În Franţa a existat o încercare de impunere a unei taxe urbane
pentru şoferi, însă aceasta, deşi a trecut de senat, a fost
respinsă de camera deputaţilor, pe motiv de discriminare
financiară şi generatoare de inegalităţi sociale.
Însă, în această săptămână, secretarul de stat din ministerul
transporturilor din Franţa, Dominique Bussereau, a pus pe picioare
o comisie care va încerca sa propună un program
experimental în mai multe metropole din Franţa, pentru a
se demonstra că este nevoie de o astfel de taxă.
Primul oraş în care va fi demarat acest program experimental se
pare că va fi Strasbourg, primarul Roland Ries, care ocupă şi
funcţia de preşedinte al Grupului Autorităţilor Responsabile cu
Transportul, fiind un mare fan al taxei urbane.
Exemplul Londrei a demonstrat că, datorită taxei urbane,
numărul maşinilor care traversează capitala engleză s-a
redus cu 34%, concomitent înregistrându-se şi o reducere a
concentraţiei de noxe în atmosfera metropolei britanice.
Dacă din punct de vedere al poluării beneficiile sunt relative,
din punct de vedere al crizei economice se speră că, astfel, ar
putea fi adunate la buget sume importante de bani, care ar putea fi
utilizaţi în infrastructura locală.
La noi încă nu am auzit de vreo idee în acest sens a
guvernanţilor, dar suntem siguri că destinaţia banilor ar fi la fel
de „clară” precum a celor din spatele panourilor „Aici sunt banii
dumneavoastră”. Greşim?