Strategia pentru Siguranţa Rutieră
Fără îndoială că traficul din România este foarte haotic şi
prmejdios, având o rată a accidentelor mult mai mare decât în UE,
şi că măsuri ar trebui luate, dar acest proiect de lege are nnişte
prevederi extrem de drastice. Iată care sunt cele mai usturătoare
modificări pe care Guvernul le plănuieşte pentru îmbunătăţirea
siguranţei rutiere:
- Împuternicirea Jandarmeriei Române şi a Poliţiei Comunitare în
ceea ce priveşte sancţionarea contravenţiilor la legea circulaţiei
rutiere; - Mutarea
responsabilităţii săvârşirii contravenţiei de la şoferul care a
condus vehiculul la proprietarul vehiculului, în
cazul determinării contravenţiei prin mijloace electronice (camere
video de supraveghere a traficului), pentru simplificarea încasării
amenzii contravenţionale; - Eliminarea instituţiei martorului din procedura
contravenţională, actualmente Poliţia Rutieră, în calitate de
reprezentant al statului român fiind în inferioritate faţă de
cetăţeanul român în faţa puterii judecătoreşti (cetăţeanul se
reprezintă singur, iar Poliţia Rutieră are nevoie de instituţia
martorului); - Considerarea ca
ilegală a comercializării şi folosirii dispozitivelor de detecţie a
aparatelor radar; - Introducerea obligativităţii obţinerii permisului de conducere
pentru a putea conduce mopede pe drumurile publice; - Sporirea gradului de intransigenţă a legii în ceea ce priveşte
vehiculele care circulă cu o viteză de cel puţin de două ori mai
mare decât viteza legală precum şi în ceea ce priveşte alte abateri
grave cum ar fi: reţinerea la secţia de Poliţie pentru 24 de ore şi
suspendarea permisului între 1 an şi 3 ani în cazul constatării
stării de ebrietate la volan; - Testarea alcoolemiei, de către agenţii de poliţie, de fiecare
dată când aceştia opresc autovehiculele; - Înăsprirea legii prin acordarea mai multor puncte
contravenţionale şoferilor profesionişti, a celor tineri şi a celor
începători comparativ cu alte categorii de şoferi; - Introducerea
permisului probator pentru şoferii începători, care poate fi
suspendat la mai puţine puncte contravenţionale şi
care îndeamnă la un condus mai prudent; - Modificarea legislaţiei naţionale privind stationarea si
oprirea, precum şi privind procedurile de ridicare a vehiculelor
staţionate ilegal, în sensul extinderii competenţelor aferente şi
către Poliţia Comunitară şi permiterea stabilirii de către
autorităţile administrative locale de regulamente proprii asupra
acestei activităţi, urmată de urgentarea adoptării hotărârilor de
Consilii Locale / Consiliu General privind procedurile de ridicare
a vehiculelor parcate ilegal, în paralel cu reglementarea parcării
pe locurile legale; - Admiterea ca probă legală a măsurării vitezei medii pe un
sector de drum – păstrarea ca probă a buletinului de analiză a
concentraţiei de alcool din aerul expirat şi eliminarea
obligativităţii analizei de sânge şi specificarea faptului că, dacă
şoferul supus controlului doreşte analiza sângelui, plata să se
facă de către acesta; - Elaborarea de către Poliţia Rutieră împreună cu procuratura şi
puterea judecătorească a procedurilor de reţinere a
contravenienţilor sau persoanelor suspecte, de
imobilizare/confiscare a vehiculului, de folosire a forţei
împotriva agresorilor - Interzicerea accesului pe drumurile publice a vehiculelor de
tip ATV – în marea majoritate a statelor europene, accesul aceste
vehicule este permis numai în afara drumurilor – off road - Oferirea posibilităţii şoferilor de a opta pentru reducerea
amenzii contravenţionale prin participarea în centre autorizate la
programe de reabilitare comportamentală sau consiliere psihologică
referitoare la siguranţa rutieră.
Voi ce credeţi despre această Hotărâre de Guvern în fază de
proiect? Este prea drastică cu anumite categorii de şoferi? Va avea
vreun efect asupra siguranţei?