Studiu: nu viteza este principalul risc de accident pe autostradă!
Asociaţia societăţilor care gestionează autostrăzile din Franţa a comandat un studiu privind accidentele produse la ei în ultimii 15 ani, în vederea găsirii de soluţii cât mai eficiente pentru reducerea sau chiar eliminarea riscurilor.
Ei bine, deşi în general poliţia pune depăşirea vitezei legale pe primul loc între cauzele accidentelor, acest studiu contrazice autorităţile – de altfel, germanii au demonstrat-o deja de zeci de ani că pe porţiunile cu viteză nelimitată numărul accidentelor este mult mai redus decât în celelalte zone cu limitare de viteză.
Pe primul loc între cauzele accidentelor mortale, în opinia francezilor, este oboseala la volan şi apariţia fenomenului de somnolenţă. 30% dintre accidentele mortale având loc din cauză că monotonia mersului pe autostradă induce multor şoferi aceste stări. Dacă mai adăugăm şi alţi factori de distragere a atenţiei, rezultă că 40% dintre accidentele mortale de pe autostrăzile franţuzeşti sunt cauzate de atenţia insuficientă la volan.
Pe al doilea loc se situează utilizarea alcoolului, medicamentelor nerecomandate şi a drogurilor la volan, toate acestea ducând la un procent de 20% dintre accidentele mortale, al căror număr a crescut în ultimii 15 ani cu 10%.
Doar pe al treilea loc este pusă ca şi cauză importantă viteza excesivă, dar procentul este în scădere: dacă în 1997 circa 30% dintre accidentele mortale erau cauzate de depăşirea vitezei maxime legale, în 2012 s-a ajuns la 15%.
Interesant este şi că, din totalul accidentelor de pe autostrăzile franţuzeşti, 69% sunt atribuite maşinilor mici, de uz personal, în timp ce 26% sunt din vina maşinilor grele, de transport marfă şi persoane. 5% dintre accidente au implicat vehicule pe 2 roţi.
O consecinţă directă a acestui studiu este faptul că multe dintre autorităţile franceze se declară acum favorabile programului de introducere cât mai rapidă a sistemelor de conducere autonomă a maşinilor, care se estimează că aproape va duce la eradicarea accidentelor şi mortalităţii pe autostrăzi.
În ce priveşte autorităţile autohtone, ne întrebăm dacă au curajul să facă un studiu amănunţit privind accidentele de pe şoselele noastre şi cauzele principale reale. Oare concluziile nu ar fi favorabile urgentării construcţiei de autostrăzi? Sau poate tocmai din cauza oboselii şi somnolenţei la volan e bine că nu avem autostrăzi?…