Potrivit unor surse din piață, autoritățile pregătesc o mutare controversată în piața asigurărilor RCA. Este vorba de înființarea unei societăți de asigurare cu capital de stat, care să echilibreze piața RCA. Dar cine va cumpăra asigurare RCA de la stat?
Potrivit Economica.net, există consens în zona autorităților, zona politică și în piața asigurărilor pentru înființarea unei societăți de asigurări de stat. Ideea nu este nouă, dar pare să aibă șanse de realizare anul acesta. Sunt vehiculate două posibilități, fie folosirea Eximasig, companie de asigurări deținută de stat prin Eximbank, fie înființarea unei entități noi în cadrul CEC Bank.
„Presupunem prin absurd ca mâine nimeni din România nu mai vinde RCA. Ce facem? Trebuie să avem o companie care să facă asta. Trebuie oricum să avem o companie care să regleze piața, care astăzi este cu mari probleme, din moment ce doar două firme, adică City Insurance și Euroins, au 85% din ce înseamnă RCA. Iar aceste firme sunt și cele mai reclamate, pentru că nu plătesc daunele integral și la timp”, au declarat, pentru Economica.net, surse apropiate situației.
Posibilitatea enunțată de sursele Economica este, desigur, una fantezistă – într-o economie de piață va exista întotdeauna o ofertă acolo unde există cerere. Iar cererea pentru o asigurare obligatorie, așa cum este cea de răspundere civilă, nu va scădea, indiferent de condițiile de pe piață. Sigur, e posibil să nu ne convină prețul unei polițe RCA dacă nu există o concurență reală pe piață. Totuși, o intervenție a statului va crea mai degrabă un dezechilibru în piață, nu o echilibrare așa cum pretind susținătorii acestei măsuri.
Pe de altă parte, cine va dori să cumpere o asigurare RCA de la stat? Toți cei care au încercat vreodată să recupereze o sumă de bani de la stat vor fugi mâncând pământul. În condițiile în care decontarea directă va funcționa pentru asigurările RCA, e puțin probabil că o societate de asigurări de stat va găsi clienți. Am paria că niciun service auto nu va dori să aibă de a face cu această societate de asigurări. Asta înseamnă că șoferii vor trebui să-și plătească singuri reparațiile, urmând apoi să încerce recuperarea sumelor plătite de la asiguratorul de stat. Multă bafta cu asta!
Să nu uităm că statul a avut la un moment dat Asirom, o societate de asigurări care a fost ulterior privatizată. De ce ar fi necesar să dăm timpul înapoi, în afară de dorința a crea o linie moartă pentru dinozaurii din ASF la retragerea din activitate…? Statul s-a dovedit de nenumărate ori un administrator prost al resurselor. Cele mai multe societăți de stat (în afară de monopoluri și domenii strategice, într-o oarecare măsură) nu sunt altceva decât sinecuri pentru clientela de partid.
Este adevărat, piața asigurărilor RCA trece printr-o perioadă dificilă, dar ASF deja pregătește un ordin pentru schimbarea radicală a regulilor jocului. Printre schimbările introduse de proiectul acestui ordin ASF amintim introducerea obligatorie a sistemului de decontare directă pentru toate polițele RCA emise. Astfel, în caz de daună, șoferul păgubit se va putea adresa direct propriului asigurator RCA, nu celui care a emis polița șoferului vinovat cum se procedează în prezent.