Situație bizară pe Lotul 2 al autostrăzii Sibiu – Pitești: Cinci constructori s-au retras
Situație bizară pe Lotul 2 al autostrăzii Sibiu – Pitești: cinci constructori s-au retras din procedura de licitație. CNAIR are acum doar o singură ofertă pentru construirea tronsonului de 31 de kilometri dintre Boița și Cornetu.
Din cei șase constructori calificați în faza a doua a licitației pentru construcția Lotului 2 ai autostrăzii A1 Sibiu – Pitești, numai unul a depus o ofertă până la termenul limită – 20 octombrie, ora 15:00. Este vorba de turcii de la MAPA INSAAT VE TICARET A.S. – CENGIZ INSAAT SANAYI VE TICARET A.S.. Ceilalți cinci s-au retras, cel mai probabil din cauza incertitudinilor pe care le presupune procedura de licitație după un studiu de fezabilitate depășit, realizat în 2008.
Licitația pentru construirea celor 31 de kilometri de autostradă s-a făcut în baza unui studiu de fezabilitate din 2008, care a fost aspru criticat de cei de la Jaspers, consultanții Comisiei Europene. Aceștia apreciau că informațiile adunate nu sunt suficiente și considerau necesară actualizarea și completarea studiului de fezabilitate din 2008.
Inițial, de construirea acestui tronson de autostradă s-au arătat interesate 11 firme și consorții. Din 11 au fost alese șase de către Compania de Drumuri pentru etapa următoare. Pe lângă MAPA și conaționalii lor de la Markyol, se aflau pe listă și drumari din Italia, Grecia, Austria, precum Astaldi, Pizzarotti, Aktor și Strabag.
Situație bizară pe Lotul 2 al autostrăzii Sibiu – Pitești: O singură ofertă a fost depusă
„Menționăm faptul că Etapa I a procedurii de licitație restrânsă ‹Proiectare și Execuție Autostrada Sibiu – Pitești, Secțiunea 2:Boița – Cornetu› a fost finalizată în data de 23.07.2021, fiind transmise totodată și Invitațiile de participare la Etapa a II-a a procedurii – Etapa de depunere a ofertelor, către cei 6 Candidați precalificați la prima etapă.
Operatorii economici interesați au avut la dispoziție un termen inițial de 2 luni pentru pregătirea ofertelor (20.09.2021), care a fost ulterior prelungit cu încă o lună, până la data de 20.10.2021, fiind astfel asigurat un termen mai mult decât suficient pentru pregătirea ofertelor”, a transmis CNAIR într-un comunicat.
Lotul 2 al autostrăzii Sibiu – Pitești este unul dintre cele mai complicate obiective de infrastructură din România pentru că traversează Arcul Carpatic. Tronsonul de 31,33 de km presupune construcția a 7 tuneluri cu o lungime totală de peste 4,9 km, 27 viaducte, 22 poduri, un ecoduct de circa 210 metri lungime în zona Lazaret și alte câteva sute de lucrări de consolidare, susținere și structuri de stabilizare.
Nu în ultimul rând, este unul dintre cele mai scumpe segmente de autostradă (și bănoase pentru compania care îl va construi), având costuri estimate la circa un miliard de euro. Faptul că un singur constructor a depus o ofertă în termen complică mult lucrurile. Asta înseamnă că unul dintre cele mai dificile proiecte de infrastructură rutieră din România va fi atribuit unui constructor care nu a mai lucrat pe șantierele din țară.