Aproape două sute de accidente în care au fost implicate trotinete electrice s-au produs în perioada 2016-2019. Fenomenul a atras atenția autorităților, în special după două accidente grave produse în București.
Trotinetele electrice sunt un mijloc de transport popular în marile orașe, în special în pandemie, oamenii încercând să evite transportul în comun. Cu toate acestea, puțini dintre cei care le folosesc înțeleg pericolele la care se supun ei înșiși, dar și pe ceilalți participanți la trafic, în special pietonii. Numeroase accidente grave în care au fost implicate trotinete electrice s-au produs în ultimii ani.
Două accidente recente au readus în discuție pericolul pe care-l reprezintă trotinetele electrice, în special atunci când sunt conduse iresponsabil. În cel mai recent, conducătorul unei trotinete din București a lovit pe trecerea de pietoni o persoană care traversa regulamentar, momentul fiind surprins de camerele de supraveghere.
Un incident similar s-a petrecut în urmă cu o săptămână tot în București, în zona Tineretului. O tânără a fost lovită de o astfel de trotinetă care circula pe trotuar, iar în urma rănilor suferite la cap a necesitat îngrijiri medicale și a fost dusă la spital. Anul trecut, o persoană a decedat la Buzău, după ce a fost lovită de o trotinetă electrică pe o alee din parc.
Potrivit unui raport al Poliției, 192 de accidente în care au fost implicate trotinete electrice s-au produs în perioada 2016-2019. Bilanțul acestor accidente este unul îngrijorător: un deces, 37 de răniți grav și 156 de victime cu leziuni ușoare. Numai în București s-au produs 32 de accidente grave în 2019 și 39 în 2020. În primele 6 luni ale acestui an s-au înregistrat în București 8 accidente cu tot atâtea persoane rănite grav și două persoane rănite ușor.
Legislația rutieră a stabilit abia anul trecut reguli privind circulația trotinetelor electrice, prin OUG 13/2020. Practic, aceasta a actualizat Codul Rutier (OUG 195/2002) cu prevederi noi care se aplică circulației trotinetelor electrice. Cu toate acestea, puțin le cunosc sau țin cont de ele, iar sancționarea abaterilor este inexistentă.
Potrivit prevederilor OUG 13/2020, trotinetele electrice pot fi conduse doar de cei care au cel puțin 14 ani, iar tinerii care nu au împlinit încă 16 ani trebuie să poarte cască de protecție. Trotinetele electrice vor putea fi folosite doar pe pistele de bicicletă, iar dacă ele nu există, ele vor putea fi folosite doar pe drumurile din orașe, din moment ce Codul rutier stabilește, în prezent, că acestea se pot deplasa „numai pe sectoarele de drum unde viteza maximă admisă pentru circulația vehiculelor este de 50 km/h”.
Așadar, trotinetele nu pot fi folosite pe trotuare, decât atunci când viteza maximă constructivă nu depășește 6 km/h Știm deja, nimeni nu ar cumpăra o astfel de trotinetă electrică. De asemenea, Trotinetele electrice se conduc numai în linie dreaptă pe drumurile publice (urmărind traseul acestora), iar schimbarea direcției de mers se face prin deplasarea conducătorilor pe lângă acestea, la fel ca în cazul bicicletelor. Totuși, dacă o bicicletă sau trotinetă electrică circulă pe o pistă pentru biciclete, șoferii care se intersectează cu pista, virând spre stânga sau spre dreapta, trebuie să dea prioritate conducătorilor de astfel de vehicule.
Nerespectarea normelor privind circulația trotinetelor electrice constituie contravenție și se sancționează cu amenda prevăzută în clasa a II-a de sancțiuni, respectiv 4-5 puncte-amendă. La valoarea actuală a punctului de amendă, acest lucru înseamnă o valoare a amenzilor între 580 și 725 de lei. Excepție face nerespectarea prevederilor privind dotarea trotinetelor electrice cu mijloace de iluminare și dispozitive reflectorizant-fluorescente. În acest caz, amenda este cuprinsă între 6 și 8 puncte-amendă (870-1.160 de lei).
În capitala Franței, municipalitatea dorește interzicerea completă a trotinetelor electrice, după ce o femeie a decedat în urma unui accident produs de o trotinetă electrică. Francezii vor limitarea vitezei de deplasare la cel mult 10 km/h pentru a mai permite circulația trotinetelor electrice.