SPECIAL: Anvelopele uzate: ce se întâmplă cu ele când „se duc”?

Publicat: 25 10. 2012, 16:00

Trebuie să ştim că orice cauciuc uzat este un deşeu, iar depozitarea acestuia nu face decât să polueze mediul – mai ales dacă suntem nesimţiţi şi aruncăm anvelopele la marginea drumului. Solutia ar fi ca anvelopele uzate, care nu mai îndeplinesc parametrii optimi recomandaţi de producători, să ajungă la un centru colector, unde sunt stocate şi mai apoi preluate de o societate autorizată, în vederea valorificării materialelor refolosibile din cauciuc.

Interesant este că aceste firme autorizate de colectare au obligaţia de a prelua gratuit aceste deşeuri de la sediile deţinătorilor din toată ţara, în maxim 5 zile lucrătoare. Atenţie! Firmele pot refuza anvelopele uzate, care sunt murdare de pământ, ulei sau alte produse inflamabile, sau cele cu jante, astfel încât service-urile şi dealerii care le preiau de la clienţi au grijă să le spele şi să le pregătească pentru reciclare.

Anvelopele depozitate nu rezolvă problema poluării. Ele trebuie reciclate.

O parte din anvelopele uzate este trimisă la reprofilare – vorbim aici de anvelopele vechi care se află într-o stare bună, care permite reşaparea.

Celelalte anvelope – indiferent că vorbim de cauciucuri de vară sau de iarnă, sunt supuse unor procedee fizice şi chimice din care se pot obţine diferite materiale de calitate. Unul dintre procedeele industriale folosite la reciclare presupune îndepărtarea talonului metalic, apoi ruperea anvelopelor în bucăţi mici, de 50x50mm. Aceşti „fulgi” sunt apoi introduşi într-o hală criogenizantă, unde temperatura scade până la -80 de grade Celsius. La această temperatură, cauciucul este foarte uşor casant. Prin lovire cu ciocane pneumatice automate şi prin prelucrarea cu lamele, „fulgii” de anvelope sunt măcinaţi, apoi elementele lor componente (cauciuc, oţel, fibre) sunt separate.

Din fericire, mare parte a gropilor de gunoi deschise se vor închide în anii următori.

Din pulberea de cauciuc (granule milimetrice) se produc materiale termoizolante, fonoabsorbante sau amenajări agricole care ajută la creşterea plantelor. Anual, în Europa se recuperează zeci de mii de tone de oţel şi de fibre din anvelopele uzate, fapt care permite economii masive de energie şi materii prime. O altă parte din anvelopele uzate este folosită chiar direct în producţia de energie!

Amestecat cu diverşi compuşi chimici, cauciucul sub formă de granule mai poate fi folosit şi pentru porţiunile elastice de pe terenurile de sport, grajduri etc. sau, în combinaţie cu cimentul, se poate utiliza în compoziţia asfaltului. Multe dintre suprafeţele sintetice folosite la terenurile de sport provin din cauciucul reciclat! Chiar şi unii dintre producătorii de tălpi pentru încălţăminte folosesc cauciuc reciclat!

Tu ţi-ai dat anvelopele la reciclat?

Concluzia? Ca utilizatori ai acestor produse avem responsabilitatea să ne asigurăm că anvelopele pe care nu le mai folosim ajung la un centru colector, unde sunt mari şanse de a reintra în procesul de producţie, şi de unde pot rezulta noi anvelope, recondiţionarea lor prin reşapare sau regenerare în vederea reciclării.

Voi v-aţi reciclat anvelopele?