Škoda RS – 40 de ani de la naşterea legendei auto cehe
În 2014 se împlinesc 40 de ani de la naşterea primului model Škoda RS din istorie – legendarul 200 RS, pregătit pentru curse după doar o jumătate de an de dezvoltare pentru sezonul competiţional din 1974. Atunci, alături de modelul 180 RS, Škoda 200 RS a pus bazele numelui care astăzi are mii de fani în lumea întreagă – RS.
„Modelele Škoda 180 RS şi 200 RS reprezentau intrarea mărcii în raliurile de înaltă clasă”, e de părere Michal Velebný, managerul atelierului de restaurare de la muzeul Škoda. Sub capota coupe-ului construit în fosta Cehoslovacie stătea un motor de 2,0 litri care dezvolta 163 CP, suficient pentru a propulsa maşina până la o viteză maximă de 210 km/h.
Škoda 200 RS – minunăţia sportivă a fostei Cehoslovacii
La doar un an după dezvăluirea modelelor 180 RS şi 200 RS, cehii de la Škoda iau decizia dezvoltării unui noi model sportiv, destinat unei plaje mult mai largi de competiţii auto. Astfel, la începutul sezonului din 1975, micuţa Škoda 130 RS a luat cu asalt lumea sporturilor cu motor, reuşind să obţină numeroase succese până la începutul anilor ’80.
De-a lungul carierei sale de şase ani, Škoda 130 RS a obţinut victoria la Raliul Monte Carlo din 1977 la clasa de cilindree de peste 1,3 litri, dar şi la ediţia din 1981 a Campionatului European de Turisme, dovedindu-şi, astfel, versatilitatea în multitudinea de discipline ale sporturilor cu motor. De altfel, succesul obţinut de modelul ceh i-a făcut pe mulţi fani ai motorsportului să îl poreclească „Porsche-ul din Est”.
Cu motor amplasat în spate şi tracţiune pe spate, Škoda 130 RS a primit porecla „Porsche-ul din Est”
Cu o înălţime de doar 1,34 metri, Škoda 130 RS şi-a dus la bun sfârşit îndeplinirile cu ajutorul unui propulsor de 1,3 litri care producea o putere maximă de 140 CP şi care reuşea să împingă coupe-ul până la o viteză maximă de 220 km/h, cu 10 km/h mai mult decât fratele său mai mare 200 RS.
În 1981, după victoria din Campionatul European de Turisme, producţia modelului 130 RS s-a încheiat, ceea ce a dus la o pauză de aproape 20 de ani în viaţa numelui Škoda RS.
Apoi, în anul 2000, după aproape un deceniu de la implicarea grupului Volkswagen în marca auto cehă, Škoda readuce în atenţia publicului numele RS odată cu lansarea primei generaţii a modelului Octavia RS. Cu un motor turbo de 1,8 litri care dezvolta 180 CP şi o transmisie manuală cu cinci trepte, prima generaţie Octavia RS putea să accelereze de la zero până la 100 km/h în 7,9 secunde şi atingea o viteză maximă de 235 km/h. Cu asemenea performanţe, modelul a fost adoptat rapid de poliţia rutieră din Ungaria, unde îşi mai duce şi astăzi traiul pe autostrăzi.
Prima Octavia RS a repornit valul de fani
După aproape şase ani de producţie, prima generaţie Škoda Octavia RS a fost înlocuită cu un model nou, care a apărut pe piaţă în 2005. Această nouă Octavia RS a plusat la capitolul putere cu un propulsor de 2,0 litri pe benzină care producea 200 CP. Pe lângă motorul pe benzină, clienţii au putut alege şi un diesel de 2,0 litri cu 170 CP, care putea fi cuplat fie la o cutie manuală cu şase trepte, fie la o cutie automată DSG cu şase trepte.
Vremea pentru o nouă generaţie Octavia RS a venit la mijlocul lui 2013, când cehii de la Škoda au dezvăluit cea mai rapidă Octavia de serie din istorie. Cu al său motor de 2,0 litri pe benzină cu 220 CP, Octavia RS poate atinge o viteză maximă de 248 km/h. Totodată, clienţii pot alege şi un motor diesel de 2,0 litri care dezvoltă 184 CP.
Pe lângă binecunoscuta Octavia, familia modernă RS cuprinde şi modelul Fabia, care a primit, în 2003, binecuvântarea sportivă a mărcii cehe. Atunci, hatchback-ul bazat pe Volkswagen Polo a devenit primul model RS cu motor diesel din istorie – o unitate de 1,9 litri care producea 130 CP, cuplată la o cutie de viteze manuală cu şase trepte.
Prima Škoda Fabia RS a fost produsă între 2003 şi 2007
În 2010, după trei ani de la încetarea producţiei la prima generaţie Fabia RS, Škoda lansează a doua generaţie a hatchback-ului sportiv de dimensiuni reduse la Salonul Auto Geneva 2010. Odată cu noua generaţie a venit şi un nou motor, de data aceasta pe benzină – 1,4 litri cu 180 CP, cuplat la o cutie automată DSG cu şapte trepte. Rezultatul este o acceleraţie de la zero până la 100 km/h în 7,3 secunde şi o viteză maximă de 224 km/h.
Misterul V-ului din logo-ul RS
În vreme ce literele RS sunt destul de simplu de descifrat – ele fiind abrevierea de la Rally Sport, litera V din cadrul logo-ului RS a pus de multe ori fanii pe gânduri.
Explicaţia vine chiar de la Škoda, care lămureşte lucrurile spunând că acel V reprezintă diacritica poziţionată deasupra literei S din numele Škoda. Chiar şi aşa, în Marea Britanie, cehii au fost nevoiţi să folosească denumirea vRS deoarece Ford deţinea drepturile pentru abrevierea RS (pentru modelele Focus RS sau Fiesta RS).