Schimbare radicală în Codul Rutier: Care sunt vehiculele lente care trebuie omologate și înmatriculate
O schimbare radicală a Codului Rutier a intrat în vigoare după ce președintele a promulgat legea care modifică Ordonanţa Guvernului nr. 78/2002 privind omologarea, eliberarea cărţii de identitate şi certificarea autenticităţii vehiculelor rutiere. Astfel, apare o nouă categorie de „vehicule lente”, cu viteză de deplasare mai mică de 25 km/h. Iată care sunt vehiculele lente care trebuie omologate și înmatriculate.
Legea promulgată de președintele Klaus Iohannis prevede ca vehiculele rutiere, care se deplasează cu maxim 25 km/h, să fie înmatriculate și înregistrate de către Regia Autonomă „Registrul Auto Român”. Excepție fac doar cele înmatriculate într-un alt stat membru al UE, precum și tractoarele forestiere și cele achiziționate din fonduri nerambursabile.
Proiectul de lege a fost propus de senatorul UDMR Cseke Attila, care a explicat de ce este necesară introducerea noii categorii, denumită în proiect „vehicule lente”. Potrivit acestuia, în legislația română nu există o procedură permisivă cum este în cazul altor ţări membre ale UE pentru înmatricularea vehiculelor lente.
Senatorul UDMR explica faptul că din categoria vehicule rutiere lente face parte o gamă variată de vehicule, care oferă soluţii eco-friendly, precum şi soluţii de transport avansate cu vehicule electrice, pentru a reduce poluarea cu CO₂, conform sursei citate.
Conform proiectului de lege promulgat, Ordonanța Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărții de identitate și certificarea autenticității vehiculelor rutiere în vederea comercializării, înmatriculării sau înregistrării acestora în România, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 230/2003, se completează după cum urmează:
- După alineatul (5) al articolului 1 se introduc două noi alineate, alin. (6) și (7), cu următorul cuprins:
„(6) Sunt exceptate de la prevederile alin. (1) privind omologarea, vehiculele rutiere lente care au fost deja înmatriculate într-un stat membru al Uniunii Europene.
(7) Sunt exceptate de la prevederile alin. (1) vehiculele rutiere noi achiziționate până la data de 30 aprilie 2020, aparținând categoriei T1, nivel de poluare I, echipate cu motoare a căror putere din construcție se situează între 37 și 75 kW. Aceste vehicule vor fi omologate, la cererea deținătorilor în vederea eliberării cărții de identitate, în termen de 6 luni de la intrarea in vigoare a prezentei legi.”
- După punctul 13 al articolului 11, se introduce un nou punct, punctul 14, cu următorul cuprins:
„14. vehicul rutier lent – vehicul rutier antrenat de un motor încorporat, și care constructiv pe drum plan nu se poate deplasa cu o viteză mai mare de 25 km/h.”
Lista cu vehiculele lente care trebuie omologate și înmatriculate
Chiar dacă explicațiile date de senatorul UDMR fac trimitere la conceptul de mobilitate electrică, noua lege nu are în vedere înmatricularea trotinetelor electrice și a altor vehicule din această categorie. Potrivit legislației fiscale în vigoare, categoria de vehicule lente se referă în special la utilaje, lista fiind destul de restrictivă:
1. Autocositoare
2. Autoexcavator (excavator pe autoșasiu)
3. Autogreder
4. Autoscreper
5. Autostivuitor
6. Buldozer pe pneuri
7. Combină agricolă pentru recoltat cereale sau furaje
8. Compactor autopropulsat
9. Electrocar cu echipamente: sudură, grup electrogen, pompă etc.
10. Excavator cu racleți pentru săpat șanțuri
11. Excavator cu rotor pentru săpat șanțuri
12. Excavator pe pneuri
13. Freză autopropulsată pentru canale
14. Freză autopropulsată pentru pământ stabilizat
15. Freză rutieră
16. Încărcător cu o cupă pe pneuri
17. Instalație autopropulsată de sortare-concasare
18. Macara cu greifer
19. Macara mobilă pe pneuri
20. Macara turn autopropulsată
21. Mașină autopropulsată multifuncțională pentru lucrări de terasamente
22. Mașină autopropulsată pentru construcția și întreținerea drumurilor
23. Mașină autopropulsată pentru decopertarea îmbrăcămintei asfaltice la drumuri
24. Mașină autopropulsată pentru finisarea drumurilor
25. Mașină autopropulsată pentru forat
26. Mașină autopropulsată pentru turnat asfalt
27. Plug de zăpadă autopropulsat
28. Șasiu autopropulsat cu ferăstrău pentru tăiat lemn
29. Tractor pe pneuri
30. Troliu autopropulsat
31. Utilaj multifuncțional pentru întreținerea drumurilor
32. Vehicul de pompieri pentru derularea furtunurilor de apă
33. Vehicul pentru măcinat și compactat deșeuri
34. Vehicul pentru marcarea drumurilor
35. Vehicul pentru tăiat și compactat deșeuri
Proiectul de lege a fost depus la Senat, de unde a trecut prin adoptare tacită în urmă cu un an. La finalul lunii octombrie, proiectul a primit și votul favorabil al Camerei Deputaților.