Ascoiaţia Constructorilor de Automibile din România (ACAROM) a trimis un comunicat cu cifrele de producţie de la Uzina Dacia de la Mioveni în primele 6 luni din an. 170.430 de maşini au fost făcute, din care cele mai multe, la “ani-lumină” distanţă de restul modelelor, sunt Dustere. 106.038 de unităţi Duster au fost produse la Dacia, în România. De 4 ori mai puţine Sandero (25.435 buc.) şi MCV (break – 22.488 buc.) au fost produse şi de 6 ori mai puţine maşini Logan (16.469 buc.).
Cea mai mare parte din producţie merge la export, în condiţiile unei pieţe anuale totale de maşini noi de 115.000 de unităţi anul trecut. La sfârşitul lui 2016, Dacia vânduse 35.450 de maşini noi în cele 12 luni. Logan rămâne totuşi preferat în România – de două ori mai multe modele vândute în 2016 decât Sandero şi Duster (locurile 2 şi 3): ~15.000 Logan Vs. câte ~ 7.000 Sandero şi Duster.
Situaţia nu s-a schimbat în acest an. În mai 2017, conform APIA, se vânduseră 4.340 de Logan-uri noi în România, 3.055 Sandero (raport 1.42) şi 2.523 de Dustere. În aceeaşi lună, acum un an, diferenţa procentuală era aproape aceeaşi – 3.500 Logan Vs. 2.200 Sandero (1.4) şi 2.000 Duster.
Însă, producţia Logan-ului a scăzut de la un an la altul la Mioveni. În 2016 se fabricaseră în total aici în România 37.000 de Logan-uri, cu 47% mai puţin decât în 2015. Acum, după un calcul logic, dacă am dubla producţia pentru tot 2017, la sfârşitul anului ar trebui să avem 33.000 de bucăţi în 12 luni. Chiar dacă dinamica se schimbă în funcţie de cerere (variabile – sezonalitate, putere de cumpărare etc.), ceva ne spune că numărul total de Logan-uri produse la sfârşitul lui 2017 va fi sub cel din 2016. Deşi avem o variaţie medie de ~ – 10%.
Duster a depăşit deja norma medie de anul trecut dacă judecăm pe semestre. În 2016 se fabricaseră în România 191.000 de SUV-uri. Acum avem după primele 6 luni din 2017 cu 10% mai mute produse.