Simptome lipsă ulei servodirecție. Ce trebuie să faci într-o astfel de situație

Publicat: 13 10. 2024, 07:00

Servodirecția este un sistem de amplificare a manevrelor șoferului care ajută la manevrarea roților fără efort. Acest sistem se bazează, însă, pe diverse componente care, în timp, se pot defecta și pe un fluid special. Iată care sunt simptomele atunci când nu mai e ulei în sistemul de servodirecție și ce trebuie să faci într-o astfel de situație.

Sistemul de servodirecție are rolul de a ușura viața șoferilor. Acest sistem preia comanda de la volanul mașinii, o amplifică și ghidează apoi roțile în direcția indicată de conducătorul auto.

Cel mai simplu e să comparăm o Dacia 1310 din anii `90 cu o Dacia Logan din 2024. La modelul de acum 30 de ani, pentru a vira stânga sau dreapta când mașina era oprită aveai nevoie de două mâini și un efort considerabil. În timp ce la Logan poți vira fără probleme, doar cu podul palmei.

Practic, servodirecția este mecanism hidraulic motorizat care asistă șoferul în manevrarea automobilului. Acesta facilitează luarea unui viraj prin amplificarea forței de rotație aplicată de șofer asupra volanului. Astfel, cel aflat la volan este scutit de efort.

Simptome lipsă ulei servodirecție

Sistemul de servodirecție este format dintr-un mic motor, conectat pe de-o parte la volan și pe de altă parte la caseta de direcție. În momentul în care volanul e rotit, impulsul e preluat, amplificat și transmis în caseta de direcție.

În funcție de amplitudinea mișcării volanului, roțile se vor roti mai mult sau mai puțin. Această presiune este aplicată cu ajutorul unui ulei de servodirecție.

În principiu, acest sistem este conceput să reziste pe toată durata de viață a mașinii. Însă, ca la orice sistem mecanic, pot să apară defecțiuni. De exemplu, pot să apară fisuri și uleiul de servodirecție să se scurgă.

Simptomele lipsei de ulei de servodirecție sunt:

  • efort mai mare în virarea roților;
  • zgomote neobișnuite la rotirea volanului.

Când observi aceste fenomene, trebuie să oprești mașina și să încerci să virezi maxim stânga-dreapta. Dacă rotația se face cu efort sau auzi zgomote, e foarte probabil să fie nevoie de intervenția unui specialist.

Ce trebuie să faci dacă ai rămas fără „servo”?

Dacă ai rămas fără „servo”, nu înseamnă că nu vei mai putea controla mașina, ci va trebui să depui mai mult efort pentru a vira.

Asta se întâmplă când pierzi uleiul de „servo” sau dacă pompa a cedat.

Cel mai clar o să vă dați seama de asta când mașina rulează la viteze mici sau stă pe loc. Este posibil ca pur și simplu să nu mai puteți roti volanul sau acesta să vireze foarte greu.

Dacă sunteți în mișcare, trageți pe dreapta cât de repede posibil. După ce ați oprit motorul și ați pornit luminile de avarie, așteptați câteva secunde și reporniți motorul. Testați direcția și vedeți dacă se observă vreo îmbunătățire. Repetați de 2-3 ori această operațiune, pentru a vedea dacă pompa de servodirecție se resetează.

În cazul în care rămâne la fel de rigidă, trebuie să apelați la un mecanic. Sau puteți cere direct ajutorul unei firme de depanări, care să ducă mașina, pe platformă, la cel mai apropiat service.

Nu este recomandat să continui drumul cu o mașină a cărei servodirecție a cedat. Sistemul de direcție se poate bloca cu totul sau pot să apară daune mult mai costisitoare.