Scrisoare deschisă pentru ministrul Transporturilor, Ioan Rus: „Ne arătăm deosebit de îngrijoraţi”
În cadrul dezbaterilor din data de 7 octombrie 2014 cu privire la Masterplanul de Transport – domeniul Rutier, la care au luat parte atât oficialii ministerului Transporturilor cât şi reprezentanţii transportatorilor şi ai comunităţii de specialişti în transport, discuţiile au devenit extrem de încinse. Ca răspuns la întrebările insistente venite din public pe seama riscului de a pierde banii din finanţarea europeană ca urmare a fundamentării întregii strategii de transport pe convingerea Uniunii Europene să schimbe priorităţile de transport pe teritoriul României, ministrul Transporturilor a replicat acid: „Să fim serioşi prietene, ţara asta n-a trăit din fonduri europene de când e România. Nu stăm exclusiv la mâna fondurilor europene. Vom trăi din bănuţii noştri.”
Cu alte cuvinte, părerea principalului oficial român desemnat să se ocupe de Transporturi, nu ar fi o mare problemă dacă am pierde finanţările europene, pentru că avem capacitatea de a realiza proiectele autohtone de infrastructură „prin noi înşine”. Fapt extrem de îngrijorător din două motive: primul, pentru că acest lucru este complet fals, România neavând capacitatea de a finanţa cum se cuvine necesarul de peste 20 de miliarde de euro pentru infrastructură în următorul deceniu; al doilea, pentru că tărăgănarea proiectelor pe axele prioritare ale UE va duce la pierderea banilor puşi la dispoziţie în mod gratuit de Uniunea Europeană, în contextul în care s-au pierdut deja doi ani de zile!
Prezentăm, mai jos, scrisoarea deschisă adresată de specialiştii în transport către ministrul Transporturilor, pentru a înţelege cum se cuvine magnitudinea problemelor legate de infrastructura României în următorii zece ani (sublinierile aparţin redacţiei)
SCRISOARE DESCHISĂ
Luând notă de anumite declaraţii publice oficiale formulate de către domnul Ministru al Transporturilor Ioan Rus, în cadrul Dezbaterii Publice din data de 7 Octombrie 2014, cu privire la Masterplanul de Transport – domeniul Rutier, prin care domnia sa afirma: „Să fim serioşi prietene, ţara asta n-a trăit din fonduri europene de când e România. Nu stăm exclusiv la mâna fondurilor europene. Vom trăi din bănuţii noştri„,
Considerând că fondurile structurale şi de coeziune, în valoare de peste 26 miliarde de Euro, complet nerambursabile, reprezintă o şansă unică pentru dezvoltarea ţării, fără condiţionalităţi de vreun fel, în afara celor deja negociate de către România şi Comisia Europeană,
Ştiind că interesele Uniunii Europene în Romania au fost propuse şi negociate de către Guvernul României şi prin urmare sunt, în acelaşi timp, şi interesele pe termen scurt, mediu şi lung ale României şi ale partenerilor săi cei mai importanţi,
Cunoscând faptul că toţi banii europeni provenind din fondurile de coeziune şi fondurile structurale sunt bani româneşti, parte din ei contribuiţi din Taxa pe Valoarea Adăugată, restul fiind primiţi printr-un mecanism de transfer dinspre regiunile bogate ale Uniunii Europene spre cele mai putin bogate, mecanism similar cu cel implementat de către Guvernul României pentru transferuri în cadrul bugetului de stat dinspre comunităţi mai bogate înspre comunităţi mai sărace ale ţării noastre, urmând întocmai principiul subsidiarităţii,
Ne arătăm deosebit de îngrijoraţi, considerând aceste declaraţii pe deplin acţiuni împotriva interesului naţional al României. Nu putem trata altfel renunţarea la 26 de miliarde de Euro, intenţie indicată clar de către expresia „vom trăi din bănuţii noştri”. Mai mult, luăm seama că declaraţiile au fost formulate într-un cadru oficial (dezbaterea publică, oficială şi mandatată legal a Master Planului General de Transport) de către un Ministru al Guvernului României, în calitatea sa de participant oficial. În aceste condiţii, nu putem considera aceste declaraţii drept altceva, decât ca fiind o explicitare a politicii curente si viitoare a Guvernului României faţă de problematica fondurilor europene în domeniul Marii Infrastructuri, domeniu primar de aplicabilitate a fondurilor de coeziune.
2 Noiembrie 2014
Reamintim domnului Ministru Ioan Rus, în legătură cu factualitatea declaraţiilor sale, că în întreaga perioadă de după anul 1918 reţeaua naţională de transport rutier, feroviar, naval şi aerian s-a situat mult în urma reţelelor similare nu doar din ţări dezvoltate, ci şi din ţări vecine nouă (Ungaria, Cehoslovacia, Polonia). Spre exemplu, până la sfârşitul anilor ’50, când ţări precum Franţa, Italia, Germania sau Suedia deja construiau autostrăzi, un singur drum naţional, actualul DN1, era asfaltat în totalitate, fiind imposibilă o călătorie Bucureşti – Iaşi sau Bucureşti – Timişoara doar pe asfalt. Mai mult, reamintim şi faptul că în România, electrificarea căilor ferate a debutat în anul 1963, faţă de anul 1932 în Ungaria sau de anul 1927 în Cehoslovacia.
La fel, îi reamintim domnului ministru că toate cele trei etape de dezvoltare a infrastructurii de transport de după Marea Unire (1930-1939, 1960-1975 şi 2000-astăzi) s-au realizat cu sprijinul fondurilor externe:
– împrumutul de stabilizare şi cel de dezvoltare din 1931-1935, respectiv concesiunile interbelice;
– împrumuturile externe de dezvoltare, inclusiv cele pentru achiziţia de locomotive în anii ’60-’70;
– împrumuturile BEI, BERD, BIRD respectiv fondurile PHARE, ISPA şi de coeziune de după anii 2000
Prin urmare, bazându-ne pe cele de mai sus, noi, membri comunitatilor „PeUndeMerg” şi „Construim România”, două forumuri non-partizane, neimplicate în politica de partid, interesate exclusiv de dezvoltarea infrastructurii României şi activ implicate în această activitate, solicităm următoarele:
1. O clarificare, în scris, de natura oficială, întocmai precum declaraţia domnului Ministru al Transporturilor, din partea dumneavoastră, domnule Prim-Ministru al Guvernului României, Victor Ponta, asupra politicii Cabinetului dumneavoastră în legătură cu problematica fondurilor europene
în exerciţiul 2014-2020.
2. În cazul în care politica Guvernului dumneavoastră NU corespunde cu cea formulată de către domnul Ministru Ioan Rus în cadrul dezbaterii publice din data de 7 Octombrie 2014, cerem articularea unei politici comune la nivelul întregului cabinet şi prezentarea acestei politici în mod
public.
3. Mai mult, solicităm, ca măsură de readucere a încrederii în politicile guvernului, o retractare oficială făcută de către domnul Ministru Ioan Rus, însoţită de un document oficial, incluzând proiecte şi termene, care să indice cum vor fi utilizate fondurile de coeziune în perioada 2014-2020
pentru îmbunătăţirea Marii Infrastructuri.
4. În cazul în care politica Guvernului corespunde cu cea formulată de către domnul Ministru Ioan Rus, atragem atenţia ca o astfel de situaţie se află în contradicţie cu Acordul de Parteneriat 2014-2020 (2014RO16M8PA001.1.2), întocmit de către Guvernul României în timpul mandatului
dumneavoastră.
Cu deosebită consideratie,
Comunităţile „PeUndeMerg” şi ”Construim România”