Statistică – situaţia accidentelor rutiere din 2010
În cadru evenimentului, AVAC a
prezentat propriul raport preliminar al anului 2010, evidenţiind
situaţia alarmantă la care a ajuns numărul victimelor din
accidentele rutiere, în România. Conform AVAC, numărul deceselor
din accidente rutiere a depăşit, în 2010, cifra de 2.300 persoane,
una dintre cele mai ridicate rate din UE.
„Acest număr este suficient de mare pentru a plasa decesele
rutiere ca fiind prima cauză a morţii, în România, în cazul
tinerilor cu vârsta cuprinsă între 16 şi 24 ani. Astfel se ajunge
la o medie de 6 decese pe zi, în 2010, din accidente rutiere”, a
declarat Marian Nedelescu, preşedintele AVAC.
Acesta a arătat că, per total, anul trecut au avut loc în
România 9.213 accidente grave. 2.363 de oameni şi-au pierdut viaţa
şi alţi 8.477 au fost grav răniţi, în aceste evenimente rutiere
nedorite. Potrivit preşedintelui AVAC, principalele cauze ale
accidentelor rămân viteza excesivă, traversările neregulamentare şi
neacordarea de prioritate pentru pietoni sau alte autovehicule.
„România se situează, şi în acest caz, în coada clasamentului
european, în ciuda faptului că ţara noastră era obligată de Uniunea
Europeană să reducă cu 50% numărul accidentelor rutiere până în
anul 2009, lucru care nu s-a întâmplat’, a adăugat Maria
Nedelescu.
În cadrul conferinţei „Şoselele României – victime, daune şi
traume în anul 2010”, a avut loc şi lansarea oficială a sistemului
revoluţionar Mobileye, capabil de a reduce numărul accidentelor
rutiere cu până la 60%. Acest aparat alertează şoferul în secundele
critice dinaintea coliziunii. Reprezentantul Mobileye România,
Peter Rothbart, a arătat că sistemul reacţionează în cazul
evenimentelor rutiere precum: apropierea periculoasă de maşina din
faţă; apariţia, pe carosabil, a unui obstacol iminent; apariţia
unui motociclist, biciclist sau a unei căruţe; apariţia unui
pieton; schimbarea benzii de deplasare, fără semnalizare; depăşirea
accidentală a axului drumului.
Toate aceste potenţiale pericole sunt înregistrate de sistem,
care avertizează imediat şoferul suficient de rapid pentru ca
acesta să poată reacţiona pentru a le evita. Avertizarea se face
atât vizual cât şi acustic, în mod diferit în funcţie de gradul de
periculozitate.