Când schimbăm? Când o cere motorul din guşa lui supraturată sau mai jos în ture pentru că vrem să economisim carburant? La un moment dat devine o treabă de obişnuinţă. Iar cum 90% din timp conducem în oraş, obişnuinţa poate pricinui defecte subansamblelor maşinii. Când eşti la drum şi vrei să treci de un TIR, turezi, normal. Însă e ok să turezi tot timpul motorul ca să schimbi acolo unde spune instructorul că ai cuplu maxim? Contează dacă ai motor pe benzină sau diesel? Am stat de vorbă pentru asta cu un pilot de raliu pe care îl ssusţinem nu numai pentru că ne e prieten şi rocker metalist oldschool, ci şi pentru că omul are o experienţă prea mare şi pe partea mecanică. Aţi văzut voi pilot bun care să nu ştie mecanică? Nu! Adi Teslovan, pilot de raliu, ai legătura!
Referitor la schimbarea treptelor de viteză, este foarte greu sa formulăm o regulă valabilă pentru toate maşinile. Asta poate fi o treabă care diferă de la un automobil la altul, de la un tip de motor la altul. Spre exemplu, la modelele de maşini fabricate în ultimii 5 ani sau poate chiar mai vechi, majoritatea au un indicator care îţi sugerează schimbarea treptei de viteză – în modul de condus eco – dacă au un astfel de mod.
Cert este că schimbarea treptelor de viteză cu motorul subturat supune la şocuri toate articulaţiile de fixare a motorului, ale cutiei de viteze, consumul de carburant va creşte si el la fel cum şi schimbarea treptelor de viteză cu motorul supraturat creşte consumul şi uzura motorului. La automobilele din noua generaţie vom observa că putem schimba treptele de viteză la turaţii destul de scăzute – cel mai bun reper fiind comparaţia a doua autoturisme, unul cu cutie de viteze automată si una manuală – vom observa că cea automată are setată schimbarea treptei de viteză la turaţi mici.
Bineînţeles că sunt mulţi “iubitori de maşini” care caută sa schimbe treptele la turaţia data de constructor pentru cuplul maxim … nuuu este cazul, nu avem nevoie întotdeauna de cuplul maxim – nu suntem într-o competiţie. Un alt aspect important în exploatarea automobilului cu cutie manuală îl constituie folosirea gresită a ambreiajului. Avem două cazuri – cei care îl folosesc agresiv, acesta producând uzuri ale: anvelopelor, planetarelor, cutiei de viteze, articulaţiilor roţilor şi cazul celor care îl folosesc/elibereaza foarte lent – ducând la scurtarea vieţii discului de ambreiaj si a întregului kit.
Autor Alexandru Banu