Executivul nu este obligat să ţină cont de recomandările făcute de Comisia de Experţi a audierii publice pe tema taxei. Pe lângă plata în rate a taxei şi introducerea obligativităţii acesteia şi pentru maşinile care deja rulează în România, pe principiul "poluatorul plăteşte", participanţii la audierea publică au mai cerut şi aplicarea fără discriminare a taxei auto, indiferent de proprietarul maşinii şi de statutul său.
"Cu alte cuvinte, depozanţii (cei care au depus sugestii scrise în cadrul audierii publice) au cerut restrângerea listei de entităţi exceptate de la plata taxei auto, singurele excepţii admise de majoritatea acestora fiind maşinile din sistemul sanitar şi din cel de salubrizare", a declarat, într-o conferinţă de presă, profesorul Dan Manoleli, membru al Comisiei de Experţi a audierii publice, cel care a prezentat jurnaliştilor recomandările participanţilor către Guvern.
Unii dintre depozanţi au propus plata taxei strict în funcţie de gradul de poluare al maşinii, stabilit cu ocazia fiecărei inspecţii tehnice periodice obligatorii. Alţii au propus calcularea taxei având în vedere întregul ciclu de viaţă al maşinii, producătorul şi gradul de rulare.
Alţii au sugerat Executivului să coreleze actul normativ prin care se introduce taxa cu celelalte acte normative deja existente, cerând totodată mecanisme clare de control referitoare la modul de cheltuire a banilor.
Recomandările au fost transmise, Guvernului, şi constituie o sinteză a punctelor de vedere exprimate de cei 101 cetăţeni care au participat la audierea publică pe această temă.