna septembrie, cu 24.591 de unităţi înmatriculate (creştere de 42% de la an la an), faţă de 18.264 unităţi în cazul lui Renault Clio şi 17.988 de unităţi pentru Dacia Sandero.
Momentul vine pe fondul creșterii popularității modelelor electrice, dar și al succesului Tesla, care a raportat rezultate excepționale pe primele 9 luni ale anului. Cu siguranță, aceste rezultate au fost ajutate de performanțele lui Model 3 în Europa în luna septembrie. Reamintim că, în luna august, Dacia Sandero a fost lider de piață în Europa.
Dincolo de succesul Tesla, piața europeană a înregistrat o nouă scădere cu 25% în luna septembrie, la mai puțin de 965.000 de unități. Problema constructorilor tradiționali este că nu pot acoperi în acest moment cererea pieței, din cauza crizei semiconductorilor care a dus la opriri ale liniilor de fabricație de pe întreg continentului. În acest context, mulți potențiali cumpărători au apelat la piața second hand pentru a-și cumpăra o mașină.
În schimb, Tesla nu pare să fi fost afectată semnificativ de penuria de componente electronice. Americanii au reușit o creștere a producției chiar și în aceste condiții dificile ale pieței. În schimb, Tesla are o problemă cu cererea mare pentru mașinile sale, în condițiile unor capacități de producție limitate. Pentru 2022, odată cu inaugurarea Gigafactory 4 din Germania și a Gigafactory 5 în Texas, Tesla va putea acoperi fără probleme cererea pieței.
La nivel european, mașinile electrice și cele hibride cu încărcare la priză s-au bucurat de subvențiile generoase acordate de guvernele țărilor europene. Nu e de mirare că acest segment a crescut în septembrie cu 44%, la 221.500 de unități, în timp ce vânzările de mașini diesel s-au prăbușit cu 51%, la 167.000 de unități. Succesul Tesla îi permite să controleze aproape un sfert (24%) din piața europeană a mașinilor electrice, depășind astfel Volkswagen (22%), Stellantis (13%) și Hyundai-Kia (11%).
Nu putem ignora succesul modelului românesc produs în China, Dacia Spring, care s-a instalat pe locul 10 în topul vânzărilor de mașini electrice de pe continent în prima lună de comercializare. Spring a convins 4.166 de clienți la prima strigare, iar perspectivele pentru final de an sunt îmbucurătoare, cu condiția ca Dacia să poată produce suficiente mașini pentru a acoperi cererea imensă de pe piață.