Câți kilometri poți merge „pe roșu”? Ce trebuie să faci când se aprinde martorul de combustibil
Orice șofer poate păți să rămână fără combustibil, în mijlocul pustietății, așa că e bine să știi ce trebuie să faci ca să reduci consumul de benzină sau motorină, când s-a aprins becul de la rezervor.
Toate mașinile moderne sunt prevăzute cu un sistem de avertizare, în cazul în care rămâi fără carburant. În general, se zice că „ai intrat pe roșu”.
În mod normal, niciodată nu ar trebui să ajungi în acest punct. Toți specialiștii recomandă să faci plinul când rezervorul a scăzut la un sfert.
În realitate, probabil că toți șoferii au pățit cel puțin o dată să ajungă „pe roșu”. Dar cel mai grav e când ți se întâmplă asta în mijlocul pustietății, iar cea mai apropiată benzinărie e la zeci de kilometri distanță.
Ce trebuie să faci ca să reduci consumul când ești „pe roșu”
Uită de orice regulă auzită de la mecanici sau citită cine știe pe unde despre condusul „corect” al mașinii. Deja, când ai intrat „pe roșu” ești într-o situație cu potențial de risc. Și prioritatea ta trebuie să fie salvarea carburantului.
Iată 5 lucruri pe care trebuie să le faci ca să reduci consumul când ești „pe roșu”:
1) Identifică cea mai apropiată benzinărie
Nu contează că te abați de la drum sau că trebuie să te întorci. Mai bine faci un ocol de 30-40 de minute, decât să rămâi în pana prostului (cum se mai zice când mașina rămâne fără combustibil).
Odată ce ai găsit benzinăria, poți calcula distanța până acolo și dacă îți ajunge carburantul să faci atâția kilometri.
2) Redu viteza de deplasare
Cu cât circuli mai tare, cu atât turația motorului e mai mare, deci consumul mai ridicat. Dacă ești pe autostradă, indicat e să ieși cât mai repede pe un Drum Național (DN) sau Județean (DJ). Asta dacă nu cumva cea mai apropiată benzinărie e pe autostradă.
În general, stațiile de alimentare cu carburant se găsesc pe aproape orice DN. Iar pe aceste tronsoane de drum poți circula chiar și cu 60 km/ oră.
Îți va lua mai mult timp să ajungi la benzinărie, dar vei parcurge o distanță mai mare cu un consum mai mic.
3) Oprește aerul condiționat
Acesta este un consumator important de carburant.
Dacă e pornit AC, consumul de benzină sau motorină poate crește cu până la 25%.
4) Accelerează cât mai puțin
Ideal este să mergi cât mai cursiv și să nu accelerezi deloc. Chiar dacă asta înseamnă să-ți ia 30 de secunde să ajungi de la 0 la 60 km/h, să zicem, în loc de 10 secunde.
Cel mai mult carburant se consumă la accelerare. Cu cât apeși mai tare pedala, cu atât mai mult combustibil e absorbit din rezervor.
5) Mergi cu motorul subturat
Probabil că toată lumea te-a sfătuit să circuli cu motorul cât mai turat, ca să eviți înfundarea injectoarelor sau a filtrului de particule (DPF). Și pe bună dreptate!
Dar acum este o situație de urgență, în care e mai important să conservi bruma de combusibilul rămas, decât să te gândești la a proteja motorul sau DPF-ul. Așa că nu te sfii să schimbi treptele de viteză la 1.300-1.500 RPM. Sau să mergi cu viteza a 5-a la 80 km/h.
Câți kilometri poți merge „pe roșu”
În general, mașinile sunt concepute să poată merge încă 50 km, după ce s-a aprins beculețul de la rezervor.
Distanța pe care o mai poți parcurge ar trebui să fie afișată de calculatorul de bord. La unele vehicule aceasta e sub 40 km, la altele depășește 60 km.
Ei bine dacă aplici cei 5 pași de mai sus, poți crește cu aproape 50% distanța estimată de calculator. Sau și mai mult.
Totuși, nu te baza pe estimarea calculatorului. Aceasta e influențată de o serie de factori, precum condițiile meteo și viteza medie de deplasare anterioară. Dacă vântul bate din față, e ploaie sau zăpadă, iar tu de îndrepți spre munte, nu vei putea reduce prea mult consumul.
Dar dacă ești la câmpie sau cobori muntele, e senin și vântul bate din spate, atunci garantat dacă aplici cei 5 pași, ai putea parcurge o distanță de două ori mai mare decât cea estimată.
Însă, cel mai bine și mai sănătos, realimentați cât mai repede, dacă aveți unde. Un alt sfat, pe care îl dau unii specialiști, e să aveți mereu în mașină un mic recipient, de 5-10 litri, cu combustibil de rezervă.