Stare deplorabilă a parcului auto național. Una din trei mașini nu are ITP valabil
Parcul auto național a ajuns într-o stare deplorabilă, arată statisticile serviciului de înmatriculări. Potrivit celor de la DRPCIV, una din trei mașini înmatriculate în România nu are ITP valabil
Puțin peste cinci milioane de autoturisme din cele aproximativ 7,3 milioane înmatriculate în România au Inspecția Tehnică Periodică valabilă, se arată într-un raport al Registrului Auto Român citat de Economedia.
Potrivit acestuia, 5.058.685 milioane de autoturisme înscrise în România au ITP valabil, în timp ce la nivelul întregului parc auto (inclusiv vehicule de transport marfă și călători) cifra se ridică la aproape 6,5 milioane de autovehicule. Din statisticile DRPCIV aflăm că la finalul anului 2020 erau înmatriculate în România 7.274.728 de autoturisme, respectiv 9.222.280 de autovehicule.
Rezultă astfel, că 2,2 milioane de autoturisme nu au în acest moment un ITP valabil, cu toate că acestea sunt înmatriculate. În cazul întregului parc de autovehicule, numărul este 2,7 milioane de vehicule fără ITP. Diferența foarte mare nu înseamnă că toate acestea circulă fără ITP, chiar dacă mai multe controale în trafic ale Poliției și RAR au surprins și mașini fără ITP valabil.
Una din trei mașini înmatriculate în România nu are ITP valabil
O parte importantă o constituie mașinile abandonate – care sunt înmatriculate dar nimeni nu le mai folosește. Numai în București, primarii de sectoare se plâng că există zeci de mii de astfel de mașini. Odată cu ridicarea de pe domeniul public a mașinilor abandonate, acestea sunt radiate din circulație, astfel că statistica se va echilibra la acest capitol.
Un alt număr de autovehicule sunt cele care au ITP suspendat după ce au fost descoperite în trafic cu defecțiuni grave. O statistică a verificărilor RAR arată că, anul trecut 2,5% din mașinile controlate în trafic aveau ITP expirat, fals sau anulat. Trebuie precizat însă că agenții RAR opresc de regulă mașini vechi sau modificate, astfel că acest procent ar putea să nu fie relevant.
Vârsta mașinilor care circulă în România este unul dintre principalii factori care contribuie la starea tehnică proastă a mașinilor. Potrivit DRPCIV, 79% dintre acestea sunt mai vechi de zece ani, iar mai mult de jumătate (53,5%) sunt mai vechi de 15 ani. Acestea sunt și poluante – potrivit statisticilor RAR, peste un milion de autoturisme care circulă efectiv (au ITP la zi) au norme de poluare non-Euro, Euro 1, Euro 2 sau Euro 3.