Se mai poate da șpagă la ITP în 2023? Cum trec unii șoferi de inspecția tehnică deși au probleme la mașină
Pe străzile din România circulă numeroase mașini cu defecte majore sau periculoase, iar unele chiar au trecut recent de inspecția tehnică periodică, ceea ce te poate face să crezi că încă se mai poate da șpagă la ITP.
Conform legii, toate mașinile care circulă pe drumurile din România trebuie să fie supuse unei inspecții tehnice periodice (ITP).
Această inspecție e menită să certifice că mașina nu are defecte majore sau periculoase.
La cel mult 3 ani, trebuie ITP trebuie efectuat din nou. Și mașinile care au defecte la sistemele de iluminare, de frânare sau direcție, de exemplu, sunt respinse. Teoretic!
Cum poți trece de inspecția tehnică periodică
Pentru a trece de inspecția tehnică periodică, mașina trebuie să nu aibă probleme majore sau periculoase.
Defectele constatate la verificarea ITP se împart în:
- minore – zgârieturi, crăpături fine, mici îndoituri, etc.
- majore – sistem de iluminare parțial funcționale, frânare ineficientă, semne ale unui accident, etc.
- periculoase – sistem de direcție cu probleme, sistem de frânare cu probleme, sistem de iluminare nefuncțional, etc.
Poți obține drept de circulație dacă problemele constatate sunt minore. Mașinile care au probleme majore sau periculoase nu trec de ITP.
Se mai poate da șpagă la ITP?
Deși, teoretic, mașinile cu probleme nu primesc drept de circulație, practica demonstrează, de multe ori, contrariul.
Peste 44% dintre vehiculele controlate în trafic în primele șase luni din 2023 au avut deficiențe tehnice majore sau periculoase.
Conform unui comunicat al Registrului Auto Român, cele mai multe defecte constatate au fost la:
- instalaţia electrică de iluminare-semnalizare (27,54%)
- emisiile poluante (22,1%)
- punţi, jante, anvelope şi suspensie (13,04%)
- vizibilitate (12,81%)
- şasiu şi elemente ataşate şasiului (11,08%).
Faptul că aceste mașini aveau, totuși, inspecția tehnică valabilă, te poate face să crezi că încă se mai poate da șpagă la ITP. Iar mărturiile unor șoferi confirmă asta.
„Aveam emisii prea mari de noxe și nu mă încadram în norma respectivă. Am dat 150 sau 200 de lei mecanicului, ca să mă ajute să trec”, a declarat pentru ProMotor, sub rezerva anonimatului, o doamnă din județul Prahova.
„Mi s-a defectat filtrul de particule și unul nou costă peste 2.000 de lei. Am apelat la o cunoștință, i-am dat 300 de lei, și m-a ajutat să trec de ITP”, a recunoscut și un tânăr din București, care a dorit, de asemenea, să rămână anonim.
Ce se întâmplă dacă expiră ITP
Acești doi șoferi, la fel ca mulți alții, probabil, au apelat la această modalitate pentru a putea circula în continuare cu mașina.
Legea stabilește că se suspendă automat înmatricularea unei mașini în momentul în care îi expiră inspecția tehnică. Ceea ce înseamnă că, din acel moment, șoferul conducere o mașină neînmatriculată.
Iar cei care circulă cu o mașină care are ITP expirat, riscă să primească două amenzi, cu o valoare cumulată de aproape 6.000 de lei.
Prima amendă e pentru conducerea unui autoturism fără ITP valabil: între 1.305 lei şi 2.900 lei. Iar cea de-a doua, pentru conducerea unei mașini a cărei înmatriculare a fost suspendată, pentru care amenda e de 2.900 de lei.
În plus, se suspendă pe loc dreptul de circulație pentru respectivul autovehicul, se rețin talonul și plăcuțele de înmatriculare ale mașini.
Dar, mult mai aspră este pedeapsa pentru corupție. Șoferii care dau șpagă pentru a trece de ITP, riscă între 2 și 7 ani de închisoare. Iar mecanicii care iau mită în astfel de situații, pot primi până la 10 ani de detenție.