Strategia pentru Siguranţa Rutieră

Publicat: 08 10. 2009, 05:00

Fără îndoială că traficul din România este foarte haotic şi
prmejdios, având o rată a accidentelor mult mai mare decât în UE,
şi că măsuri ar trebui luate, dar acest proiect de lege are nnişte
prevederi extrem de drastice. Iată care sunt cele mai usturătoare
modificări pe care Guvernul le plănuieşte pentru îmbunătăţirea
siguranţei rutiere:

  • Împuternicirea Jandarmeriei Române şi a Poliţiei Comunitare în
    ceea ce priveşte sancţionarea contravenţiilor la legea circulaţiei
    rutiere;
  • Mutarea
    responsabilităţii săvârşirii contravenţiei de la şoferul care a
    condus vehiculul la proprietarul vehiculului
    , în
    cazul determinării contravenţiei prin mijloace electronice (camere
    video de supraveghere a traficului), pentru simplificarea încasării
    amenzii contravenţionale;
  • Eliminarea instituţiei martorului din procedura
    contravenţională, actualmente Poliţia Rutieră, în calitate de
    reprezentant al statului român fiind în inferioritate faţă de
    cetăţeanul român în faţa puterii judecătoreşti (cetăţeanul se
    reprezintă singur, iar Poliţia Rutieră are nevoie de instituţia
    martorului);
  • Considerarea ca
    ilegală a comercializării şi folosirii dispozitivelor de detecţie a
    aparatelor radar;
  • Introducerea obligativităţii obţinerii permisului de conducere
    pentru a putea conduce mopede pe drumurile publice;
  • Sporirea gradului de intransigenţă a legii în ceea ce priveşte
    vehiculele care circulă cu o viteză de cel puţin de două ori mai
    mare decât viteza legală precum şi în ceea ce priveşte alte abateri
    grave cum ar fi: reţinerea la secţia de Poliţie pentru 24 de ore şi
    suspendarea permisului între 1 an şi 3 ani în cazul constatării
    stării de ebrietate la volan;
  • Testarea alcoolemiei, de către agenţii de poliţie, de fiecare
    dată când aceştia opresc autovehiculele;
  • Înăsprirea legii prin acordarea mai multor puncte
    contravenţionale şoferilor profesionişti, a celor tineri şi a celor
    începători comparativ cu alte categorii de şoferi;
  • Introducerea
    permisului probator pentru şoferii începători, care poate fi
    suspendat la mai puţine puncte contravenţionale
    şi
    care îndeamnă la un condus mai prudent;
  • Modificarea legislaţiei naţionale privind stationarea si
    oprirea, precum şi privind procedurile de ridicare a vehiculelor
    staţionate ilegal, în sensul extinderii competenţelor aferente şi
    către Poliţia Comunitară şi permiterea stabilirii de către
    autorităţile administrative locale de regulamente proprii asupra
    acestei activităţi, urmată de urgentarea adoptării hotărârilor de
    Consilii Locale / Consiliu General privind procedurile de ridicare
    a vehiculelor parcate ilegal, în paralel cu reglementarea parcării
    pe locurile legale;
  • Admiterea ca probă legală a măsurării vitezei medii pe un
    sector de drum – păstrarea ca probă a buletinului de analiză a
    concentraţiei de alcool din aerul expirat şi eliminarea
    obligativităţii analizei de sânge şi specificarea faptului că, dacă
    şoferul supus controlului doreşte analiza sângelui, plata să se
    facă de către acesta;
  • Elaborarea de către Poliţia Rutieră împreună cu procuratura şi
    puterea judecătorească a procedurilor de reţinere a
    contravenienţilor sau persoanelor suspecte, de
    imobilizare/confiscare a vehiculului, de folosire a forţei
    împotriva agresorilor
  • Interzicerea accesului pe drumurile publice a vehiculelor de
    tip ATV – în marea majoritate a statelor europene, accesul aceste
    vehicule este permis numai în afara drumurilor – off road
  • Oferirea posibilităţii şoferilor de a opta pentru reducerea
    amenzii contravenţionale prin participarea în centre autorizate la
    programe de reabilitare comportamentală sau consiliere psihologică
    referitoare la siguranţa rutieră.

Voi ce credeţi despre această Hotărâre de Guvern în fază de
proiect? Este prea drastică cu anumite categorii de şoferi? Va avea
vreun efect asupra siguranţei?