Studiul realizat de firma de consultanţă
Deloitte a cuprins un număr de aproape 5.000 de
subiecţi din Germania, Franţa, Italia, Spania, Belgia şi
Turcia, iar ideea acestuia a fost de a vedea cât de
deschişi sunt potenţialii clienţi spre maşinile electrice.
Entuziasmul pe care îl aşteptau producătorii de la clienţi se
pare, însă, că întârzie să apară. Aproximativ 53% dintre
repondenţi au spus că ar fi disuşi să cumpere o maşină electrică,
dar numai în anumite condiţii, în timp ce restul, 47% s-au
arătat mai mult sau mai puţin reticenţi, considerând propulsia
convenţională mai sigură.
Părerile repondenţilor sunt împărţie şi în funcţie de scenarii.
Astfel, 63% dintre ei au declarat că ar lua în considerare mult mai
serios cumpărarea unei maşini electrice dacă preţul unui litru de
carburant ar fi de minimum 2 euro (adică peste 8 ron). În schimb,
dacă ar avea posibilitatea de a cumpăra o maşină cu un consum de 3
litri/100 km, mai puţin de o treime dintre potenţialii clienţi s-ar
mai gândi la o maşină electrică.
Studiul a mai relevat şi principalele temeri privitoare
la maşinile electrice: autonomia prea mică, timpul de
încărcare mare, infrastructura de încărcare precară, preţul deloc
atractiv, bonusurile guvernamentale considerate prea mici şi chiar
aspectul nu prea reuşit al modelelor actuale.
Concluzia specialiştilor care au realizat sondajul este că
aşteptările clienţilor de la maşinile electrice încă nu
sunt îndeplinite de constructorii care au avut curajul să
demareze producţia de maşini electrice. Ceea ce aduce nişte semne
de întrebare privitor la obiectivul Comisiei Europene, ca până în
2010 maşinile electrice să reprezinte 10% din totalul de
înmatriculări şi chiar 20% în regiunile puternic urbanizate.
TU ÎN CE CONDIŢII ŢI-AI CUMPĂRA O MAŞINĂ
ELECTRICĂ?