Cureaua de distribuție este o componentă esențială a ansamblului motor, care, dacă se rupe, poate produce pagube serioase mașinii. Iată care sunt primele semne care anunță că urmează să cedeze cureaua și cât costă să o schimbi.
Cele mai multe motoare, fie că sunt diesel sau pe benzină, pot suferi avarii semnificative dacă se rupe distribuția. Atât cureaua, cât și lanțul de distribuție pot ceda în cazul în care nu se face la timp înlocuirea lor.
Durata de viață a acestora depinde, în primul rând, de materialul din care sunt construite. Dar, contează și modul de exploatare.
Cureaua de distribuție trebuie schimbată, în general, după aproximativ 60.000 de kilometri. Dar, în unele cazuri poți circula și 100.000 – 200.000 de kilometri fără să o înlocuiești.
Depinde de calitatea materialului din care este aceasta alcătuită, de stilul de conducere și de condițiile de exploatare.
„Cu cât ai un stil de conducere mai agresiv, cu accelerări puternice, cu atât cureaua de distribuție va fi mai afectată. În general, majoritatea rezistă între 60.000 și 120.000 de kilometri. Dar pot să cedeze și după 30-40.000 de kilometri, dacă vei conduce mașina agresiv”, a explicat mecanicul Robert Marin pentru ProMotor.
Este una dintre cele mai serioase probleme pe care le poți întâmpina! Dacă se rupe cureaua de distribuție, șansele ca motorul mașinii să fie distrus sunt foarte mari.
„La multe dintre motoare, când se rupe distribuția, supapele din interiorul motorului se blochează. Acestea vor fi lovite de pistoane și fie se sparge pistonul, fie bielele, fie carterul sau baia de ulei. Practic, o avarie totală”, a explicat mecanicul.
În cazul distribuției pe lanț, problemele sunt aceleași. În plus, pot apărea distrugeri și în afara motorului. Din cauza lanțului metalic, acesta poate lovi diverse piese în momentul în care se rupe.
Șoferii pot evita ruperea curelei de distribuție, dacă sunt atenți la câteva semne care preced cedarea acesteia:
De asemenea, uzarea curelei poate fi observată, uneori, cu ochiul liber. Dacă există fisuri, crăpături sau chiar rupturi pe suprafața acestui cauciuc, înseamnă că trebuie înlocuit kit-ul de distribuție.
Manopera de înlocuire a kit-ului pentru distribuția pe curea pornește de la aproximativ 200 de lei. Și poate depăși câteva mii de lei în cazul motoarelor complexe, care necesită o demontare completă.
La aceste costuri se adaugă și prețul pieselor, care variază de la mașină la mașină și de la producător la producător.
De exemplu, un kit complet de distribuție pentru o Dacia Logan 1.4 mpi din 2004 este aproximativ 330 de lei. În timp ce un kit pentru VW Golf 4 cu motor 1.9 TDI din 2004, poate costa aproape 900 de lei.