Simptome turbină defectă. Cât costă reparația și în ce situații e mai bună una la mâna a doua
Multe dintre motoarele moderne au o capacitate cilindrică mai mică, dar o putere mai mare, datorită sistemului turbo. Însă, e important ca șoferii să știe care sunt cele mai întâlnite simptome atunci când se confruntă cu o turbină defectă. Iată cât costă reparația unei turbosuflante și în ce situații ar fi mai bună una la mâna a doua sau aftermarket.
Turbosuflanta, sau turbina, cum este numită de majoritatea șoferilor și mecanicilor, este folosită încă de la începutul anilor 1900.
Inginerul Alfred J. Buchi, din Elveția, a patentat în 1905 sistemul de supra-alimentare a motoarelor diesel. Zece ani mai târziu, în 1915, a realizat și primul prototip de motor diesel turbo.
Însă abia din anii `60, aceste dispozitive au fost utilizate la scară industrială.
Ce este și cum funcționează o turbină
Turbina este un dispozitiv mecanic menit să crească performanța motorului. În general, aceasta are un rotor conectat la o roată de compresie și una de turbină.
Când motorul funcționează, gazele rezultate în urma arderii sunt primise, prin evacuare, în turbină. Acestea antrenează roata de turbină, care, la rândul ei, acționează roata de compresie.
Apoi, aerul comprimat este împins înapoi în camera de ardere, unde, împreună cu oxigenul crește puterea motorului.
Ce avantaje are o turbină
Turbosuflanta a adus industriei auto mai multe plusuri.
Printre avantajele utilizării unei turbosuflante se numără:
- crește puterea motorului fără a necesita mărirea dimensiunii motorului;
- optimizează arderea combustibilului, ceea ce duce la o eficiență energetică crescută;
- economie de combustibil;
- asigură o ardere mai eficientă a combustibilului și reduce emisiile de gaze cu efect de seră
- asigură performanțe la fel de bune la altitudini ridicate, unde aerul este mai rarefiat.
Practic, turbosuflanta a permis producătorilor auto să monteze pe mașini motoare mult mai mici, dar mai performante. Astfel, consumul de carburant a fost redus și nivelul noxelor a fost redus.
Dar, aceste piese se pot defecta, în timp, mai ales dacă nu sunt întreținute și utilizare corect.
Simptome turbină defectă
Printre cele mai întâlnite simptome ale unei turbine defecte se numără:
- un șuierat care devine, cu timpul, tot mai puternic;
- scade puterea de accelerare a mașinii;
- mașina începe să scoată fum negru pe țeava de eșapament;
- crește consumul de ulei;
- se aprinde martorul de bord check-engine.
Când apar astfel de probleme, ar fi bine să mergeți imediat cu mașina la mecanic, pentru o verificare de specialitate.
În general, turbosuflantele ar trebui să funcționeze fără probleme cel puțin 100.000 de km. Dar, după acest prag, este indicat să fie făcută o diagnoză, pentru a verifica în ce stare se află și dacă trebuie reparată sau chiar înlocuită.
Cât costă reparația unei turbosuflante
Principalele probleme ale unei turbine sunt:
- crăpăturile și sigiliile slabe;
- fisuri apărute din cauza „oboselii” materialului;
- etanșare defectuoasă;
- pale îndoite/rupte/fisurate/descentrate, etc.
Aceste probleme pot să apară fie din cauza unui ulei de motor de proastă calitate, fie a supraîncălzirii motorului sau a unui stil de conducere agresiv. Sau, pur și simplu din cauza „îmbătrânirii” piesei.
Sunt service-uri care asigură o recondiționare a turbosuflantei. În general, costul acestei operațiuni pornește de la 800-900 de lei, dar poate depăși 1.500-2.000 de lei. La care se adaugă prețul manoperei de demontare și remontare a turbinei, care este, în medie, între 200 și 500 de lei.
Așadar, reparația unei turbine pornește, în general, de la aproximativ 1.000 de lei, dar poate depăși chiar și 2.500 de lei.
Poți monta o turbină la mâna a doua pe mașină?
În unele situații, turbina nu mai poate fi reparată, astfel că trebuie înlocuită cu totul. De asemenea, sunt șoferi care preferă din start să înlocuiască turbosuflanta cu una nouă, aftermarket, sau cu una la mâna a doua.
De exemplu, o turbină nouă poate costa de la aproximativ 1.000 de lei în sus, dacă nu este originală. Cele puse la dispoziție de producători au prețuri, în general, de 2-3 ori mai mari.
În schimb, la dezmembrări se găsesc turbine și la câteva sute de lei. Dar, problema principală în cazul unei turbine la mâna a doua este că nu știi cât de uzată este.
Poți avea noroc să provină de la o mașină care a rulat 10-20.000 de km, sau poți nimeri una care a funcționat peste 300.000 km. Ceea ce înseamnă că poate ceda oricând.
De aceea, specialiștii recomandă fie achiziționarea unei turbine noi, originală sau aftermarket, fie recondiționarea celei vechi.