Teoretic, e ilegal să dai kilometrajul înapoi. Practic, e aproape imposibil de pedepsit această înșelăciune

Autor: Radu Țuțulan 03 mart. 2024 Știri auto
Teoretic, e ilegal să dai kilometrajul înapoi. Practic, e aproape imposibil de pedepsit această înșelăciune

O mașină care are kilometri puțini este mai scumpă, de aceea samsarii auto măsluiesc calculatorul de bord și șterg uneori câteva sute de mii de kilometri. Teoretic, e ilegal să dai kilometrajul înapoi, dar practic, e aproape imposibil de pedepsit această înșelăciune.

Probabil că sunt zeci de mii, dacă nu chiar sute de mii de români care și-au luat țeapă cu mașinile la mâna a doua, care aveau kilometrajul dat înapoi.

Pentru că samsarii auto știu că un cumpărător se uită în primul rând la câți kilometri a parcurs vehiculul respectiv. Și atunci, ca să își rotunjească profitul, modifică odometrul.

Cum se pedepsește modificarea kilometrajului

În 2023 a fost promulgată legea care interzice modificarea kilometrajului unui autovehicul.

Potrivit articolului 2 din legea 142/2023:

  1. Este interzisă manipularea odometrului unui autovehicul, solicitarea manipulării odometrului sau orice acțiune de natură să influențeze înregistrarea exactă a numărului kilometrilor parcurși de un autovehicul;
  2. În sensul prezentei legi, prin manipularea odometrului se înțelege practica frauduloasă de modificare voită și neautorizată a kilometrajului real indicat de odometrul unui autovehicul;
  3. În cazul în care odometrul este defect sau nu funcționează corespunzător, proprietarul/utilizatorul menționat în certificatul de înmatriculare/înregistrare al autovehiculului este obligat să îl repare sau să îl înlocuiască fără întârziere la operatori economici autorizați în acest sens.

Numai că, deși este interzisă prin această lege modificarea kilometrajului, pedeapsa nu e prevăzută în mod specific. Pentru că se poate încadra la infracțiunea de înșelăciune, atunci există o altă lege care, teoretic, sancționează această faptă.

Modificarea kilometrajului este ilegală, teoretic. Practic, greu de pedepsit

Cu toate că păgubitul are legea de partea sa, îi va fi foarte greu să demonstreze înșelăciunea.

Dovedirea faptului că un vânzător a ascuns realitatea referitor la kilometri parcurși ai unui autovehicul vândut este un procedeu destul de anevoios și de dificil de dovedit. Astfel că indicat ar fi ca în contractele de vânzare ale unui autovehicul să se treacă întotdeauna kilometri. În caz contrar, nu se poate dovedi fapta respectivă, iar cumpărătorul rămâne cu paguba”, explică avocatul Adrian Cuculis.

Așadar, modificarea kilometrajului unui vehicul este ilegală, dar, practic, este foarte greu de demonstrat. Și aproape imposibil de pedepsit.

Apărările vânzătorilor sunt din cele mai diverse, aceștia spunând că așa au cumpărat mașinile sau că modificarea a fost făcută de cumpărător după perfectarea vânzării. Și nu de puține ori, instanțele de judecată, nu au desființat contractele de cumpărare respective, menționând că totul este legal, și că vânzătorii nu se fac vinovați de nimic”, a mai explicat avocatul.

RAR Auto Pass, obligatoriu din 2024

Pentru a combate modificarea kilometrajului, autoritățile au introdus RAR Auto Pass. Acest document va deveni obligatoriu, de la finalul anului 2024, pentru toate vehiculele la mâna a doua.

Documentul se obține la cerere, de către vânzător, și trebuie prezentat cumpărătorului în momentul realizării tranzacției.

RAR Auto Pass colectează informații din cadrul verificărilor ITP atât în legătură cu numărul de kilometri parcurs, cât și cu defectele tehnice ale autoturismelor.

RAR Auto-Pass va include doar avariile grave, care au defectat sistemul de direcție, sistemul de frânare, structura de rezistență a caroseriei/șasiului sau la alte sisteme de siguranță.

Cum este dat kilometrajul înapoi

Practica de a da kilometri înapoi este destul de simplă. Cu cât mașina dispune de un calculator de bord mai performant, cu atât este mai ușor de dat kilometri înapoi.

Totul se face electronic, cu ajutorul unui laptop sau al unei tablete care se conectează la unitatea centrală a mașinii.

Schimbarea numărului de kilometri se face cu un program de diagnoză pentru marca respectivă.

La unele mașini, kilometri sunt înregistrați și de cheia sau telecomanda mașinii. În cazul modelelor cu mai puțină tehnologie, cei care dau kilometri înapoi trebuie să demonteze ceasurile de bord și să facă manual acel reset, după care montează ceasurile la loc.

Cum îți dai seama dacă kilometrajul a fost dat înapoi?

O mașină care a parcurs 200.000-300.000 de kilometri va prezenta urme de uzură mult mai pronunțate decât una care are sub 100.000 de kilometri.

În primul rând, farurile și stopurile sunt ușor afumate. Mașina este mai lăsată iar amortizoarele nu mai sunt la fel de ferme.

La interior, pedalele de frână sunt tocite, volanul este uzat, dar cel mai bine își arată uzura scaunul șoferului. Acesta va fi mai lăsat, cu zone unde se observă frecarea.

În plus, mai e un aspect de avut în vedere la mașinile aduse din străinătate, în special din țări care au multe autostrăzi. Proprietarii acestora le folosesc pentru a face naveta pe distanțe destul de mari. Deci, o mașină care e mai veche de 10 ani e aproape imposibil să aibă sub 200.000 de kilometri.

O altă variantă pentru a afla dacă a fost dat înapoi kilometrajul este să apelezi la aplicațiile auto care conțin baze de date cu vehicule din majoritatea țărilor UE.

Modificarea kilometrajului, o problemă la nivel european

Un studiu realizat una dintre companiile de date auto, în 22 de țări din Europa și SUA, a arată cât de des e modificat kilometrajul mașinilor.

Aproximativ  7,8% dintre mașinile din România care au fost verificate pe carVertical au avut kilometrajul dat înapoi, 5,3% în Serbia și 6,1% în Ungaria, ceea ce sugerează că legislația actuală nu descurajează infractorii să recurgă la fraudarea kilometrajelor”, se precizează în concluziile acestui raport.

Propunerea experților auto care au întocmit studiul e ca legislația din acest domeniu să fie înăsprită. Ceea ce înseamnă amenzi mai mari sau pedepse mai dure pentru cei care modifică odometrul vehiculelor.


Urmărește Promotor.ro pe Google News


Sursa foto: ProMotor


Radu Țuțulan
Radu Țuțulan
Radu Țuțulan este licențiat în Științe Politice, fiind absolvent al Școlii Naționale de Științe Politice și Administrative (SNSPA). Primii pași în jurnalism i-a făcut în 2005, când încă nu terminase liceul. S-a angajat întâi la o micuță redacție de știri tv din București, au ... citește mai mult

Comentarii
Inchide