Discuțiile despre taxa auto revin periodic în actualitate. Întrebat despre o eventuală taxă de poluare, Florin Cîțu, ministrul Finanțelor Publice, a declarat că nu se discută acest subiect în guvern, „dar vom vedea în viitor”. Ministrul nu consideră că o astfel de măsură pentru automobile ar rezolva problema poluării la nivel național.
„Noi ne uităm la o strategie pentru întreaga economie şi aici includem toate sectoarele de energie care poluează, inclusiv traficul rutier. Nu cred că o taxă de poluare doar pentru automobile ar rezolva problema la nivel național. Ceea ce încercăm să facem este retehnologizarea. Este o politică mult mai bună şi sustenabilă pe termen lung decât o taxă. Mesajul meu este că politica fiscală folosită ca instrument pentru reducerea poluării are rezultate mixte de-a lungul timpului. Atunci când ai o strategie de retehnologizare pe termen lung, cu ajutorul unor împrumuturi de la BEI, de exemplu, reducerea poluării este sustenabilă pe termen lung. Deocamdată, nu se discută de o taxă de poluare, dar vom vedea în viitor”, a spus Cîţu, citat de LifeNews.ro.
Șeful MFP a adus în discuție impactul pe care-l aduce programul Rabla, care, pentru acest an, prevede casarea a până la 60.000 de mașini poluante. De asemenea, Rabla Plus continuă tradiția, acordând în continuare cel mai mare sprijin financiar din Europa pentru achiziționarea unui automobil electric (circa 10.000 de euro).
„Programul Rabla susține eliminarea acestor mașini care poluează. Anul acesta sunt 60.000 de tichete care vor fi distribuite, deci programul continuă. Dacă programul Rabla reuşeşte să aducă mai multe maşini noi decât cele importate, vom vedea rezultatele. În acelaşi timp, spun că trebuie să găsim o soluţie la nivel de economie, nu doar pentru sectorul auto”, a afirmat oficialul.
Declarațiile ministrului Cîțu vin în contextul în care importurile de mașini second-hand poluante au explodat după eliminarea taxei auto, de la 1 februarie 2017. Ulterior acestei măsuri, mai mulți miniștri ai Mediului au declarat că iau în calcul reintroducerea unei taxe de poluare, fără însă a găsi o soluție acceptabilă pentru taxarea mașinilor poluante. Ultima declarație în acest sens i-a aparținut actualului ministru al Mediului, Costel Alexe.