Sfaturi vitale pentru maşina ta pe canicula asta. Altfel o să te coste rău

Publicat: 30 06. 2017, 12:51

Temperaturile ridicate de afară şi razele puternice ale soarelui pot afecta vopseaua maşinii tale, motorul, dar şi accesoriile din interior precum plasticele din bord sau chiar tapiţeria. Mai mult, în maşină temperaturile pot deveni extreme şi trebuie să ştim cum să răcorim interiorul pentru a putea circula confortabil. Specialiştii revistei Promotor ne spun ce este de făcut!

Atenţie unde parchezi. Alegerea unui loc de parcare cât mai ferit de razele soarelui este cel mai indicat lucru pe care îl poţi face. Încearcă să găseşti o zonă umbrită sau parchează maşina în aşa fel încât soarele să bată pe partea din spate a acesteia. Astfel, bordul, volanul, schimbătorul şi scaunele din faţă nu se vor supraîncălzi. Dacă nu găseşti astfel de locuri de parcare ferite, atunci foloseşte parasolare pentru parbriz, lunetă şi geamurile laterale. 

Ventilează corect. Aerul cald este mai uşor decât cel rece, astfel că vei simţi o temperatură foarte ridicată la nivelul capului. Porneşte sistemul de aer condiţionat la maximum (fără opţiunea recirculare) şi activează aeratoarele de la nivelul picioarelor. Deschide parţial toate geamurile. Aerul rece va împinge aerul cald, iar maşina ta se va răcori. După ce interiorul s-a răcit suficient, închide geamurile şi activează modul de recirculare al aparatului de aer condiţionat. 

Aşa foloseşti corect aerul condiţionat. Imediat ce ai plecat la drum, activează funcţia AUTO a aparatului de aer condiţionat şi ţine geamurile închise sau cel mult întredeschise. În acest fel, habitaclul va fi mai bine ventilat. Atenţie, însă! Nu abuza de funcţia AUTO mai mult de câteva minute, fiindcă poate răci excesiv atmosfera din interiorul maşinii. 

Atenţie la temperatura motorului! Asigură-te că nivelul de antigel este în limite normale. Contrar unor convingeri populare, antigelul nu are doar un punct scăzut de îngheţ, ci şi un punct de fierbere situat foarte sus pe scara termometrului. 

Schimbă uleiul. Şi motorul are nevoie de îngrijiri speciale. Uleiul, de exemplu, trebuie înlocuit cu unul care are o vâscozitate mai mare, pentru a rezista căldurii excesive. Pentru înlocuirea uleiului de motor, trebuie să mergi cu maşina într-un service auto. 

Foloseşte parasolarul. Parasolarul apără bordul de efectele negative ale razelor de soare. Acestea, în timp, decolorează plasticul, îl rigidizează iar acesta se poate crăpa. De asemenea, parasolarul apără de soare şi tapiţeria, reducând temperatura în interiorul maşinii. Foloseşte parasolar atât pentru bordul maşinii cât şi pe geamurile laterale şi lunetă. 

Verifică ştergătoarele! Din cauza temperaturilor foarte ridicate, mai ales dacă maşina este parcată frecvent în soare, cauciucul ştergătoarelor poate deveni rigid sau chiar se poate crăpa. Verifică ştergătoarele cu atenţie! În cazul în care observi că nu mai funcţionează la capacitatea lor maximă, înlocuieşte cauciucul acestora. 

Soluţie de parbriz antiinsecte. Lichidul de curăţat parbrizul se găseşte în două sortimente: de iarnă şi de vară. Cel de iarnă dizolvă gheaţa şi rezistă la temperaturi foarte scăzute, cel de vară are în componenţa sa substanţe cu proprietăţi antistatice, antiinsecte, antiaburire şi anticorozive. 

Nu uita de ceara auto! Soarele puternic decolorează, în timp, vopseaua şi poate duce chiar la fisuri şi crăpături. Pentru a proteja maşina de razele soarelui, aplică un strat de ceară o dată pe lună. De asemenea, poţi solicita ca autoturismului tău să i se facă şi un polish. O altă soluţie ar fi colantarea capotei, a plafonului şi a portbagajului.

Şi pneurile se pot încălzi excesiv

Anvelopele se pot încălzi excesiv, la rândul lor, iar cea mai bună metodă pentru prevenirea acestui fenomen este verificarea presiunii în roţi. Roţile umflate la o presiune mai mică faţă de cea recomandată acoperă o suprafaţă mai mare de şosea, deci creează mai multă forţă de frecare şi, implicit, mai multă căldură. 

Cum conduci pe căldură 

– Redu viteza acolo unde asfaltul se vede în lumină mai închis la culoare sau lucios sau are petice proaspete. În astfel de zone, asfaltul încins scade aderenţa, fiind mai puţin poros şi neputând absorbi petele de ulei care îl fac extrem de alunecos. 

– Frânează cu mult înaintea unui viraj mai ales în zonele în care asfaltul este foarte încins.

– Evită rularea pe denivelările din exteriorul virajelor, acolo unde zonele cu asfalt expus soarelui prezintă efectul de vălurire din cauza traficului greu.