Șoferii vor avea permis de conducere digital. UE propune examen de conducere pe zăpadă și polei
Parlamentul European a adoptat, săptămâna aceasta, mai multe modificări în domeniul transportului rutier. Astfel, la nivelul UE ar putea fi introdus un permis de conducere digital, iar examenul auto va include conducere pe zăpadă și polei.
Statele membre UE ar putea adopta, în viitor, noi reguli în ceea ce privește permisul auto, inclusiv România.
Potrivit unui proiect de directivă europeană adoptat de Parlamentul European, se propun modificări importante legislației rutiere la nivelul întregii Uniuni Europene.
Examen de conducere pe zăpadă și polei
Una dintre propunerile adoptate face referire la examenul de obținere a permisului de conducere în statele UE.
Conform documentului, proba practică ar trebui să includă:
- condusul în condiții de zăpadă și polei
- utilizarea telefonului mobil în condiții de siguranță la volan
- unghiurile moarte
- sistemele de asistență pentru șofer
- deschiderea ușilor vehiculului în siguranță.
Șoferii europeni ar urma să devină astfel mai „conștienți de riscuri, în special pentru participanții la trafic vulnerabili, cum ar fi pietonii, copiii, bicicliștii și utilizatorii trotinetelor electrice”, a precizat Parlamentul European, într-un comunicat transmis HotNews.ro.
Valabilitatea permisului auto va fi de 15 ani
O altă modificare se referă la valabilitatea permisului auto.
Mai exact, carnetul de conducere ar trebui să fie valabil cel puțin 15 ani pentru motociclete și autoturisme. Iar cei care conduc camioane și autobuze să aibă un permis valabil 5 ani.
În schimb, propunerea de reducere a valabilității permisului auto pentru persoanele de peste 70 de ani a fost respinsă.
Șoferii își vor face autoevaluare pentru reînnoirea permisului
Europarlamentarii au adoptat și un sistem de autoevaluare pentru șoferii care vor să-și reînnoiască permisul de conducere.
Astfel, fiecare conducător ar trebui să efectueze singur o testare a capacității de a conduce atunci când se eliberează și se reînnoiește un permis de conducere.
Însă, în această situație fiecare stat UE va decide dacă menține această autoevaluare sau o va înlocui cu un control medical, ce poate include un set minim de teste de vedere și ale afecțiunilor cardiovasculare.
Permis de conducere digital
Pentru a sprijini piața unică europeană, la nivelul UE ar urma să se introducă un permis de conducere digital.
Acesta va fi disponibil pe telefonul mobil și va fi echivalent cu permisul fizic de conducere.
Astfel, în cazul unui control, șoferii vor putea prezenta acest document în format electronic, așa cum se întâmplă acum în România în cazul asigurării auto obligatorii.
Perioada de probă pentru șoferii începători va fi de 2 ani
O altă modificare adoptată de Parlamentul European prevede ca toți conducătorii auto neexperimentați să treacă printr-o perioadă de probă de cel puțin 2 ani.
În acest timp ar trebui supuși anumitor restricții mai severe, cum ar fi limita mai scăzută pentru consumul de alcool la volan și sancțiuni dure pentru condusul periculos.
În schimb, pentru a atenua deficitul de șoferi profesioniști, europarlamentarii vor să permită persoanelor în vârstă de 18 ani să obțină un permis pentru a conduce un camion sau un autobuz cu până la 16 pasageri. Condiția va fi ca aceștia să dețină un certificat de competență profesională.
În plus, tinerii de 17 ani ar putea obține un permis de conducere pentru autoturisme sau camioane, dacă sunt însoțiți de un conducător auto cu experiență.
De când vor beneficia românii de noile modificări
Proiectul de norme privind permisele de conducere ale UE a fost adoptat cu 339 de voturi pentru, 240 împotrivă și 37 de abțineri.
Acesta constituie poziția Parlamentului European în prima lectură a documentului. Dosarul va fi continuat de noul Parlament, după alegerile europene care vor avea loc în perioada 6-9 iunie, anul acesta.
Ceea ce înseamnă că procesul de legiferare a noilor norme va fi continuat de viitoarea legislatură. Așadar, nu există deocamdată o dată exactă de adoptare a modificărilor.
Însă, odată ce vor fi ratificate, noile norme vor deveni obligatorii în toate statele UE. Iar termenul de transpunere a hotărârilor Parlamentului European în legislația rutieră a fiecărui stat va fi stabilit în momentul în care e adoptat acest document.