Noi sisteme de siguranță avansate, obligatorii din 2022
Consiliul European impune dotarea tuturor mașinilor noi – inclusiv a autocamioanelor și a autobuzelor – cu sisteme de siguranță avansate. Măsura se va aplica începând cu a doua jumătate a anului 2022.
Consiliul European a votat vineri, 8 noiembrie, un „regulament privind siguranța generală a autovehiculelor și protejarea ocupanților vehiculelor și a participanților vulnerabili la trafic”. Acest regulament este rezultatul unui acord semnat cu Parlamentul European din martie. Scopul său este reducerea semnificativă a numărului de victime ale accidentelor rutiere.
Conform noilor reguli, toate autovehiculele vor fi echipate obligatoriu cu următoarele sisteme de siguranță:
- sistem inteligent de asistență pentru controlul vitezei;
- sistem antidemaraj cu alcooltester;
- sistem de avertizare privind starea de oboseală a șoferului;
- sisteme avansate de avertizare privind distragerea atenției șoferului;
- semnalizare pentru frânarea de urgență;
- sisteme de detectare a traficului la rularea cu spatele;
- sisteme de înregistrare a evenimentelor (tip cutie neagră);
- monitorizarea precisă a presiunii în pneuri.
În cazul autoturismelor și a vehiculelor comerciale, obligația se extinde și pentru alte sisteme de siguranță avansate:
- sisteme de frânare autonomă în caz de urgență;
- sisteme care păstrează banda de circulație în caz de urgență;
- zone de protecție la impact mai generoase, care să protejeze mai bine utilizatorii vulnerabili ai drumurilor (cum sunt bicicliștii și pietonii) în cazul unui accident.
O altă măsură inclusă în noul regulament obligă constructorii de camioane și autobuze să conceapă și producă aceste autovehicule astfel încât să fie reduse „semnificativ” unghiurile moarte în jurul mașinii. În plus, acestea vor trebui dotate cu sistem de siguranță care să poată detecta pietonii și bicicliștii aflați în imediata vecinătate a mașinii.
Regulamentul permite Comisiei să adopte pe viitor norme specifice privind siguranța vehiculelor care funcționează cu hidrogen și a vehiculelor autonome. La un nivel mai general, regulamentul prevede actualizarea noilor specificații de către Comisie, pentru a se ține seama de evoluțiile tehnice viitoare.
Dincolo de efectele pozitive asupra siguranței rutiere, impunerea acestor sisteme de siguranță va ridica semnificativ prețul mașinilor. Acest lucru va fi resimțit cel mai acut în cazul modelelor ieftine, de la bazele gamelor. Măsura va accelera retragerea producătorilor auto de pe segmentul clasei mini (segmentul A), a cărui profitabilitate este deja la limita inferioară.
sursa: Consiliul Uniunii Europene