Tehnologia Bosch BRS ar putea duce la… hibride low-cost
This browser does not support the video element.
Principial, o maşină hibridă asociază un motor termic şi un motor electric, energia pentru cel din urmă fiind stocată într-o baterie. Maşinile hibride actuale beneficiază de sisteme complexe, iar bateriile sunt destul de grele şi voluminoase, totul culminând cu un preţ considerat încă prea mare raportat la avantajele asupra motoarelor convenţionale.
Bosch vine cu o soluţie care poate fi considerată ”hibridizarea low-cost”, deoarece noul sistem BRS (Boost Recuperation System) promite să fie mult mai simplu şi mai ieftin decât orice sistem actual de propulsie hibridă. În plus, este foarte uşor de adaptat pe maşinile cu motoare convenţionale, singura cerinţă majoră fiind ca maşina să beneficieze de cutie automată.
Sistemul BRS constă în principal dintr-un motor electric de mici dimensiuni, similar celui folosit în actualele sisteme de oprire/pornire automată a motorului, la care se mai adaugă o baterie litiu-ion de 0,25 kWh, cu dimensiuni mult mai reduse decât ale bateriilor litiu-ion folosite pentru maşinile hibride actuale, precum şi un convertor DC/DC.
Marea modificare pe care o aduce Bosch este upgradarea acestui sistem de la 12V la 48V, eficienţa sistemului BRS fiind de patru ori mai mare decât a unui sistem start/stop convenţional. De aceea, motorul electric nu are doar rolul de a opri şi porni motorul în mod automat, ci acum are şi funcţie de boost – pentru o scurtă perioadă, furnizează un surplus de cuplu motorului termic, maşina accelerând mai rapid fără a consuma mai mult combustibil.
Acest avantaj este notabil mai ales în cazul motoarelor termice mai mici (dată fiind moda downsizing), surplusul de cuplu în accelerări şi reprize contribuind şi la scăderea uzurii componentelor propulsoarelor, lucru foarte important mai ales în cazul propulsoarelor mici dotate cu turbo.
În plus, sistemul BRS utilizează şi o funcţie ”coasting”: când maşina coboară o pantă fără a fi apăsată acceleraţia sau maşina decelerează uşor, sistemul comandă oprirea motorului termic, maşina mişcându-se pur şi simplu din inerţie. În cazul drumurilor lungi, se estimează că funcţia ”coasting” a sistemului BRS este utilizată în proporţie de până la 30% din traseu.
Conform celor de la Bosch, prin acest sistem BRS se poate obţine o reducere a consumului şi a emisiilor nocive de până la 15%, în condiţiile în care costurile de producţie şi înteţinere sunt foarte mici. Datorită simplităţii constructive, fiabilitatea sistemului e foarte bună, estimându-se că, în condiţii normale, nu ar necesita intervenţii pe toată durata de viaţă a maşinii.
Deocamdată, cei de la Bosch nu au dat detalii referitor la planurile viitoare de colaborare cu firmele auto, nici informaţii despre costurile estimative, dar specialiştii estimează că adaptarea sistemului BRS pe maşinile din categoriile inferioare va avea un preţ foarte rezonabil raportat la beneficiile în materie de economie de carburant şi creştere a eficienţei în deplasare.