STUDIU: maşinile electrice au costuri de întreţinere mai mici cu o treime faţă de maşinile convenţionale

Publicat: 26 02. 2013, 15:14

Specialiştii germani de la Institut für Automobilwirstschaft au ajuns la o concluzie interesantă: costurile de întreţinere ale maşinilor electrice sunt mult mai mici decât ale maşinilor de categorie similară, dar cu motoare convenţionale.

În cadrul unei analize, organismul german a luat în considerare următoarele date: parcurs de 8.000 km pe an în regim urban, pe o perioadă de 8 ani. În aceste condiţii o maşină de oraş scoate din buzunarul utilizatorului o sumă de circa 3.650 euro.

Este vorba despre o medie a costurilor de întreţinere pentru motoarele pe benzină şi diesel, valabile pentru cele mai cunoscute modele de clasă mică vândute în Germania. (costurile de întreţinere se referă doar la revizii, care survin anual sau cel mult la doi ani, la consumabilele uzuale şi la intervenţiile prevăzute în cartea tehnică)

Prin urmare vorbim de schimb de ulei, filtre de aer şi de climatizare, plăcuţe de frână sau distribuţie. Lucruri pe care nu le regăsim în cazul maşinilor electrice, ceea ce i-a dus pe specialiştii germani la costuri de întreţinere, în aceleaşi condiţii, de numai 2.350 euro în medie (raportat la maşinile electrice în producţie în acest moment).

Diferenţa de costuri de întreţinere dintre maşinile electrice şi cele convenţionale reiese de circa 35% în favoarea maşinilor electrice. La care se adaugă riscurile mai mici de defectare ale unor componente ale maşinilor electrice (sistemul de control al bateriilor sau sistemul de răcire) faţă de maşinile cu motoare convenţionale (unde vorbim de subansamble precum filtrul de particule, turbosuflanta sau supapa de recirculare a gazelor arse EGR).

În sprijinul studiului organismului german vine şi experienţa serviciilor poştale americane, care au ajuns la concluzia că vehiculele electrice adăugate în flota lor au avut costuri de întreţinere cu peste 50% mai reduse decât ale vehiculelor cu motoare convenţionale.

Mai trebuie luat în considerare şi că, din punct de vedere al cheltuielilor de rulare, maşinile electrice stau mult mai bine decât cele convenţionale (costurile curentului electric sunt de circa 10 ori mai mici decât cele pentru benzină sau motorină).

Prin urmare, nu este greu de dedus că, în teorie, costurile de exploatare ale unei maşini electrice se cifrează cam la jumătate sau chiar sub 50% faţă de cele valabile pentru o maşină convenţională, de categorie similară.

Adică, în acest moment, se justifică un preţ iniţial de cumpărare mai mare cu 50% al unei maşini electrice faţă de o maşină convenţională. Un bun exemplu este Renault Zoe, care, în Franţa, are un preţ de bază de 20.700 euro (fără baterii incluse), cu aproape 50% mai mult decât cel mai ieftin Clio.

Aşadar, iată că, şi din punct de vedere financiar, există suficiente argumente pentru clienţii de maşini de a lua mult mai în serios oferta de maşini electrice (mai ales în condiţiile în care unele ţări oferă bonusuri guvernamentale generoase pentru acestea – în Franţa, de exemplu, acesta este de 7.000 de euro).

Am vrea să ştim punctul vostru de vedere:

CARE SUNT PRINCIPALELE MINUSURI PENTRU CARE NU AŢI CUMPĂRA O MAŞINĂ ELECTRICĂ?