Se împlinesc 90 de ani de la inventarea anvelopelor de iarnă. Când prevede legea că trebuie să le montăm pe mașină?

Autor: Ionuț Vîlciu 10 oct. 2024 Știri auto
Se împlinesc 90 de ani de la inventarea anvelopelor de iarnă. Când prevede legea că trebuie să le montăm pe mașină?

Anvelopa de iarnă a fost inventată în urmă cu 90 de ani. Când trebuie să montăm anvelopele de iarnă pe mașini, conform legii din România?

Anvelopele de iarnă au fost create pentru a face față condițiilor meteo ce implică nu doar zăpadă și suprafețe alunecoase, dar și temperaturilor scăzute. O anvelopă de iarnă va funcționa la capacite maximă atunci când temperatura exterioară scade sub 7 grade Celsius.

Tocmai de aceea, în sezonul rece trebuie să folosim anvelope dedicate, care vor maximiza aderența la temperaturi scăzute și pe suprafețe cu aderență mică, precum zăpada.

Când trebuie să avem montate anvelope de iarnă pe mașină?

În trecut, anvelopele de iarnă erau obligatorii pe perioada sezonului rece, însă acest lucru a fost schimbat. Până în anul 2011, șoferii erau obligați să circule cu anvelope de iarnă din luna noiembrie până la finalul lunii martie. Însă, prin OUG 5/2011, această lege a fost modificată, iar noul text de lege permite conducătorilor auto să circule și iarna cu anvelope de vară, dar în anumite condiții.

Legea spune că vehiculele trebuie să fie echipate cu anvelope de iarnă atunci când drumurile sunt acoperite cu gheață, zăpadă sau polei. Astfel, dacă aceste condiții sunt întrunite, iar mașina pe care o conduceți nu este echipată cu anvelope de iarnă, puteți fi sancționat cu o amendă de până la 3.300 de lei. Același lucru se aplică și în cazul anvelopelor de iarnă uzate peste limita admisă.

Chiar dacă legea ne permite să folosim anvelope de vară chiar și în sezonul rece, dacă asfaltul este uscat, specialiștii ne recomandă să utilizăm anvelope de iarnă pe perioada sezonului rece.

Nokian a inventat prima anvelopă de iarnă

Prima anvelopă de iarnă din lume, Kelirengas (Anvelopa de vreme), a fost concepută în principal pentru camioane, iar doi ani mai târziu, în 1936, a fost introdus un design îmbunătățit pentru autoturisme, Lumi-Hakkapeliitta (Zăpadă-Hakkapeliitta). Pentru a face față drumurilor alunecoase, cauzate de numărul tot mai mare de vehicule și de deszăpezire, Lumi-Hakkapeliitta avea mici ventuze pentru a preveni alunecarea pe suprafețele înghețate.

Pentru a putea fi folosite în mod legal pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, anvelopele de iarnă trebuie să prezinte marcaje specifice. Toate anvelopele, indiferent de denumirea lor comercială, care sunt marcate cu literele M și S (însemnând noroi și zăpadă), sub forma: M+S, M.S. sau M&S, trebuie să îndeplinească cerințele de utilizare în condițiile specifice de iarnă prevăzute în legislația națională rutieră, potrivit Registrul Auto Român.

Urmărește Promotor.ro pe Google News

Sursa foto: elements.envato.com


Ionuț Vîlciu
Ionuț Vîlciu
Ionuț Vîlciu este absolvent al Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării. Primii pași în presă i-a făcut în 2021, alături de echipa WASD.ro, acolo unde a redactat primele sale materiale. Pasiunea l-a condus către presa auto, domeniul în care și-a dorit întotdeauna să activeze. ... citește mai mult

Comentarii
Inchide