Șoferii, obligați să acorde primul ajutor în cazul unui accident. Dar nimeni nu-i învață cum
Toți șoferii sunt obligați prin lege să acorde primul ajutor în cazul unui accident de circulație, dar nimeni nu-i învață cum să o facă, decât teoretic. Cursurile practice de prim-ajutor sunt opționale și se plătesc suplimentar.
În România s-au produs, anul trecut, peste 4.500 de accidente rutiere, soldate cu 3.535 de răniți grav și 1.545 de decese.
Cu toate acestea, la școala de șoferi primul ajutor de predă numai teoretic.
Niciun absolvent de școală de școală auto nu e obligat să știe și practic cum se acordă ajutor unei persoane accidentate.
Curs de prim ajutor doar teoretic
Toți absolvenții unei școli de șoferi trebuie să știe să acorde primul ajutor, dar numai teoretic.
Cursanții au mai multe lecții de teorie în care se explică ce trebuie să facă pentru a salva viața unei persoane.
„Acordarea primului ajutor reprezintă atât un act de solidaritatea socială cât și o obligație a fiecărui participant la trafic. Pentru a oferi un ajutor eficient este nevoie de o pregătire temeinică, o atitudine promptă și eficientă. Trebuie avut în vedere faptul că de acordarea primului ajutor și de modul corect de aplicare depind multe vieți omenești”, se precizează în cursul de prim ajutor pentru școala de șoferi.
Dar această pregătire temeinică, în legislația din România, se limitează doar la cursuri de teorie. Din care, ulterior, cursanții ar putea primi întrebări la examenul teoretic.
Cum se acordă primul ajutor în cazul unui accident rutier, teoretic
În cursurile de prim ajutor de la școala de șoferi, cursanții învață, teoretic, ce trebuie să facă atunci când are loc un accident rutier.
„Dacă sosiți primul la locul unui accident și aici nu este nimeni însărcinat cu organizarea asistenței, trebuie să preluați controlul asupra situației. Pentru ca munca să se desfășoare eficient, este necesar să acționați cu calm, hotărât, să organizați munca și să dați ordine directe și clare”, se precizează în cursul teoretic.
Apoi, parcurgând acest curs teoretic, cei care vor să dobândească permisul auto află cum ar trebui să intervină în diferite situații.
De exemplu, acestea sunt manevrele recomandate pentru a scoate o persoană prinsă în interiorul unei mașini:
- cu un braț salvatorul sprijină ceafă accidentatului, iar cu celălalt mandibula
- se așează brațul victimei dinspre lateral peste abdomen, după care salvatorul apucă victima cu celălalt braț al său, ca o chinga trecută pe sub spate și axilă
- salvatorul imobilizează mandibula accidentatului iar cu brațul fixează suplimentar capul acestuia
- printr-o mișcare de tracțiune – rotație, accidentatul este scos de pe scaun.
Niciun șofer nu e obligat să facă și cursuri practice de acordare a primului ajutor
Așa cum lecțiile de conducere a unei mașini se desfășoară teoretic și practic, la fel ar trebui să fie în acordarea primului ajutor.
Însă, legislația din România nu obligă niciun șofer sau cursant la școala de șoferi să urmeze un curs practic de acest fel.
Ceea ce înseamnă că toți conducătorii auto știu doar teoretic cum trebuie acordat primul ajutor.
„Din păcate, cei care termină școala de șoferi deprind doar noțiuni teoretice de prim ajutor. Ar fi bine, din punctul meu de vedere, să facă și un curs practic. Pentru că acesta îți poate fi de folos în orice situație, nu doar în cazul unui accident rutier” a declarat pentru ProMotor instructorul auto Marian Croitoru, profesor de legislație rutieră.
Cât costă un curs de prim ajutor
Sunt numeroase organizații care organizează cursuri de prim ajutor. În general, prețul unui curs pornește de la 150 de lei, durează 8 ore și cuprinde mai multe module.
„Noi putem să-i învățăm pe cursanți cum se acordă primul ajutor unei victime cu politraumatisme. Dar și cum se intervine corect pentru a scoate o persoană accidentată dintr-o mașină. Sau cum menții în viață un om cu plagă deschisă. Îi învățăm nu doar resuscitarea, ci și cum se ridică, cum se transportă, cum se așează corect o persoană accidentată, cum se pune un garou, cum se folosește trusa de prim-ajutor. Toate aceste detalii care pot salva viața unui om”, a explicat Vasile Grosoșiu pentru ProMotor, președinte al Asociației Salvatorilor Voluntari pentru Situații de Urgență.
„Cursul” practic de prim ajutor, majoritatea îl fac la primul accident
Pentru că legea nu impune urmarea unui curs practic de prim ajutor, majoritatea cursanților de la școala de șoferi se mulțumesc cu noțiunile teoretice.
„Aproape toți șoferii ajung să facă practica la primul accident, din nefericire. Și constată că nu știu cum să acorde primul ajutor, ba chiar pot face mai mult rău victimei. Fiindcă e ca mersul pe bicicletă. Poți să citești mii de cărți despre cum se face, că tot nu vei știi să îți ții echilibrul decât după ce exersezi practic. La fel și în cazul unui accident, nu o să știi ce să faci dacă tu doar ai citit câteva rânduri despre asta. Mai ales că sub efectul adrenalinei și a emoțiilor, în acele momente nimeni nu își mai aduce ce scria în cursul X la pagina Y”, mai spune Vasile Grosoșiu.
Din punctul său de vedere, aceste cursuri de prim ajutor ar trebui repetate cel puțin o dată pe an.
Astfel, numărul victimelor înregistrate în accidente rutiere ar putea să scadă. Dar, pe de altă parte, șoferii ar putea deveni mult mai conștienți de anumite pericole, iar unele accidente ar putea fi evitate cu totul.